پلتفرم استادیا که به تازگی توسط گوگل معرفی شده، سر و صدای زیادی به پا کرده است و مدام اخبار جدیدی از آن منتشر میشود. حال به یکی از مهمترین سوالات مخاطبان درباره سرعت اینترنت پاسخ داده شده است.
گوگل سرمایههای عظیمی برای توسعهی پلتفرم گیمینگ جدید خود صرف کرده است. این پلتفرم به روش استریم کار میکند و دسترسی به آن تنها با اینترنت ممکن است. آن طور که بهنظر میرسد سرورهای استادیا بسیار قدرتمند و تحسینبرانگیز است، چراکه طبق اخبار منتشر شده، قابلیت پشتیبانی از کیفیت ۴K و فریمریتِ ۶۰ را داراست. امّا سوال بزرگ این است که اینترنت ما باید تا چه حد سریع باشد تا توان اجرای چنین چیزی را داشته باشد؟ خبر بد برای گیمرهای ایرانی آن است که اینترنت مورد نیاز باید دارای سرعت قابلتوجهی باشد.
رئیس «گوگل استادیا»، آقای فیل هریسون، در مصاحبهای با سایت Kotaku تایید کرد که برای اجرای بازیها با رزولوشن ۱۰۸۰p و فریمریتِ ۶۰ روی استادیا، به سرعت اینترنتی بالغ بر ۲۵ مگابیت بر ثانیه نیاز است. این در حالی است که برای کیفیت ۴K این سرعت بایستی تا ۳۰ مگابیتبرثانیه افزایش یابد. هریسون طی مصاحبه گفت:
“ما اواخر سال گذشته بخش بزرگی از این پروژه را به کمک سیستم استریم خود تست کردهایم. اگر بخواهید بازی مورد نظرتان را با رزولوشن ۱۰۸۰p و فریمریت ۶۰ اجرا کنید نیازمند حداقل ۲۵ مگابیت بر ثانیه خواهید بود. البته ممکن است با سرعتی کمتر هم آن را اجرا کرد امّا ما پایینتر از این را توصیه نمیکنیم.”
او در ادامه افزود:
“با پیشرفتها و خلاقیتهایی که روی سیستم استریمر ما پیاده شده، شما با بالا بردن سرعت خود به طور خودکار کیفیت بهتری دریافت میکنید و به طبع با سرعت کمتر، کیفیتی پایینتر.”
اینکه گوگل تا چه حد به وعدههایش عمل میکند را زمان مشخص خواهد کرد. پلتفرم استادیا امسال در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و اروپا عرضه میشود. البته اطلاعاتی از قبیل قیمت و تاریخ دقیق عرضه در تابستان منتشر خواهد شد.
2 دیدگاه
kratos
من فقط همینو بلدم بدرد ما نمیخوره،تازه کی میاد سونی با اون همه سابقه ول کنه…
محمدجواد مبینزاده
به هرحال آینده از آنِ این سبک از پلتفرمهاست و دیر یا زود بقیهی کمپانیها مجبورن به این سمت برن. قطعا برای من و شمای ایرانی با این اوضاع اینترنت خیلی جالب توجه نیست. ولی خب انقلابیه در صنعت گیم…