اثر جدید استودیو Respawn بازی Star Wars Jedi: Fallen Order پس از معرفی مورد توجه همگان قرار گرفت، اما سابقه شوم EA طرفداران سری Star Wars را نگران کرده است.
از تعداد زیاد بازیهای سری Star Wars که شرکت EA سابقه کنسل کردن آنها را دارد، پروژه Ragtag که توسط استودیو Visceral Games و تحت نظر ایمی هنینگ، خالق سری Uncharted ساخته میشد را شاید بتوان معروفترین و پر سر و صداترین عنوان کنسل شده دانست. منتفی شدن ساخت بازی برای EA کافی نبود، در ادامه استودیو را نیز منحل کرد.
ایمی هنینگ که به تازگی با سایت Eurogamer مصاحبه مفصلی کرده که علاوه بر اثر کنسل شده خود، در مورد معرفی بازی Fallen Order نیز صحبت کرده است. بازیای که از نظر او المانهای غیرقابل باوری برای پروژهای را دارد که تحت نظر شرکتی همچون EA ساخته میشود. این بازی نه تنها تمام تمرکز خود را وقف داستان خواهد کرد، بلکه فقط و فقط دارای بخش سینگلپلیر خواهد بود و هیچگونه خبری از المانهای بخش مولتیپلیر و پرداختهای درون برنامهای برای آن نخواهد بود. هنینگ در این رابطه گفت:
خیلی عجیب است! باید با شما صادق باشم. حساب توئیتر EA، چنین ادعایی کرده پس قطعاً جزوی از برنامه است. ولی نمیدانم آیا به صورت ضمنی به ادعاهای قبلی که پس از نابود شدن پروژه ما گفته شد، اشاره میکنند یا خیر.
هنینگ از اینکه چطور فکر کردن به چنین ایدهای کاملاً برخلاف فلسفه ذاتی شرکت EA قرار دارد، گفت. او که پیش از این در استودیو Visceral تحت نظر این شرکت کار میکرد، اشاره کرد شاید تغییرات ملموسی در داخل شرکت در چندین سال اخیر رخ داده که منجر به چنین تغییر بنیادی شده است و بازی Fallen Order نشانگر آن خواهد بود. البته اینکه رئیس استودیو Respawn، وینس زامپلا نیز در هیئت اجرایی شرکت EA حضور دارد شاید به کمک استودیو آمده است تا به خواسته خود برسند.
تغییرات زیادی در صنعت بازی همیشه در حال رخ دادن است. در طی زمانی که در EA کار میکردم، آنقدر بحثهای طولانیمدت انجام میدادیم تا بالاخره به آنچه که خواسته خودمان و شرکت هست، برسیم. همه تلاش میکردند تا راه درست را پیدا کنند. به نظرم قسمت اعظمی از بذر ساخت بازی جدید استودیو Respawn پیش از آنکه توسط EA خریداری شود، ریخته شده بود. استودیو نهادی محافظت شده است و وینس زامپلا که بخشی از تیم اجرایی EA هم هست، قطعاْ از منافع استودیوی خود پشتیبانی و محافظت میکند.
البته این نظرات همه گمانهزنیهای شخصی من است. نمیدانم که اصل مطلب چه بوده است. چرا که این طرز تفکر برای ساخت بازی در طی مدت زمانی که بر روی پروژه Ragtag کار میکردم، اصلاْ از نظر EA قابل قبول نبود. ولی میدانید، زمان همه چیز را تغییر میدهد. تصمیم کنسل کردن پروژه ما در تابستان ۲۰۱۷ گرفته شد. خودمان اکتبر آن سال، بعد چند ماه فهمیدیم. تقریباً نزدیک به دو سال از آن زمان گذشته و خیلی چیزها تغییر کرده است. پیش از این در برابر ایده بازیهایی که تنها بر بخش سینگلپلیر تمرکز داشته باشند، آن هم بدون داشتن بخشهای اضافی، واکنش نشان داده میشد. شاید این تغییر اکنون نشان از تغییر استراتژی شرکت EA است.
و باید آگاه باشید که در طی این مدت تغییرات اساسی در بخش مدیریت انجام شده است. پاتریک سادرلاند و جید ریموند هر دو شرکت را ترک کردند و لاورا میِل، شخصی که هنگام ملحق شدن من به تیم، مدیر بخش سری Star Wars بود، اکنون در جایگاه پاتریک کار میکند. پس هیچ منبع داخلی از اتفاقات رخ داده ندارم ولی دلایل زیادی برای چنین تغییر رویکردی از جانب EA وجود دارد. و بخاطر استودیو Respawn خوشحال هستم چرا که برای محصول نهایی آنها هیجان زدهام. چیزهای بسیار خوبی در مورد بازی Fallen Order شنیدهام.
