دیزنی قصد دارد فاصله نسبتا زیادی که بین Hulu و دو ابر رسانه اینترنتی Netflix و Amazon وجود دارد را با استفاده از سرویس Hulu Live کمتر کند و برای این کار، بودجهای ۱۰۰ میلیون دلاری در نظر گرفته است.
افرادی که در آمریکا و یا بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر زندگی میکنند، با پدیدهای به نام «شبکههای کابلی» مواجه هستند. ما در گیمشات به طور کامل در رابطه با این نوع شبکهها توضیح دادهایم و اینجا برای افرادی که با این نوع شبکهها آشنا نیستند، فقط در این حد بگوییم که شبکههای تلوزیونی کابلی با دیگر شبکههای تلوزیونی تفاوتهای زیادی دارند که شاید مهمترین این تفاوتها این باشد که برای دسترسی به این نوع شبکهها، باید هزینهای برای گرفتن حق اشتراک آنها پرداخت شود. از دیرباز آرزوی افرادی که در این کشورها زندگی میکنند این بوده که بتوانند با پرداخت هزینهای معقول، از شبکههای کابلی که به مراتب برنامههای جذابتر و با کیفیتتری را نسبت به شبکههای عادی تولید و پخش میکنند، استفاده کنند. راهکارهای مختلفی برای معرفی پلنها و طرحهایی با هزینه معقول در این کشورها وجود دارد ولی هیچکدام این طرحها نتوانستهاند به طور کامل رویای مردم این کشورها را به واقعیت بدل کنند. اما طرحی با نام «لا کارته» (La Carte) وجود دارد که می تواند این رویا را به واقعیت بدل کند. لا کارته در اصطلاح به معنی طرحی است که در آن مشترکین نیازی به پرداخت هزینهای هنگفت برای تهیه اشتراک کامل شبکههای کابلی ندارند و تنها کافیست هزینهای بسیار کمتر و معقول برای استفاده از یک محتوای به خصوص از این شبکهها پرداخت کنند. به عنوان مثال اگر شخصی از تمام شبکه کابلی HBO فقط یک Game Of Thrones را بخواهد، میتواند به جای پرداخت هزینهای هنگفت برای تهیه اشتراک این شبکه، هزینهای بسیار کمتر برای تماشای فقط این سریال پرداخت کند و در هر زمانی که خودش خواست، بتواند سریال Game Of Thrones را مشاهده کند. عملی کردن چنین طرحی مشکلات بسیار زیادی دارد که شاید مهمترین آنها این باشد که هر شرکت و یا کمپانیای بودجه هنگفت و زیرساختهای عظیمی که این طرح طلب میکند را در اختیار ندارد. ولی دیزنی جزو معدود کمپانیهایی است که تمام زیرساختها و بودجهای که برای عملی کردن چنین طرحی نیاز است را در اختیار دارد و به نظر میرسد که این کمپانی قصد دارد با سرویس Hulu Live که قرار است به رسانه Hulu اضافه شود، گامی بلند برای عملی کردن این طرح و به واقعیت بدل کردن رویای مردم این کشورها بردارد.
سرویس Hulu Live قرار نیست یک طرح لا کارته به معنی واقعی کلمه باشد، ولی بازهم شباهتهای بسیار زیادی با این طرح خواهد داشت. این سرویس قرار است به طور ماهیانه ۳۹.۹۹ دلار خرج روی دست مشترکین خود بگذارد ولی در عوض به آنها این اجازه را میدهد که بتوانند به آرشیو شبکههایی که در سرویس Hulu Live وجود دارند، دسترسی داشته باشند تا هر زمانی که خواستند، بتوانند از برنامههای مورد نظرشان لذت ببرند.
