هرچند فیلم Daddy’s Home 2 شروع خوبی در بازار آمریکا داشت، اما این Thor: Ragnarok بود که برای دومین هفته متوالی صدرنشین «باکس آفیس» (Box Office) این هفته شد.
همانطور که انتظار میرفت، فیلم ابرقهرمانی جدید شرکت مارول، Thor: Ragnarok، برای دومین هفته به پرفروشترین اثر سینمایی گیشه تبدیل شد و در ۱۰ روز اول از اکران خود توانست فروش بالاتری از ۲ قسمت قبلی این مجموعه داشته باشد. البته تازه اکرانهای محدود و گسترده این هفته نیز شروع قدرتمندی داشتند، به عنوان مثال فیلم Daddy’s Home 2 شرکت «پارامونت» (Paramount) و Murder on the Orient Express شرکت «فاکس» (Fox) فراتر از پیشبینیهای صورت گرفته ظاهر شدند. علاوهبر این، فیلم Three Billboards که به صورت محدود بر روی پرده رفت، موفق شد از هر سالن سینمایی تحت پوشش خود حدود ۸۰ هزار دلار کسب کند و فیلم Lady Bird که تنها در ۳۷ سالن به نمایش کشده شد نیز فروش بالایی را از آن خود کرد.
در جایگاه اول فیلم Thor: Ragnarok را داریم که طبق پیشبینیها عمل کرد و با افت ۵۴ درصدی در هفته دوم حدود ۵۶.۶ میلیون دلار در بازار داخلی فروخت و فروش داخلی خود را به ۲۱۱ میلیون دلار (پس از ۱۰ روز) رساند. با این تفاسیر، این عنوان در ۱۰ روز نخست از اکران خود، قسمت اول (با فروش ۱۸۱ میلیون دلار) و قسمت دوم این مجموعه (با ۲۰۶.۳ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است. در حقیقت فیلم Thor: Ragnarok، دوازدهمین اثر پرفروش ابرقهرمانی دنیایی سینمایی مارول به شمار میرود که به زودی Doctor Strange (با فروش ۲۳۲ میلیون دلار در آمریکا) را هم پشت سر میگذارد.
علاوهبر قلع و قمع بازار داخلی، این اثر توانست ۷۶ میلیون دلار دیگر نیز از بازار بینالمللی کسب کند و کل فروش خارجی خود را تا به این لحظه به رقم ۴۲۸.۵ میلیون دلار برساند. به این ترتیب، فیلم Thor: Ragnarok در ۱۰ روز نخست از اکران خود در بازار جهانی حدود ۶۵۰ میلیون دلار فروش داشته است. همانطور که در بازار داخلی شاهدش بودیم، این عنوان در بازار خارجی نیز فروش ۲ قسمت قبلی خود را پشت سر گذاشته است و انتظار میرود که تا هفته آینده به راحتی میزان فروش خود را به ۶۷۷.۷ میلیون دلار (فروش فیلم Doctor Strange) افزایش دهد. این فیلم از هم اکنون وارد لیست پرفروشترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۷ شده است.
در جایگاه دوم فیلم Daddy’s Home 2 شرکت پارامونت قرار دارد که هرچند منتقدان چندان از آن راضی نبودند (کسب امتیاز ۳۰ از ۱۰۰ در سایت متاکرتیک)، اما شروع قدرتمندی داشت و توانست در بازار آمریکا حدود ۳۰ میلیون دلار (۸.۷ میلیون دلار کمتر از قسمت نخست) بفروشد. شاید این اثر کمدی کمتر از قسمت قبلی خود فروحته باشد، اما باید این را هم در نظر بگیریم که قسمت اول در تعطیلات کریسمس بر روی پرده رفته بود و خود همین بازه زمانی تاثیر زیادی بر روی فروش بالاتر آن قسمت داشت.
جالب است بدانید که تماشاگران و مخاطبان روز اول فیلم Daddy’s Home 2 از آن راضی بوده و به آن امتیاز A منفی را اعطا کردند. این درحالی است که قسمت قبل امتیاز B مثبت را دریافت کرده بود و به طور کلی در بازار داخلی حدود ۱۵۰ میلیون دلار فروخت. تماشاگران خانم فیلم Daddy’s Home 2 نیز نسبت به قسمت اول (که ۴۸% بودند) افزایش پیدا کرده و اکنون ۵۷% از کل مخاطبان روز اول را شامل میشوند. ۶۶% از این مخاطبان بالای ۲۵ سال و ۵۲% از آنها بالای ۳۵ سال سن داشتهاند.
در جایگاه سوم فیلم Murder on the Orient Express شرکت فاکس به چشم میخورد که از ۳ هزار و ۳۴۱ سالن سینمایی تخت پوشش خود حدود ۲۸.۲ میلیون دلار در بازار داخلی فروش داشت. ۵۶% از مخاطبان روز اول این اثر را خانمها و ۴۴% دیگر را آقایان تشکیل دادند که ۵۱% از آنها بالای ۳۵ سال سن داشتهاند. لازم به ذکر بوده که تماشاگران روز اول برای این عنوان امتیاز B را ثبت کردند.
در مقام مقایسه باید اشاره کرد که فیلم The Girl on the Train نیز با افتتاحیهای ۲۴.۵ میلیون دلاری کار خود را آغاز کرد و در آخر ۷۵ میلیون دلار (در آمریکا) فروخت. علاوهبر این، فیلم Arrival هم کار خود را با ۲۴ میلیون شروع کرد و در نهایت ۱۰۰ میلیون دلار در بازار داخلی به دست آورد. حال باید دید فیلم Murder on the Orient Express که شرایطی مشابه عناوین ذکر شده دارد، در هفتههای پیش رو چه عملکردی از خود به جای میگذارد.
