مدت قابل توجهای تا عرضه نسخه بعدی فرنچایز GTA فاصله داریم، اما علیرغم هایپ گسترده، نگرانیهایی وجود دارد که شاید این بازی باب میل همه نباشد. تریلر GTA 6 از زمان انتشارش در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۲۳ موفق به کسب ۱۸۵ میلیون بازدید شده و این آمار از آمار تریلر GTA V که ۱۲ سال پیش عرضه شد و بیشاز ۱۰۹ میلیون بازدید کسب کرد، بیشتر است. همچنین تفاوت فاحشی نیز با تریلر رونمایی Red Dead Redemption 2 دارد که حدود ۷ سال پیش منتشر شد و ۲۴ میلیون بازدید دریافت کرد. پس از سالها شایعه، طرفداران با نادیده گرفتن افشاگریها، نشان دادند که چقدر برای انتشار گیمپلی رسمی هیجانزده و مشتاق هستند.
با این همه، به نظر میرسد که GTA 6 احتمالا برخی از طرفداران را ناامید کند؛ نه لزوما به دلیل کیفیت پایین، بلکه به دلیل تنوع انتظارات بازیکنان. مدیرعامل Take-Two، آقای استراس زلنیک (Strauss Zelnick)، در مورد اینکه چطور Rockstar به دنبال کمال است و علیرغم مشکلات رایج بین عرضه یک بازی و تضمین کیفیت آن، همچنان به سمت یک عرضه بیعیب و نقص پیش میروند صحبتهایی داشته است. با این حال، باید این دیدگاه عقلانی را داشته باشیم که این بازی لزوما قرار نیست انتظارات همه گیمرها را برطرف کند. این پیامد محبوبیت بسیار بالای فرنچایز GTA است، اثری که هر کسی انتظارات خاص خود را از آن دارد.
برای مثال بازیکنانی که سالها در مسابقات اتوموبیلرانی GTA Online شرکت کردهاند انتظار دارند که این بازی در بخش رانندگی از برخی جهات پیشرفتهایی داشته باشد. از سوی دیگر بازیکنانی که مدت زمان زیادی را صرف سرقت و قتل و تجربه بخش دثمچ کردهاند؛ انتظار تغییراتی بنیادین را در بخش مبارزات و مکانیکهای تیراندازی دارند. به این دلیل که GTA V یک موفقیت بزرگ تجاری و قابل تمجید بود، بازیکنان انتظار دارند که نسخه بعدی این فرنچایز به نقطهای فراتر از آن برسد.
شاید هم اینکه تصور کنیم معیار توسعه GTA 6 نسخه قبلی این سری یا آخرین بازی Rockstar یعنی RDR2 باشد، غیرمنطقی است. داستانهایی پر از موقعیت و تصمیمگیریهای حساس و یا توجه بیش از حد Rockstar به برخی جزئیات را به یاد بیاورید، یا تصمیماتی که در سال آخر توسعه گرفته میشوند. مثلا آیا برشهای سیاه در بالا و پایین صفحه وقتی کاتسینها پلی میشوند وجود داشته باشند؟ به طور ناخودآگاه، طرفداران انتظار دنبالهای را دارند که با تلفیق تجربههای عناوین گذشته و تکنولوژی و امکانات امروزی، ارائه شود. یک دنباله وقتی جذاب است که دهها ساعت گیمپلی درگیرکننده و گیرا به همراه توجهای خاص به جزئیات، مراحل به خوبی طراحی شده، روایت عالی، تصاویر و جلوههای بصری واقعگرایانه و انیمیشنهای استثنایی را ارائه دهد.
البته زمینههایی هم وجود دارند که GTA 6 ضعیفتر از انتظارات ظاهر شود. اینسایدر معروف، Tezz2، سال گذشته در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد که شاید تیم توسعه GTA 6 به دو قسمت تقسیم شده و بخشی از محتوای بازی برای جلوگیری از تاخیر پیش از عرضه، بعدها به صورت DLC عرضه شوند. این گزارش با گزارش قبلی مبنی بر عرضه محتوای تک نفره جدید پس از عرضه، که شامل شهرها و مناطق جدید نیز میشود، همخوانی دارد. جالبتوجه است که یک منبع داخلی تایید کرده که نقشه بازی دو برابر بزرگتر از Los Santos است و شامل سه شهر اصلی، چهار شهر کوچکتر و مناطق اطراف آنها خواهد بود. همچنین ۷۰ درصد ساختمانها قابل کاوش هستند.
