در ادامه با نقد و بررسی یکی از جدیدترین بازیهای مبارزهای موجود در بازار، یعنی بازی Tekken 7 همراه گیمشات باشید.
بازی Tekken 7 دنبالهای بر یک مجموعه محبوب در میان هواداران سبک مبارزهای محسوب میشود. عنوانی که پس از سالها تلاش و توسعه، سرانجام به مرحله عرضه جهانی رسید و مدتی قبل مهمان پلتفرمهای نسل هشتمی بود. Tekken 7 دقیقا همان نقطهای از داستان این مجموعه است که شما را به پاسخ سوالاتی مجهول در بخش داستانی میرساند و اگر چه در گیمپلی پیشرفتهای قابل توجهی حاصل نمیشود، اما در مجموع تبدیل به تجربهای لذت بخش خواهد شد. لذت بخش برای کسانی که تشنه رقابتاند و خسته کننده برای کسانی که در ذات بازی Tekken 7 به دنبال تحول میگردند و به واقع نمییابند. شاید بزرگترین حفرهای که میتوان در Tekken 7 مشاهده کرد، عدم تحول بازی و پیشرفت ناچیز گیمپلی نسبت به ساختههای قبلی تیم سازنده است. شخصیتهای دنیای Tekken اینبار به طور کامل در کنار یکدیگر جمع شدهاند و منهای چند مورد، تقریبا تمامی کاراکترهای مرتبط با نسخههای کلاسیک در بازی مشاهده خواهند شد. با وجود آن که تجربه Tekken 7 ساعتها مبارزه و چالش برایتان به ارمغان خواهد آورد، اما در مجموع نمیتوان برای طولانی مدت به عنوان یک سرگرمی خالص به آن نگاه کرد.
Tekken 7 به واسطه شکست نسخههای گذشته و کارنامه نسل هفتمی خود، وظیفه و شرایط سختی برای موفقیت و میزبانی کنسولهای نسل هشتمی داشت. پیش از تجربه خوب میدانستیم که افزایش جلوههای بصری، موسیقی و سطح شخصی سازی کاراکترها به خودی خود نمیتواند از بازی Tekken 7 یک عنوان موفق بسازد. خوب میدانستیم که هفتمین نسخه از سری Tekken تشنه کمی خلاقیت و تحول است. لذا به عنوان یکی از طرفداران مجموعه، با دیدی مثبت و انتظاراتی بالا منوی اصلی بازی را جستجو کردم. خب در همین لحظه متوجه شدم که Tekken 7 عملا بخش جدیدی را به بازی اضافه نکرده است و از آن بدتر، بخشهای پر رونق گذشته به واسطه داستانی پرمحتواتر، کم رمقتر از هر موقعی به نظر میرسند. بخش آرکید واقعا ناامیدکننده ظاهر میشود و مجموعه در حالت آفلاین، عملا چیزی شگفتزدهتان نمیکند. اما بگذارید کم کم پیش برویم. بدون شک، اولین هدف و مقصود اکثر بازیکنانی که بازی Tekken 7 را خریداری کردهاند بخش داستانی آن است. بخشی که از سوی سازندگان حسابی تبلیغ شده و نوید یک روایت عمیق و جذاب را میدهد. خب باید بگویم سازندگان تقریبا به تمامی وعدههای خود عمل کرده و ما مجموعه با داستانی درگیرکننده و جذاب طرف هستیم. جذابیتی که قطعا میتواند خشم دو تن از شخصیتهای بازی را کاملا توجیح کند. داستان بازی شامل دو بخش خواهد بود. در بخش اول شما روایتی از داستان یک پدر و فرزند بی اعصاب را دنبال میکنید و در بخش دوم، شاهد روندی ناامیدکننده از معرفی سایر کاراکترها هستید. حضور سایر شخصیتها در بخش داستانی و پردازش به آنها صرفا به چند عدد دیالوگ ساده خلاصه شده و جز مواردی استثنا، اطلاعاتی به داشتههایتان اضافه نخواهد کرد. بخش داستانی اگر چه روایت خوب و درگیر کنندهای دارد و برای عنوانی مانند Tekken 7 کفاف میدهد، اما گیمپلی این بخش از بازی آنقدر بیمایه و ناامیدکننده است که در بد بودن، از بدترین تصوراتتان هم پیشی میگیرد.
