در جدیدترین آمار منتشر شده توسط منبع آماری NPD، مشاهده میکنیم که برند ایکسباکس و به طور خاص، کنسول ایکسباکس وان، هنوز ارزش خود را دارد و وفاداری ماندگار و دائم مشتریان نسبت به این برند، بیش از هر زمان دیگری به چشم میخورد. برای خواندن ادامه مطلب با وبسایت گیمشات همراه باشید.
هماکنون در انتهای سال ۲۰۱۸ به سر میبریم و در حالی که پایان عمر کنسولهای نسل هشتمی را بسیار نزدیک میبینیم، خبرهایی نیز از کنسولهای نسل بعدی سونی، مایکروسافت و حتی نینتندو (مدل ارتقا یافته سوییچ) میشنویم. در بازار کنونی بازیها، کنسولهای پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ به خوبی در سراسر جهان میفروشند و به لطف پشتیبانی فرست پارتی بسیار قدرتمند و میراث فراموش نشدنی، به موفقیت چشمگیر خود ادامه میدهند. اما در طرف مقابل، برند ایکسباکس و به طور خاص، کنسول ایکسباکس وان، در نشان دادن خود در این مقیاس و در این سطح جهانی، به نوعی شکست خورده است؛ البته به نظر میرسد که شرایط در ایالات متحده، به نوع دیگری رقم میخورد. کنسولهای مایکروسافت، همیشه در ایالات متحده، جای حرفی را برای رقیبان باقی نمیگذاشتند و خیلی راحت بازار بزرگ US را از آن خود میکردند اما حالا، ایکسباکس وان حتی در ایالات متحده نیز قدرت خاصی ندارد و به طور روتین و همیشگی، پشت سر پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ قرار گرفته است. با این حال، چه چیزی در این منطقه به برند ایکسباکس اطمینان خاطر میبخشد؟
زمانی که برای اولین بار به آمار ماه نوامبر NPD مشاهده میکنیم و پلیاستیشن و نینتندو را در صدر و ایکسباکس وان را در انتها میبینیم، همه چیز خیلی تکراری و همیشگی به نظر میرسد و ایکسباکس همچنان در حال تعقیب پلیاستیشن و نینتندو است اما یک نکته بزرگ و مخفی در آمار ماه نوامبر NPD وجود دارد. در آمار مشاهده میشود که ایکسباکس وان در پشت سر پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ قرار گرفته و در ظاهر، نکته خاصی به چشم نمیخورد اما در واقع، نتایج ماه قبل، به یک دلیل رکورد محسوب میشود. هر سه کنسول پلیاستیشن ۴، نینتندو سوییچ و ایکسباکس وان توانسته بودند در طول یک ماه، بیش از ۱ میلیون دستگاه به فروش برسانند؛ اتفاقی که تا به حال رخ نداده بود (در گذشته سه کنسولی که بتوانند حول ۱ میلیون دستگاه در ماه بفروشند داشتیم اما یکی از آنها یک کنسول دستی بوده است) و این سه کنسول به طور تقریبی و حدودی، ۱.۳ میلیون دستگاه به فروش رساندهاند.
فروش خوب کنسولهای پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ در نزدیکی تعطیلات آخر سال میلادی، چیزی نیست که ما را شگفت زده کند. این محصولات به صورت طبیعی و از نظر تجاری بسیار قدرتمند هستند و هر کدام از آنها، اهداف و برنامههای فوقالعادهای برای فصل تعطیلات دارند. سونی با بازی Spider-Man که از روی یکی از محبوب ترین شخصیتهای ابرقهرمان اقتباس شده، نظر همه را جلب کرده و همچنین شرکت نینتندو، بازی هایی مانند Pokemon Let’s Go و Super Smash Bros. Ultimate را دارد که نمیتوان از تجربه آنها سیر شد. اینها فقط نمونهای برای فروش فوقالعاده کنسولهای پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ هستند.
اما در این میان، ایکسباکس وان چه میشود؟ در حالی که تخفیف های چشمگیر و شدیدی شامل حال کنسولها و باندلهای ایکسباکس وان شده بود و این تخفیفها در هر مناسبتی با کنسولهای مایکروسافت غریبه نیستند، اما هیچ عنوان پرطرفداری برای ایکسباکس وان عرضه نشده بود تا بازار عمدهای را برای این کنسول به ارمغان بیاورد. درست است که بازی Forza Horizon 4 در ماه سپتامبر عرضه شد و یک عنوان بی نظیر با استقبال بسیار خوب محسوب میشد اما توجه داشته باشید که این سومین بازی Forza Horizon و به طور کلی، ششمین بازی Forza است که برای ایکسباکس وان عرضه میشود. این موضوع با این که مشکلی محسوب نمیشود و حتی جنبه مثبت نیز دارد، اما بازار عمدهای را نصیب مایکروسافت نمیکند؛ حداقل میتوان گفت که این بازار، به هیچ وجه هماندازه Spider-Man برای سونی و Pokemon برای نینتندو نیست.