با این حال، این اولین باری نیست که ما میشنویم Rockstar قصد دارد در زمان عرضه و به نسبت به ایدههای اولیه خود، مقیاس کوچکتری را برای GTA VI در نظر بگیرد. در سال ۲۰۲۰، روزنامهنگار معروف، جیسون شرایر (Jason Schreier)، وقتی هنوز با رسانه Kotaku همکاری میکرد، گزارش داد که چطور توسعهدهنده به دنبال این است آن را در مقیاس کوچکتری عرضه کند تا کرانچ رخ ندهد. او گفته بود بازی جاهطلبانهتر از چیزی است که تیم توسعه در نظر داشت و پس از عرضه، محیطها و شهرهای جدیدی با چند بهروزرسانی به بازی اضافه خواهد کرد. اگرچه همیشه احتمال تغییر برنامهها وجود دارد، اما مشاهده دوباره این موضوع در گزارشهای داخلی جدیدتر نشان میدهد که ممکن است شاهد چنین اتفاقی باشیم.
کدام پیروز خواهد شد کیفیت یا کمیت؟ تنها زمان مشخص خواهد کرد. حتی اگر بازی مقیاس نسخه قبلی خود را نداشته باشد. شخصا فکر میکنم یک شهر تکامل یافته با پویایی متوسط، در کنار روایتی خوب با کاراکترهایی که به خوبی طراحی شدهاند؛ قابل قبولتر است. و مجددا، برداشت شما میتواند متفاوت باشد. این حقیقت پررنگتر میشود که نمیتوان همه را راضی کرد. حتی اگر همه این موارد را نادیده بگیریم، باز هم بازیکنان زیادی مانند گیمرهای PC، از بازی ناراضی خواهند بود. GTA 6 ابتدا برای ایکس باکس سریز ایکس/اس و پلی استیشن ۵ عرضه خواهد شد. Rockstar اشارهای به نسخه پیسی نکرده است. البته این فرض وجود دارد که بازی یک سال بعد از عرضه راهی پلتفرم PC شود، مانند GTA V و RDR2 اما هیچ تضمینی نیست.
همچنین مسئله خروجی بازی نیز وجود دارد. با توجه به اینکه در نسل فعلی، بازیهایی با بودجههای سنگین به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند، مخصوصا عناوین جهان باز، ممکن است GTA 6 همین روند را پیش بگیرد. Rockstar در دو عنوان قبلی خود نشان داده که به کیفیت وفادار است؛ پس دور از ذهن نخواهد بود اگر Rockstar کیفیت را اولویت و ۳۰ فریم بر ثانیه را هدف قرار دهد.
از سوی دیگر، عرضه یک بازی و سپس بهبود آن برای کنسولهای قدرتمندترِ میاننسلی مانند PS5 Pro شاید عادی به نظر برسد، اما با این کار به دارندگان کنسولهای نسل فعلی میگویید که پلتفرمشان بهترین مکان برای تجربه یکی از مورد انتظارترین عناوین تاریخ نخواهد بود و این چیزی نیست که به راحتی قابل چشمپوشی باشد.
و در آخر مثل همیشه باید منتظر جزئیات رسمی از سوی Rockstar باشیم. تریلر هیچ چیزی از گیمپلی بازی را نشان نداده و فقط کنجکاوی ما را برانگیخته. و هنوز هم مشتاقیم که بدانیم چه کارهایی میتوان داخل بازی انجام داد و یا نرخ فریم این عنوان چقدر است. بدون در نظر گرفتن اینکه آیا GTA 6 دارای تمام ویژگیهایی که تک تک طرفداران قدیمی و جدید را راضی کند هست یا خیر؛ میتوان از آنچه که به خوبی انجام خواهد داد، قدردانی کرد.