گیمپلی بخش داستانی ساده است. یک پیشدرآمد سینماتیک دارد، چند لحظهای کوریخوانی و سرانجام مبارزه آغاز میشود. همین! یعنی شما از ابتدا تا انتها در بخش داستانی شاهد یک نوع چالش هستید. هربار گروهی به سمت شما حملهور میشود، شما چیزی نزدیک به پنج تن از آن گروه را نفله میکنید و سرانجام اصل کاری ماجرا از راه میرسد. و این رویه آنقدر تکرار میشود که حتی داستان جذاب بازی هم نتواند شما را برای ادامه دادن به بخش داستانی وسوسه کند. این سادگی و بیمایه بودن گیمپلی در بخش داستانی واقعا آسیب بزرگی به هسته داستان وارد کرده است و اگر چه در نهایت مبارزات همچنان جذابند، اما تکرر بیش از حد و اصرار بر روی این نوع از گیمپلی، واقعا کار بخش داستانی را یک سره میکند. از طرفی روند بخش اصلی داستانی مدت زمان زیادی هم ندارد و در این بین چیزی جز مراحلی تکراری پیش رویتان قرار نمیگیرد.
Tekken 7 در حالت آفلاین مجموعا سه بخش قابل بازی دارد و میتوان گفت که قالب مبارزات متنوع نیستند. منهای قسمتهایی که صرفا جنبه آموزشی دارند بازی Tekken 7 از سه بخش داستانی، آرکید و مبارزات فانتزی در حالت آفلاین تشکیل شده است. بخش داستان چنان چه پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، وضعیت و شرایط خوبی از نظر گیمپلی ندارد و اگر چه رقابتی جذاب در حالت آفلاین برایتان به ارمغان میآورد، اما همچنان تکراری و خسته کننده تلقی میشود. بخش آرکید بازی که تقریبا در تمامی نسخههای سری شاهد حضور پررنگ آن بودهایم، در اینجا بسیار ناامید کننده ظاهر میشود. بخش آرکید بازی Tekken 7 مجموعا از چهار مسابقه عادی و دو رقابت نهایی تشکیل شده است که فقط چهار مبارزه ابتدایی آن مشمول دشمنانی رندوم میشود و دو رقابت نهایی دائما ثابت است. پیش از این بخش آرکید بازی در کل از ده مسابقه تشکیل شده بود که مبارزات بازی نیز رفته رفته چالشبرانگیزتر و سختتر از گذشته میشدند. در اینجا ما چهار رقابت رندوم داریم که بسیار ساده و آسان طراحی شدهاند و عبور از سد دشمنان آن عملا برای تازهکاران نیز به سادگی ممکن خواهد بود. با هر بار پیروزی در بخش آرکید بازی Tekken 7 میزانی سکه (واحد پولی بازی) به شما تعلق میگیرد و از این طریق شما میتوانید به شخصی سازی کاراکترهای بپردازید. بخش شخصیسازی بازی نسبت به رقبای موجود در بازار نسبتا حضور موثری دارد. اگر چه آیتمها و ویژگیهای بخش شخصیسازی (منهای مواردی استثنا) برای تمامی شخصیتها یکسان است و به ندرت با محتوایی انحصاری برای کاراکترها رو به رو خواهید شد.
با وجود آن که در ظاهر همه چیز ناامید کننده به نظر میرسد، اما باید گفت که در مجموع Tekken 7 اثری جذاب و دوست داشتنی است. و بازی این جذابیتش را مدیون گیمپلی پخته و روان خودش است. مبارزات بازی در هسته اصلی گیمپلی بسیار روان و جذاب است. بازی Tekken 7 به نسبت سایر بازیهای موجود در بازار، بسیار روان و هیجانانگیز دنبال میشود و اساسا یادآور همان گیمپلی قدیمی سری با یک سری ویژگیهای جدید است. تمامی شخصیتها همچنان کمبوهای قدیمی خودشان را دارند و اگر نحوه اجرای این کمبوها در نسخههای قدیمی را همچنان به خاطر میآورید، در اجرای آنها قطعا با مشکل مواجه نخواهید شد؛ چرا که اساسا تغییری در نحوه اجرای این فنون بوجود نیامده است. اگر چه در میان فنون و کمبوها، مواردی جدید و جذاب به چشم میخورد. علاوه بر آن در سیستم گیمپلی بازی برای اولین بار در سری شما شاهد یک سری صحنههای سینماتیک در میان مبارزات خواهید بود؛ به طوری که شما در حین زدن برخی از فنون شاهد تغییر زاویه دوربین خواهید شد و این موضوع به جذابیت بازی کمک شایانی کرده است و گیمپلی دیگر به خامی گذشته نیست. علاوه بر آن، محیط بازی نیز کاملا پویا بوده و دائما تغییر میکند و گاهی ممکن است که ضرباتتان مبارزه را وارد محیط دیگری کند. جدا از این موارد همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بازی Tekken 7 بیشترین تعداد شخصیتها و کاراکترها در طول سری را دارا است و همین موضوع تنوع خاصی به مبارزات بازی میبخشد.
