عالم طبیعت، حیات وحش و پیکر بیکران هستی عظمتی رام اما سرکش، منزوی ولی مشتعل و جهانی به خواب رفته با چشمهایی کماکان هشیار را در وجود خود پرورانیده است. پهنای آغوش درختان تنومند هم پناهگاه موجودات و هم تابوت سبز رنگ آنان بوده مخصوصا هنگام دخالت مصنوعات در این چرخه؛ در ادامه گیم شات را همراهی کنید با نقد و بررسی بازی Bad Land 2.
پسر جنگل
معمولا در عناوینی که وقوع حوادث داخل طبیعت و جنگل پدید میآید، شخصیت یا شخصیتهای اصلی کلیشهای تقریبا کهنه را در کنار خود دارند که اغلب حیوانی هار بوده و در اثر گذر زمان به یاوری مخلص تبدیل میگردد! Bad Land کاری به مدعیان سنگر پرست! نداشته و در دومین نسخه نیز گام در مقصد مدنظر خود برمیدارد. داستان حول محور قسمت پیشین بوده و دنبالهای معنوی برای اولین ماجراجویی در میان دستان لجام گسیخته طبیعت محسوب میشود. کماکان کلید رهایی کلونهای گمنام و دوست داشتنی از چنگال این سرزمین مرموز خواهید بود. چند صباحی که از گریزتان کنار پرندگان ولگرد! بگذرد، سوالاتی پیرامون محیط و هدف بازی در ذهنتان متولد خواهد شد؛ از قبیل: راز این سرزمین ناشناخته چیست؟ میان شاخ و برگهای سبزنما چه حوادثی در حال وقوع است؟ آیا تمام این تعقیب و گریزها از صدقه سر شکافی مابین ماشین آلات و طبیعت بوده یا نشانگر طغیان عالم هستی است؟ حل کردن معمای این سوالات، ملزم مسیری طولانی نیست اما پیچشهای درونی زاده شده از طریق این چراییها در ذهن مخاطب، رابطهی جالبی با چهارسوی بطن بازی ندارد! عامل فرو رفتن در افکاری پوچ گرایانه ولی حقیقی است. تفکر در مورد آیندهای که چندان هم دور نبوده و با وضع حال حاضر دنیا، غیر قابل انتظار نیست. جهانی مخلوط از سنت، مدرنیته و طبیعت؛ عواملی دهشتناک که پیشتر و به طرق دیگری «الی» و «جول» برایمان عریانش کرده بودند.
وحشی بافقی
پس از تجربه Bad Land 2، افکارم حول محور این موضوع پرسه میزد: جالب است، اغلب این عناوین که در سبک سکوبازی دوبعدی تولید میگردند، دارای موجودات ملتهب و گریزپایی بوده که مدام درحال فرار از کائنات یا خود هستند. Bad Land نیز از بدو تولد خود را بهدست این جریان سپرده است. گیم پلی بازی تفاوت فاحشی با پدر و همکاران خود ندارد! جز چند مورد جزیی مانند: کنترل عالی کلونها، تحریک سرعت عمل انگشتان دست بهعلت تعقیب دوربین (بخوانید «عزرائیل سیار» ) که سبب آشنایی بیش از پیش مخاطب با خوی تند مزاج طبیعت بازی گشته است؛ در عالمی غریب و ناشناخته، همراه این موجودات دوست داشتنی پرواز را بیاموزید. گاهی اوقات خود را به چرخ دندههای جنگل هدیه کرده و همراه خیل عظیمی از همزادهایتان، ضیافت زیبای مرگ را لمس کنید. بازی با شما بازی خواهد کرد؛ از واگذاری نقش توپ بولینگی سرگردان تا حس گذر از لحظه مانند موری که جانش دیگر نه شیرین است نه خوش! Bad Land 2 در بخش گیم پلی، شیرین و قابل هضم است. سرگرمی را به مخاطب هدیه میکند که دبیر کوچ، معلم جنگیدن برای بقا و استاد ساگی در عین پر بودن کمد است! بازی چندین و چند بخش دارد که هرکدام دارای مراحل متعدد و جذابی هستند. تعدادی موشک هم تعبیه شده برای پیشروی سریع در مدت زمانی محدود که حکم بارگذاری میان مرحلهای را دارد؛ در این دنیا میتوان غرق شد، باد راهنمای مسیر و انگیزه زنده ماندن مقصدی متزلزل است! Bad Land 2 را لمس کنید.