با وجود رقبای سرسخت و قدرتمندی همچون Netflix و Amazon که Hulu به عنوان یک رسانه اینترنتی پیش رو دارد، به نظر میرسد این رسانه باید به فکر روشهایی خلاقانه برای رسیدن به دو رقیب خود باشد. در زمینه ساخت محتوای اورجینال، Hulu فرسنگها با دو رقیب اصلی خود و مخصوصا Netflix فاصله دارد و در زمینه آرشیو و محتوای دیجیتالی هم باز به این دو رسانه و مخصوصا اینبار Amazon، حتی نزدیک هم نیست. اما نه Netflix و نه Amazon در زمینه پخش آنلاین شبکههای تلوزیونی حرفی برای گفتن ندارند و این موضوع شاید تنها نقطه ضعف این دو غول رسانهای باشد. نقطه قوت رسانه Hulu هم تا کنون دقیقا همین موضوع بوده است. Hulu بدون سرویس Hulu Live هم در زمینه پخش آنلاین شبکههای تلوزیونی عملکردی موفق داشته ولی در سرویسهایی که تا کانون Hulu معرفی کرده، محدودیتهایی هم وجود دارد که باعث شده بودند این رسانه نتواند از این نقطه قوت خود نهایت استفاده را ببرد. حال به نظر میرسد سرویس Hulu Live که البته هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و نسخه «بتا» (Beta، یا نسخه اولیه و آزمایشی) آن در دسترس عموم قرار گرفته است، میتواند از این نقطه قوت نهایت استفاده را ببرد.
به گزارش Home Media Magazine، کمپانی دیزنی که در کنار ۲۱st Century FOX و Comcast و همینطور Time Warner صاحب رسانه Hulu است، بودجهای ۱۰۰ میلیون دلاری برای سرویس Hulu Live کنار گذاشته است. این سرویس که در سال آینده به طور رسمی کار خود را آغاز میکند، علی رغم پتانسیلهایی که دارد ولی ایدهای نیست که بتوان با قطعیت موفقیت آن را پیشبینی کرد. اگر این سرویس موفق نشود، دیزنی با زیان مالی بسیار زیادی مواجه میشود ولی خب همانگونه که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد، دیزنی انقدر قدرتمند است که حتی اگر تمام این ۱۰۰ میلیون دلار هم تبدیل به ضرر شود، باز هم ضربه مهلکی به این کمپانی وارد نمیشود و دیزنی خیلی راحت میتواند نهایتا در عرض چند سال این ضرر را به طور کامل به دست فراموشی بسپارد. اما اگر این طرح موفقیت آمیز باشد، هر ۴ سرمایه گذار Hulu و مخصوصا دیزنی چنان سودی خواهند کرد که تصور آن هم کار سادهای نخواهد بود.
با اینکه تا الآن فقط نسخه آزمایشی سرویس Hulu Live در اختیار مردم قرار گرفته است، ولی بازخوردها و تعداد افرادی که در حال استفاده از این سرویس هستند انقدر امیدوار کننده بوده که به نظر میرسد دیزنی سرمایه گذاری درست و هوشمندانهای انجام داده است. اما این موضوع تنها نکته امیدوار کننده برای دیزنی نیست چرا که رسانه Hulu در یکی دو سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و همین امسال هم با سریال The Handmaid’s Tale توانست جایگاه خود را به عنوان رسانهای نو پا، تا حد بسیاری زیادی بهبود ببخشد.
اما این اولین باری نیست که دیزنی حاضر شده بودجه بالایی را به رسانه Hulu اختصاص دهد و پیش از این هم بارها به این رسانه و برنامههای آینده آن اعتماد کرده است. اوایل همین امسال، «جف لوب» (Jeph Loeb)، مدیر بخش تلوزیون مارول، اعلام کرد که قرار است Hulu هم در برنامههای آینده آنها و سریالهای آیندشان شریک باشد. به گفته او حتی این احتمال وجود دارد که بخش تلوزیون مارول با Netflix قطع رابطه کند و برنامههای خود را به صورت انحصاری با Hulu پیش ببرد. اتفاقی که با توجه به موفقیتهای سریالهایی همچون DareDevil که با همکاری مارول و Netflix ساخته شد، به نظر کمی عجیب میآید.
اینکه هزینههای دیزنی برای Hulu نتیجه بخش خواهد بود یا خیر را تنها زمان میتواند به ما نشان دهد اما با توجه به موفقیت روز افزون Hulu و پتانسیلهای بالای طرحهایی مانند سرویس Hulu Live، به احتمال زیاد، هم Hulu و هم دیزنی، روزهای خوشی را پیش رو خواهند داشت.