یک نکته دیگر نیز در این قسمت وجود دارد؛ برخلاف سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و زمانی که مایکروسافت کنسول ها یا به عبارتی، سخت افزارهای جدیدی برای عرضه داشت (به ترتیب، ایکسباکس وان اس و ایکسباکس وان ایکس)، حالا در انتهای سال ۲۰۱۸، هیچ سخت افزار جدیدی برای عرضه ندارد. از همه اینها میتوان نتیجه گرفت که فروش بیش از ۱ میلیون دستگاه در طول یک ماه برای ایکسباکس وان، یک غافلگیری برای همه ما محسوب میشود. البته برای این که از جمله قبلی برداشت اشتباه نشود، باید اشاره کنم که مشاهده موفقیت کنسول ایکسباکس وان در کنار دو کنسول بزرگ دیگر، بسیار خوشحال کننده است و اتفاقی فوقالعاده تلقی میشود اما فراتر از این بحثها، مشخص میشود که بازار گیمینگ ایالات متحده بسیار سالم است و هر کنسول و سخت افزاری نه تنها به خاطر عناوین فرست پارتی با کیفیت خود، بلکه به خاطر اعتبار خود نیز میفروشد.
این موضوع قطعا برای مایکروسافت نیز بسیار امیدوار کننده و مثبت است. خیلی راحت میتوان گفت که فروش خوب کنسول ایکسباکس وان، بدون هیچ بازی فرست پارتی بزرگی در این اواخر یا عرضه سخت افزار جدید و جالبی در سال جاری، آن هم در مقابل رقیبان سرسختی مانند سونی و نینتندو (پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ)، نشان دهنده «وفاداری ماندگار مردم ایالات متحده نسبت به برند ایکسباکس» است. این موضوع نشان میدهد که مردم ایالات متحده، برند ایکسباکس را به خوبی میشناسند، با آن کاملا راحت هستند و به سمت آن جذب میشوند؛ حتی اگر دلیل محکمی برای انجام این کار نداشته باشند. این قطعا چیزی است که هر شرکتی به دنبال به دست آوردن آن است و لذت بخشترین مسئله برای آنها محسوب میشود. به همین دلیل است که کنسولهای نه چندان موفق و نالایقی مانند Wii U و پلیاستیشن ویتا در سراسر دنیا به فروش ثابت و خوبی دست پیدا میکنند و در حالی که دلیل خاصی برای خرید آنها وجود ندارد، اما به اعتبار نام و میراثِ سونی و نینتندو، تا جایی که بتوانند میفروشند و به این شرکتها برای به دست آوردن تجربه ای سرگرم کننده، اطمینان میکنند.
این وفاداری مشتریان نسبت به برند ایکسباکس در ایالات متحده، در اولین قدم برای مایکروسافت شگفت انگیز و بسیار با ارزش است چرا که به همه ثابت میکند که هنوز هم جان در پیکر خستهی برند ایکسباکس وجود دارد. مشکلات ریز و درشت برند ایکسباکس در نسل فعلی از همان زمان معرفی کنسول ایکسباکس وان آغاز شد و در سالهای آینده با تصمیمات بعضا عجیب مایکروسافت، ادامه یافت؛ به طوری که فیل اسپنسر و تیم او، زمان بسیار زیادی را صرف رفع کردن اشتباهات گذشته کردند و سعی کردند تا باز هم تصویر ایکسباکس را در اذهان عمومی، درخشان و دوستانه سازند. پس از این بود که شاهد سرویسهای متعدد و مشتری مدارانهی مایکروسافت برای ایکسباکس وان بودیم که به آنها دسترسی بسیار خوبی میداد و علاوه بر این، با عرضه شدن کنسول ایکسباکس وان ایکس، به همه ثابت شد که مایکروسافت از ساخت و تولید یک ماشین بازی قدرتمند، هراسی ندارد. مایکروسافت و تیم ایکسباکس همچنین در یک سال اخیر، اقدام به خرید استودیوهای خلاق و مطرحی کردهاند تا برای کنسولهای این شرکت، عناوین فرست پارتی با کیفیتی را تولید کنند.
با تمام این تفاسیر، بیشتر این قدمها جهت ترمیم شرایط ایکسباکس، کمی دیر برداشته شدند. به عنوان مثال، مایکروسافت میتواند با خرید استودیوهایی خلاق و مطرح در ابتدای نسل یا حتی پیش از آغاز نسل، سالهای رویایی و بزرگی را برای ایکسباکس وان رقم برند. با این حال، همین برنامه ریزیهای مایکروسافت، نوید یک نسل طلایی برای برند ایکسباکس را میدهد. نسلی که گفته میشود با ۴ کنسول (۲ کنسول نسل بعدی و ۲ کنسول xCloud)، استودیوهای خلاق و مطرح و بازیهای ساخته شده به وسیله آنها و البته سرویسهای محبوب و خوشنام مایکروسافت همراه است.
آمار ماه نوامبر NPD یک تابلوی نئونی و بزرگ را رو به روی مایکروسافت قرار میدهد و به او میگوید که مشتریها و به طور کلی مردم، همچنان روی نام ایکسباکس حساب باز میکنند و کافی است تا آنها با پشتیبانی فرست پارتی بهتر و گوش دادن به حرف طرفداران، کمی وضعیت این نسل را تغییر دهند و به موفقیت بسیار بیشتری دست پیدا کنند.