دیروز بازی The Lord of the Rings: Gollum در سبک اکشن ماجراجویی با داستانی جدید، ساخته استودیو Daedalic Entertainment معرفی شد که باعث غافلگیری همگان شد.
هیچکس انتظار معرفی چنین بازیای را اصلا نداشت. داستانی متمرکز بر شخصیت گالم؟ و آن هم از استودیو Daedalic. در حالی که استودیو Warner Bros. Interactive Entertainment چند سالی است که به تنهایی مسئول ساخت بیشتر بازیهای دنیای میانه بوده است. اما هر چه باشد، این اتفاق افتاده و استودیو Daedalic نیز باخبر است که نسخه گالم آنها شاید با بازیهای موفقی همچون Middle-Earth: Shadow of Mordor و Middle-Earth: Shadow of War مقایسه شود. اما آنها چه برنامهای چیدهاند تا بازی The Lord of the Rings: Gollum روی پای خود بایستاد؟
در گفتگو با سایت VentureBeat، کارستن فیشلمان، رئیس و بنیانگذار استودیو Daedalic بیان کرد که چطور با روایت داستانی عمیقتر که در دنیای تالکین ریشه دارد، تلاش میکنند تا بازی گالم از هر آنچه پیش از آمده متمایز باشد و در عین حال به دنیای تالکین نیز پایبند باشد. او گفت:
“یکی از دلایلی که شرکت Middle-Earth Enterprises (متعلق به تالکین) حاضر شد با ما همکاری کند، همانطور که اشاره کردید استودیو بازیسازی شرکت وارنر بود. آنها بازیهای فوق العادهای خلق کردند ولی وقتی بحث از داستانسرایی عمیق میشود، به نظرم رویکرد ما متفاوتتر خواهد بود. علی الخصوص مسئولین حقوقی تالکین دوست داشتند تا ببینند شرکت دیگری با دنیای تالکین چه میکند و چه اثری ارائه میدهد. به همین دلیل توانستیم حقوق ساخت بازی را بدست بیاریم. یعنی حالا میتوانیم نشان دهیم که قادر هستیم با دنیای تالکین چه کنیم. بازی جدیدی بهغیر از نقش آفرینیهای اکشن محور که پیش از این دیدهاید، بسازیم.
حالا میخواهیم با رویکردی داستانمحور از نوع عمیقتر در سبک اکشن ماجراجویی بازی The Lord of the Rings: Gollum را بسازیم. سری لارا کرافت یا آنچارتد را تصور کنید، اما بدون درگیریهای فراوان. برخی از مکانیزمهای بازی مشخص هستند: مخفی کاری، سنگنوردی، فریب دادن دیگر شخصیتها. ولی نکته دیگری که برای ما بسیار حائز اهمیت است، آن است که بتوانیم اثری منحصربفرد بسازیم. شما گفتید که اینکار جاه طلبانه است ولی غیرمنتظره نیز هست. برای ما نیز همین نکته اهمیت دارد. اگر بتوانیم تجربهای عالی برای همه فراهم کنیم، دیگر نیازی به یک بازی حول محور شخصیت گالم نخواهد بود. یعنی در امیدوارانهترین حالت، بازی برای ۳۰ سال آینده پابرجا خواهد بود.”
اینطور به نظر میرسد که استودیو Daedalic بر فراموشنشدنی بودن تجربه روایت بازی حساب ویژه ای باز کردهاند تا اثری ماندگار در دنیای تالکین خلق کنند. و آنها نیز درست میگویند، اگرچه بازیهای خیلی خوبی بر اساس دنیای میانه ساخته شده بودند، اما هرگز هیچکدام از آنها داستان خیلی خوب و ماندگاری را روایت نمیکردند. امیدواریم بازی The Lord of the Rings: Gollum زمانی که برای پیسی و کنسولها عرضه خواهد شد، در اجرای این امر موفق ظاهر شود.