شفق
تا امروز چند بار بیشتر با چشمان کم رمقم چشم انداز زیبای غروب خورشید را خریداری رویت نکرده بودم. عظمتی بی بدیل، انعکاس خستگی کائنات بر پیکر زمین و خالی شدن باطن آفتاب از نظارت بر مخلوقات. واژههای حقیری هستند در برابر این پدیده که به جرأت، وصفش کار هر شیاد نیست! گرافیک هنری Bad Land 2 به ابوی خود رفته است و هنگام شنا کردن درست قبل از مرحلهی غرق شدن، گیسوان هرچند کوچک اما پراکنده موجود در تن فرزند که متعلق به پدر بوده است را استخراج خواهید کرد! طراحی محیطی فوق العاده در کنار رنگ بندی تند و متناقض که حس غریب و متمایزی را همراه سرسبز بودن طبیعت بازی به مخاطب خود القا میکند. همواره میتوانید در حین گریز از عزرائیل! از این تابلوی نقاشی زیبا لذت برده، بدون ترس از پیوستن به دیار باقی غرق در آن شوید، چرخ دندهها را پیچانده، اسم صنعت و موانع سد شده مقابل خالص بودن را پشت پاهایتان حک کنید. واژه هنر در یکایک قسم مختلف محیط بازی پراکنده است؛ از کلونهای دوست داشتنی و سیه چرده! تا جغد خونسردی که برق چشمانش حکم هالههای نور در شامگاه ظلمت را دارد همگی، زیبایی این تابلو را دوچندان کرده است. تنوع در رنگها و محیط بازی، نیاز مخاطب را شناسایی و ارضا خواهد کرد؛ و کم پیش میآید که از دیدن عالم غریب کز کرده در عمق و اتمسفر غنی از آهنربای بازی احساس خستگی کنید. موانع مقابل مخاطب میان مراحل، در اشکال مختلف ظاهر میشوند. سوزنهای حریص که به قصد کشت هجوم میآورند و با جلوههای ضد نور، یاد آور حس تاریک و مزه دار مرگ هستند! تمام این ارکان خوبی گرافیک بازی را در جوار هم سفرگی با دیگر نکات مثبت این سرزمین آشوب زده اثبات میکند. عواملی که یک به یک اثر انگشت و نشانهی تعهد بر یک جمله است: «غرق شوید، ما زنده ماندنتان را تضمین خواهیم کرد.»
جیک جیک مستان در فصل بی فصلی
از برترین موارد عیش و نوش معنوی (لذت روحی) تعطیلی دیده، سپردن درون و جسم کاذب به طبیعتی بکر که هوش را مدهوش ساخته و گوش را هم آغوش با نوای دل انگیز موجودات زنده میکند. اصواتی که میتواند حداقل برای دقایقی اندک، کوچی اجباری پدید آورده و مسافر بین راهی خود را راضی سازد. موسیقی و صدا گذاری در Bad Land 2 نقش خاصی ندارد! بله درست میخوانید. نقش موسیقی در بازی تقریبا هیچ است زیرا صدای زنده و طبیعی محیط اندازهای خوب جلوه میکند که نبود انواع و اقسام ساز را یک تنه جبران میکند؛ در بازی دنبال ترکیب تک نوازی پیانو و نوای وحشی گیتار الکتریک نگردید. اینجا کار پیانو و گیتار مذکور را، انعکاس آوایی خالص و زیبا پس از برخورد با سنگی و افتادن بر روی چمنهای شانه شکن میکند، جای درام و ارتعاش صدا، تیزی چنگال جلادان تشنه لب خودنمایی میکند و به طور کل، مخلوقات بر تخت خلق شدنیها تکیه زدهاند. باز هم آهن رباهایی دیگر سنگر رها کرده و درکنار سایر ویژگیها آب را نشان میدهند! آیا هنوز زمان کندن رخت از تن و غرق شدن نیست؟!
فرجام
بازی Bad Land 2 عنوان ناب و قابل قبولی است؛ با دارا بودن داستانی ساده اما جذاب که انگیزه ایستادن روی پا را برای بقا در این عالم کذایی قوه میبخشد، گیم پلی سرگرم کننده و پر تنشی را به مخاطب خود ارایه میکند، موسیقی خاصی ندارد ولی مو سیخ میکند بر تن و با گرافیک هنری زیبا و چشم نوازش، سایر جنبندگان را در کنار مستاجرش به جنب و جوش وا میدارد! عنوانی که به راحتی میتواند افتخار کند به جسدهای احیا شده و مفقود در آب.
نکات مثبت:
گیمپلی جذاب و سرگرم کننده، گرافیک هنری زیبا، صداگذاری جذاب
نکات منفی:
تکراری شدن برخی از محیطهای بازی