با تمام چیزهایی که تاکنون از بازی Death Stranding ساخته جدید هیدئو کوجیما دیدهایم، با یکی از خوشدستترین و زیباترین آثار او روبه رو هستیم.
کوجیما پیش از این گفته بود که ساخت این دنیای وسیع و بزرگ تقریبا سه سال طول کشیده است. اکنون در گفتگویی که به تازگی با سایت GameSpot داشته، این نکته را آشکار کرد که تیم سازنده متشکل از تنها ۸۰ نفر بوده است. تعدادی که با توجه به استانداردهای ساخت آثار AAA امروزی و البته مقیاس پروژه، به طرز غیرقابل باوری کم است.
او از اینکه چگونه همیشه در زمینه ساخت سریع بازیها و گرفتن تصمیمات مهم و سودآور، خوب بوده سخن گفت و اعلام کرد بازی Death Stranding نیز از این قاعده مستثنا نیست. البته این نکته را یادآوری کرد که همچون Metal Gear Solid 5 دیگر نیازی به ساخت موتور جدید نداشته و از موتور استودیو Guerrilla Games، یعنی Decima استفاده کرد که باعث شد کارها سریعتر پیش برود.
همیشه سریع کار میکنم. چقدر طول کشید، سه سال؟ نمیتوانم در مورد بازیهای سونی بگم… شاید ۸ سال یا حتی ۱۰ سال برای بازیهای انحصاری طول بکشن، مثل نینتندو. بازی Cyberpunk هم احتمالا بیشتر از ۸ سال روش کار کردن. من توی سه سال بازی رو ساختم. موقع ساخت MGS5 زمان بیشتری نیاز داشتم چون مجبورم بودم هم موتور رو درست کنم و هم چندتا بازی دیگه رو تهیه کنم.
پس اگه به مصاحبههای سه چهار سال پیش من نگاه کنین، میبینین به هرچیزی که در مورد طراحی بازی Death Stranding گفتم ایمان داشتم. یک جورایی در ساخت بازیها در مدت زمان کوتاه، کارآمد هستم. هر روز، هر ساعت، تصمیم میگیرم که چپ برم یا راست. اینطور نمیکنم که با خودم بگم “در موردش فکر میکنم” یا “یکم بذارین در موردش فکر کنیم”. در همون لحظه تصمیم خودم رو میگیرم.
کوجیما ادامه داد:
یکی دیگه از دلایل سریع بودن پروسه ساخت اینه که تموم برنامهریزیها، طراحیها و تهیهکنندگیها بر عهده خود منه و مجبورم میکنه که سریعتر تصمیم بگیرم. در مورد بقیه سازندهها مثلا بعضی از اونا مشغول ساخت مبارزه با باسها هستن و چند نفر دیگه هم کارهای کاتسین رو انجام میدن. وقتی میخوان تموم اونا رو کنار هم بذارن، خیلی شلوغ و سخت میشه. ولی تیم ما نزدیک به ۸۰ نفر آدم بود، در حالی که بقیه تیمهای بزرگ ۳۰۰ یا ۶۰۰ نفر هستن.
برای همین در زمان کمتر و تیم ساخت کوچیکتر و اعمالهای مستقیمی که انجام دادم، بهم اجازه داد تا بازی رو به این سرعت بسازم.
اگرچه در ابتدای راه ساخت خبرهایی از مخالف عدهای از کارکنان کوجیما با ایده و مفهوم اصلی بازی وجود داشت، اما مسلماً تمام مشکلات برطرف شد که به این سرعت کار ساخت پیش رفته است. بازی Death Stranding که کوجیما از هم اکنون امیدوار است در آینده ادامههایی نیز برای آن خلق کند، در تاریخ ۸ نوامبر برای کنسول پلیاستیشن ۴ منتشر خواهد شد.