این عنوان در ۴۷ بازار بینالمللی بر روی پرده رفت و با کسب ۴۵.۷ میلیون دلار از این بازارها، بسیار خوش درخشید و فروش خارجی خود را به ۵۷.۲ میلیون دلار رساند. بیشترین فروش خارجی این هفته فیلم، به کشور چین مربوط میشود که ۱۹ میلیون دلار (۴.۵ برابر فروش The Great Gatsby در این کشور) از کل فروش خارجی این هفته را تشکیل داده است. پس از چین، روسیه (با فروش ۵.۷ میلیون دلار)، استرالیا (۳ میلیون دلار) و مکزیک (۱.۲ میلیون دلار) بیشترین سهم از فروش فیلم Murder on the Orient Express را به خود اختصاص دادند. بر اساس گزارشات منتشر شده از شرکت فاکس، این عنوان در بازه زمانی مشابه، ۶۰% از فیلم The Great Gatsby و ۱۰۹% فروش بیشتری را از فیلم Gone Girl تجربه کرده است.
در جایگاه چهارم فیلم کمدی A Bad Moms Christmas دیده میشود که با تنها ۳۱% افت نسبت به هفتته گذشته حدود ۱۱.۵ میلیون دلار در آمریکا فروخت و موفق شد جایگاه خود را در ۵ اثر پرفروش هفته حفظ کند. لازم به ذکر بوده که این کمترین افت فروش در اکران گسترده برای یک عنوان کمدی در سال ۲۰۱۷ به شمار میرود و فروش داخلی این اثر تاکنون به ۴۰ میلیون دلار نزدیک شده است.
فیلم Jigsaw شرکت «لاینزگیت» (Lionsgate) در این هفته ۳.۴ میلیون دلار فروخت و به جایگاه پنجم چنگ زد. فروش داخلی این عنوان ترسناک تا به این لحظه به ۳۴.۳ میلیون دلار میرسد. این اثر از ۷۳ کشور خارجی، ۸.۶ میلیون دلار دیگر به دست آورد و فروش خارجی خود را به ۴۴.۷ میلیون دلار و فروش جهانیاش را تقریبا به ۸۰ میلیون دلار رساند.
از پدیدههای این هفته نیز میتوان به فیلم Lady Bird اشاره کرد که به صورت محدود تنها در ۳۷ سالن سینمایی به تصویر کشیده شد و توانست حدود ۱.۲۵ میلیون دلار (۳۳ هزار و ۷۶۶ دلار از هر سالن) فروش داشته باشد. گفته میشود که تا پایان ماه نوامبر، این عنوان به صورت گسترده در سرتاسر جهان بر روی پرده خواهد رفت.
در بخش اکرانهای محدود این هفته فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri بسیار عالی ظاهر شد و با فروش ۳۲۰ هزار دلار از ۴ سالن سینمایی (۸۰ هزار دلار از هر سالن) بیشترین فروش را به خود اختصاص داد. جالب است بدانید که امتیاز این عنوان در سایت متاکرتیک ۸۶ بوده و جازه مردمی People’s Choice Award در جشنواره بینالمللی تورنتو نیز به آن تعلق گرفته است. تا هفته آینده ۱۲ جایگاه دیگر به این اثر تعلق خواهد گرفت و انتظار میرود تا پایان ماه نوامبر سالنهای سینمایی تحت پوشش آن به ۴۲۵ جایگاه افزایش پیدا کنند.
علاوهبر این، فیلم No Greater Love حدود ۲۱ هزار و ۸۲۱ دلار از ۲۲ سالن سینمایی (به طور میانگین ۹۹۲ دلار از هر سالن) و Shakespeare Wallah از یک سالن سینمایی ۳ هزار و ۵۷۷ دلار فروخت.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که انیمیشن Coco ، اثر جدید استودیوی پیکسار و شرکت دیزنی پس از ۱۷ روز حدود ۴۱ میلیون دلار از کشور مکزیک به دست آورد به پرفروشترین انیمیشن تاریخ در مکزیک و دومین اثر پرفروش در این کشور تبدیل شد. این عنوان تا پایان ماه نوامبر در آمریکای شمالی و روز بعد آن در اروپا بر روی پرده خواهد رفت. آخرین کشوری که این انیمیشن را به تصویر خواهد کشید، کشور ژاپن خواهد بود و گفته میشود انیمیشن Coco در ماه مارس سال آینده میلادی در آن کشور اکران خواهد شد. به لطف فروش بالای Thor: Ragnarok و انیمیشن Coco، درآمد شرکت دیزنی در سال ۲۰۱۷ به ۳ میلیارد دلار رسیده است. با این تفاسیر؛ دیزنی تنها شرکت در سال ۲۰۱۷ به شمار میرود که تا این میزان درآمد داشته و جالبتر آنکه این سومین سال متوالی محسوب میشود که دیزنی بیش از ۳ میلیارد دلار گسب کرده است.
هفته آینده منتظر اکران چه فیلمهایی باشیم؟
سر انجام هفته آینده انتظارها به پایان خواهد رسید و شرکت «برادران وارنر» (Warner Bros) فیلم مورد انتظار Justice League را در ۴ هزار سالن سینمایی به نمایش درخواهد آورد؛ جدای از این موضوع، سونی انیمیشن The Star و شرکت لاینزگیت فیلم Wonder را در ۳ هزار سالن به تصویر خواهند کشید.
در ادامه میتوانید لیست ۱۰ اثر پرفروش باکس آفیس این هفته را مشاهده کنید: