در دنیای پرهیجان صنعت بازیهای ویدیویی، تصمیمات استراتژیک میتوانند تاثیرات قابلتوجهی بر آینده پروژهها و شرکتها داشته باشند. یکی از تازهترین خبرهایی که در این زمینه منتشر شده است، به پروژهی بازی آنلاین Horizon از استودیو NCSoft مربوط میشود. طبق گزارشهای تازه از رسانه کرهای MTN، احتمال لغو این پروژه آنلاین چندنفره MMO از مجموعه معروف Horizon وجود دارد. این تغییر در برنامههای توسعه، میتواند پرسشهایی را در خصوص آینده بازیهای سرویسمحور در صنعت بازیسازی ایجاد کند.
تصمیم به توقف پروژهها
طبق گزارشها، استودیو NCSoft که بهخاطر ساخت بازیهای آنلاین معروفی همچون Guild Wars 2 شناخته میشود، در پایان سال ۲۰۲۴ تصمیم گرفت تا سه پروژه بزرگ خود را که بهصورت رمزگذاری شده با نامهای Pantera، H و J شناخته میشدند، کنار بگذارد. این تغییرات به وضوح نشاندهنده تغییرات استراتژیک در مسیر توسعه این استودیو است. پروژهی H که در ابتدا شایعات زیادی پیرامون آن در فضای مجازی منتشر شده بود، به احتمال زیاد همان بازی آنلاین Horizon بوده است.
شایعات و توسعه بازی آنلاین Horizon
از سال ۲۰۲۲، شایعات مختلفی پیرامون توسعه بازی آنلاین Horizon در فضای مجازی منتشر شده بود. بسیاری از طرفداران این مجموعه امیدوار بودند که استودیو سازنده بازیهای معروف Horizon Zero Dawn و Forbidden West، بهدنبال گسترش این دنیا با نسخه آنلاین و چندنفره باشد. در حالی که NCSoft در ابتدا از ارائه هرگونه اطلاعات دقیق در این خصوص امتناع کرده بود، اکنون شواهد جدید نشان میدهد که پروژه مذکور احتمالاً بهدلیل تغییر استراتژی در صنعت بازیسازی و شکست پروژههای مشابه، متوقف شده است.
دلیل احتمالی لغو پروژه
موج اخراج اعضای تیمهای توسعه NCSoft و همچنین گزارشها مبنی بر دستور برای انتقال تیمها به پروژههای دیگر، ممکن است دلایل قوی برای توقف پروژه بازی آنلاین Horizon باشد. همچنین، این تصمیم همراستا با تغییر استراتژیک در شرکت پلیاستیشن است که بهطور فزایندهای از توسعه بازیهای سرویسمحور فاصله گرفته است. پروژههایی مانند Concord، که تنها پس از چند هفته از انتشار با شکست مواجه شد، ممکن است پلیاستیشن را به تجدیدنظر در استراتژیهای خود واداشته باشد.
آینده بازیهای سرویسمحور
یکی از عواملی که در پس لغو پروژههای بازی آنلاین Horizon بهنظر میرسد، به چالشهای روبهرو با مدلهای سرویسمحور برمیگردد. با توجه به شکستهایی که بازیهایی چون Concord تجربه کردهاند، بهنظر میرسد که شرکتهای بزرگ بازیسازی مانند پلیاستیشن و NCSoft در حال بازنگری در رویکرد خود نسبت به این مدلها هستند. در نتیجه، تصمیم به توقف بازیهای آنلاین چندنفره و تغییر به پروژههای دیگر، نهتنها نشاندهنده یک تغییر بزرگ در صنعت، بلکه یک بازتاب از تغییر سلایق و نیازهای بازار نیز میتواند باشد.
چشمانداز آینده
با وجود اینکه خبری رسمی از طرف پلیاستیشن و NCSoft در خصوص سرنوشت نهایی بازی آنلاین Horizon منتشر نشده است، این گزارشها نشاندهنده تحولات بزرگی در دنیای بازیهای آنلاین است. احتمالاً در آیندهای نهچندان دور، شاهد پروژههایی خواهیم بود که کمتر بر مدلهای سرویسمحور و بیشتر بر تجربههای تکنفره و داستانی متمرکز خواهند بود. بهویژه در دنیای پر رقابت بازیهای ویدیویی، تصمیمگیریهای استراتژیک بهسرعت میتوانند روند تغییرات را تحتتاثیر قرار دهند.
نتیجهگیری
در حالی که هیچگونه تایید رسمی درباره لغو پروژه آنلاین Horizon توسط NCSoft و پلیاستیشن وجود ندارد، شواهد و گزارشهای منتشرشده گویای آن است که این پروژه احتمالاً متوقف شده است. این تغییرات در استراتژی بازیسازی، میتواند آغازگر روندی جدید در صنعت بازیهای آنلاین و چندنفره باشد. در نهایت، باید دید که آیا شرکتهای بزرگ بازیسازی به سمت تولید بازیهای متفاوت و منحصر به فرد حرکت خواهند کرد یا همچنان به دنبال گسترش دنیای سرویسمحور خواهند بود.