انیمیشن Finding Dory آماده است تا وقتی که در ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) اکران شد، تبدیل به بزرگترین افتتاحیه تاریخ استدیوی Pixar شود. دنباله «در جستجوی نمو» (Finding Nemo) که سال ۲۰۰۳ اکران شده بود، امیدوار است تا با فروشی بین ۱۱۵ الی ۱۲۰ میلیون دلار آغاز به کار کند، فروشی عظیم که به باکس آفیس کسل کننده تابستان، نیرویی تازه خواهد بخشید.
«شاون رابینز» (Shawn Robbins) تحلیلگر ارشد BoxOffice.com در این باره گفته است:
ما کاملا به این اثر امیدواریم. این فیلم نسبت به دیگر آثار منتشر شده پیکسار، در شرایط بهتری است. با توجه به وضعیت «در جستجوی نمو» به عنوان یک کلاسیک مدرن، فروش این فیلم بزرگ خواهد بود.
بعد از آخرین شکستی که کمپانی انیمیشن پیکسار با فیلم «دایناسور خوب» (The Good Dinosaur) تجربه کرد و اولین انیمیشنی بود که استدیو به خاطرش پول از دست داد، با انیمیشن Finding Dory به وضعیت خوب خودش بازخواهد گشت. بدون در نظر گرفتن قدم اشتباه قبلی که نادر بود، این استدیو همیشه برای کیفیت و موفقیت تجاری شهرت داشته و کمتر استدیویی توانسته با کیفیت کارهای آنها رقابت کند. انیمیشنهایی مثل «وال-ای» (Wall-E)، « ظاهر و باطن» (Inside Out) و «داستان اسباب بازی» (Toy Story) که شجاعت خلاقانه داشتند و نقطه عطفی در دوران انیمیشنسازی بودهاند.
انیمیشن Finding Dory به نظر میرسد که سال خیلی خوب کمپانی «دیزنی» را تکمیل کند. این کمپانی تاکنون توانسته ۴ بیلیون دلار در بازار جهانی فروش داشته باشد و فعلا سه فیلم پرفروش سال، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War)، «کتاب جنگل» (The Jungle Book) و «زوتوپیا» (Zootopia) مال آنهاست.
اما خبر دیگر این است که باکس آفیس تابستان امسال فعلا ۱۵ درصد پایین تر از سال گذشته بوده است. «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) و «مردان ایکس: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) تاکنون نتوانستهاند جای خالی آثار قدرتمند سال گذشته، «انتقامجویان: عصر اولتران» (Avengers: Age of Ultron)، «آوازخوان حرفهای ۲» (Pitch Perfect 2) و «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) را پر کنند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سال ۲۰۱۶ از فروش کمتری نسبت به سال گذشته رنج ببرد. سال گذشته یک رکورد جدید زد و فروش سالیانه داخل کشور آمریکا برای اولین بار به بیشتر از ۴ بیلیون دلار رسید.
با میزان شور و هیجانی که انیمیشن Finding Dory ایجاد کرده، به طور دقیق نمی توان گفت چه میشود. ممکن است فیلم کمتر از ۱۱۵ میلیون دلار بفروشد اما اگر از این میزان بگذرد، در واقع از فروش ۱۱۰ میلیون دلاری «داستان اسباب بازی ۳» عبور میکند و تبدیل به بهترین افتتاحیه کمپانی میشود. قسمت اول، «در جستجوی نمو» با ۷۰ میلیون دلار فروش کار خود را آغاز کرد، با ۳۸۰ میلیون دلار در آمریکا و ۹۳۶ میلیون دلار در بازار جهانی به کار خودش پایان داد.
برخلاف دیگر بلاک باسترهای تابستانی، پیکسار در هفته آغازین اکران، مقدار فروش بیتناسبی ندارد و فیلمهای انیمیشن به گونهای هستند که دوباره دیدنشان جذاب است. به تقویم که نگاه میکنیم، میبینیم که انیمیشن Finding Dory شانس مناسبی در بین فیلمهای خانودگی دارد. با نابود شدن فیلم «آلیس آنسوی آینه» (Alice Through the Looking Glass) و شروع ناامیدکننده «لاکپشتهای نینجای نوجوان جهشیافته: خارج از سایهها» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows)، خانوادههای سینمادوست، انتخابهای زیادی ندارند. تنها فیلمی که ممکن است نظر کودکان را جذب کند، اقتباس سینمایی کتاب «غول بزرگ مهربان» (The BFG) اثر «رول دال» (Roald Dahl) توسط «استیون اسپیلبرگ» (Steven Spielberg) است که آن هم دو هفته بعد از انیمیشن Finding Dory به نمایش در میآید.
انیمیشن Finding Dory دو صداپیشه اصلی قسمت اول، «الن دیجنرس» (Ellen DeGeneres) و «آلبرت بروکس» (Albert Brooks) را برمیگرداند و توسط «اندرو استنتون» (Andrew Stanton) و «انگس مکلین» (Angus MacLane) کارگردانی شده است. این انیمیشن، داستان «دوری» را روایت میکند که مشکل از دست دادن حافظه کوتاه مدت دارد و میخواهد خانوادهاش را پیدا کند.
«اریک هندلر» (Erik Handler)، تحلیلگر MKM نیز نظرش را در مورد فروش این انیمیشن بیان کرده است:
فیلم خیلی مورد انتظار است، تریلرها جذاب هستند. همه شخصیتها آنجا حضور دارند. با توجه به اینکه آثار کمی برای کودکان وجود دارد، انتظار چیزهای بزرگ از فیلم دارم.