هنینگ در ادامه از پروژه کنسل شده جنگ ستارگان خود گفت و اینکه چه تفاوتهایی نسبت به بازی جدید دارد. این سازنده کارکشته قصد داشت تا با همان رویکرد سری Uncharted وارد دنیای جنگ ستارگان بشود و آن را توسعه دهد و بر چندین شخصیت کلیدی (قابل بازی یا غیرقابل بازی) تمرکز کند، به جای آنکه تنها از یک منظر به کُلیت داستان نظارهگر باشد. منظر دیدگاهی که سری Uncharted داشت و اکنون به نظر میرسد بازی Fallen Order نیز همان رویکرد را دنبال میکند.
مجبور بودم تمام کارهایی که برای ساخت دنیای ماجراجویی آنچارتد انجام دادم را دوباره به یاد بیارم و با خود بگویم، سری Star Wars نیز چنین دنیایی دارد اما تفاوتهای فاحشی با آن دارد. چرا که منبع و ایده اصلی ما برای خلق آنچارتد، شخصیت ایندیانا جونز بود. پس مطمئناً با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از تفاوتها که قبلاً هم به آن اشاره کرده بودم، در این بود که شما تمام مدت با شخصیت ایندیانا جونز میمانید. دیگر شخصیتها همگی شخصیتهای فرعی هستند، همراه و یار نقش اول هستند. برای داستان مهم هستند اما یکی از شخصیتهای اصلی هرگز نخواهند بود. یک گروه کلاسیک را تشکیل نمیدهند. زمانی که در مورد یک گروه فکر میکنیم، به یاد فیلمهای دزدی از بانک یا فرار از زندان میافتیم. فیلمهایی همچون Where Eagle’s Dare ،Dirty Dozen ،Von Ryan’s Express همگی شامل چنین گروههای به اصطلاح ragtag میشدند، گروهی از افراد که گرد هم آمدهاند تا کاری را انجام دهند.
پس چند چیز را فهمیدم. اگر میخواهیم داستانی در دنیای جنگ ستارگان خلق کنیم، از نظر ظاهری و همچنین حس بازی خیلی شبیه به سری آنچارتد خواهد بود چرا که عملاً در یک ژانر قرار دارند. ولی باید داستان را از دید شخصیتهای منفی نیز نشان بدهیم، حرکتی که هیچوقت در زمان ساخت آنچارتد، اجازه کار کردن بر روی آن به من داده نشد. اگر به سری Star Wars دقت کنید، میبیند که هیچوقت از چیزی که ایندیانا میبیند و از آن خبر دارد، جدا نمیشوید. چند مورد استنثنا وجود دارد ولی تقریباً اکثر اوقات شما با شخصیت اصلی داستان همراه خواهید بود. اما در جنگ ستارگان نه تنها از چند منظر داستان شخصیتهای منفی را دنبال میکنیم بلکه چند شخصیت اصلی مثبت نیز داریم. میدانیم که «لوک» قهرمان داستان است ولی داستان را از زاویه دید «هان» و «لیا» هم دنبال میکنیم. چرا که این دو نیز شخصیت اصلی هستند. وقتی به فیلم جدید Rogue One یا سریال انیمیشنی Rebels، هر دو از دنیای سری Star Wars نگاه میکنید هم میبینید که گروهی از شخصیتهای اصلی را شامل میشوند. دیانای سری Star Wars یعنی همین.
پس با خودم فکر کردم، نه تنها به هوش مصنوعی خیلی قوی و متقاعدکنندهای برای خلق چنین شخصیتهایی نیاز داریم، بلکه به خلق شخصیتهای قوی برای یک گروه هم نیاز داریم. به شخصیتهای قابل بازی در چند ردیف داستانهای موازی نیاز داریم. چرا که قاعده جنگ ستارگان همینگونه است، به صورت موازی همگی شخصیتهای داستان دنبال میشوند. تنها زمانی به اهداف خود میرسید که یا همگی با هم به سمت هدف میروید یا به صورت موازی و از چند زاویه. یا اصلاْ هر دو حالت با هم!
بازی Star Wars Jedi: Fallen Order در تاریخ ۱۵ نوامبر مصادف با ۲۴ آبان ماه سال جاری برای کنسولهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکسوان و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.