با اینکه کنسول پلیاستیشن ۵ هنوز به صورت رسمی از سوی سونی معرفی نشده است، ولی مارک سرنی با سایت وایر مصاحبهای داشته و اطلاعات بسیار مهمی را با دیگران در میان گذاشته است.
مارک سرنی رئیس گروه مهندسان سونی محسوب میشود که طراحی پلیاستیشن ۴ را نیز انجام داده بود. سرنی برای چهار سال است که بر روی پلیاستیشن ۵ کار میکند و هدف او ایجاد یک انقلاب است نه ساخت یک کنسول تکامل یافته. این کنسول نمیخواهد کاری که پلیاستیشن ۴ را انجام میداد تنها با کیفیت بهتر تکرار کند، بلکه میخواهد از پایه چارچوبهای یک بازی ویدئویی را تغییر دهد.
پلیاستیشن ۵ از یک CPU و GPU جدید بهره میبرد. این کنسول از یک نسخه شخصیسازی شده از کارت گرافیک Radeon Navi بهرهمند خواهد شد که از تکنولوژی ray tracing پشتیبانی میکند. ray tracing هنوز آنچنان وارد صنعت بازیهای ویدئویی نشده و حالا سرنی از آمدن آن به یک کنسول خانگی صحبت میکند. پردازنده مرکزی کنسول نیز، نسلِ سومِ پردازندههای هشت هستهای Ryzen است.
بنابر گفتههای مارک سرنی Ray tracing چیزی است که برای پلیاستیشن ۵ و بازیهایش بسیار منفعت دارد. این تکنولوژی باعث غرق شدن بیشتر بازیکن در دنیای بازی و رسیدن به مرزهایی فراتر از واقعگرایی میشود.
شما اگر بخواهید تست کنید که آیا بازیکنان یک سری صدا از منبع خاصی را میشنوند و آیا صدای پای بازیکنان به گوش دشمنان میرسد، Ray tracing به شما کمک خواهد کرد.
البته تنها Ray tracing نیست که به شنیدن هرچه بهتر بازی کمک میکند، چون که چیپ شخصیسازی شده AMD، یک یونیت برای پشتیبانی از صدای سه بعدی دارد.
به عنوان یک بازیکن برای من ناراحت کننده بود که کیفیت صدا بین پلیاستیشن ۳ و ۴ تغییر نکرده بود. در نسل بعد ما نشان خواهیم داد که با اختصاص دادن میزان زیاد قدرت از سختافزار، تجربه صداها میتواند تا چه اندازه مهم باشد و دراماتیک باشد.
البته فکر نکیند که این موضوعات به این معنی است که شما نیاز دارید سختافزار دیگری را خریداری کنید و صدای سه بعدی با اسپیکر تلویزیونها نیز کار خواهد کرد.