مبارزات بازی تلفیقی از هر آن چه که در گذشته شاهدش بودیم با یک سری المانهای جدید است. Rage Art بخشی نسبتا جدید (یا لااقل با حال و هوایی جدید) در بازی Tekken 7 محسوب میشود. کمبوهایی که معمولا پس از کم شدن میزان سلامتی شخصیتها برایشان فعال شده و اگر به موقع استفاده شوند، میتوانند ورق را به طور کامل برگردانند. فیزیک شخصیتها نسبت به گذشته تغییرات زیادی نکرده است؛ اگر چه در میان اسامی حاضر در لیست کاراکترها، نامهایی جدید به چشم میخورد و قاعدتا کمبوهای آنها نیز برایتان تازگی خواهد داشت. برای مثال شخصیت BOB اگر چه یک غول چند صد کیلویی تخمین زده میشود، اما سرعت عمل بسیار بالایی داشته و کمبوهای او نیز همچین وضعیتی دارند. تسلط بر روی کمبوها هنوز هم مثل گذشته عملی سخت و دشوار به حساب میآید. مخصوصا زمانی که طرف حساب شما یک هوش مصنوعی نباشد و در بخش آنلاین مشغول به تجربه بازی باشید. هر کدام از شخصیتهای بازی یک سری فنون ترکیبی دارند که اگر طریقه استفاده از آنها را به خوبی فرا گرفته باشید، حریفتان حتی فرصت واکنش نشان دادن نیز پیدا نخواهد کرد. برای مثال شخصیت King متشکل از چهار فن ترکیبی است. فنونی که اگر به صورت پشت سر هم به حریف وارد شود، به سادگی منجر به پیروزی شما خواهد شد.
رقابتها و مبارزات بازی به سادگی گذشته نیستند. شما پیش از شروع هر مبارزه میتوانید جهت حضور خودتان را تعیین کنید و این که در بخش چب رقابت باشید یا طرف دیگرش. البته که این موضوع تاثیر قابل توجهی در روند گیمپلی ندارد، اما در نوع خودش آزادی نسبتا خوبی به بازیکنان برای آغاز یک رقابت میدهد. یکی از مهمترین بخشهای بازی Tekken 7 در حالت آفلاین Treasure Battle نام دارد که مجموعهای از رقابتها را شامل میشود و در انتها بخشی از آیتمها، صندوقچهها و حتی رقابتها را برایتان در نظر میگیرد که به معنای واقعی کلمه تجربه این بخش از بازی هیچگاه خسته کننده نمیشود؛ چرا که چالشهای بازی غیر قابل پیشبینی بوده و به صورت مداوم بخش جدیدی برایتان در دسترس قرار میگیرد و چالشها بروز میشوند. بخش آنلاین بازی نیز مجموعهای از رقابتهای فوق حساس و شگفتانگیز است که به معنای واقعی کلمه تا مدتها شما را از هوش مصنوعی دور کرده و مشغول خودش میکند؛ چه بسا که این بخش نسبت به سایر عناوین مبارزهای روانتر اجرا شده و مشکلات سرورهای بازی هم به نسبت کمتر از رقبا تخمین زده میشود. حالت دو نفره که به صورت آفلاین نیز قابل دسترسی است، بخشی جذاب و هیجانانگیز برای طرفداران محسوب میشود و تقریبا گیمپلی مشابهی نسبت به سایر حالتها دارد.
جلوههای بصری دنیای Tekken 7 محدود به تصاویری معمولی و نسبتا تاریخ مصرف گذشته میشوند. شخصیتها و کاراکترهای بازی نسبت به گذشته درشتتر به نظر میرسند و بیشتر حال و هوایی استریت فایتری شامل حال دنیای Tekken شده است. تا جایی که حتی شخصیت آکوما از دنیای استریت فایتر نیز در بازی حضور دارد. محیطها نسبت به گذشته پویاتر و متحرکتر هستند و از طرفی، گاها تغییراتی در محیط اتخاذ میشود. بیشترین توجه شامل حال شخصیتهای اصلی بازی شده است و از این طریق جزئیات شگفت انگیزی قابل تشخیصاند. برای مثال زمانی که رقابت به انتهای خود نزدیک میشود و سطح سلامتی کاراکترها به حداقل میرسد ظاهرشان به طور کلی متحول میشود و از طرفی عصبانیت بیشتری در چهره آنها به چشم میخورد. حتی گاهی به واسطه طولانی شدن زمان رقابت، چکههای عرق بر روی صورت و بدن کاراکترها قابل تماشا هستن و همین موضوع توجه ویژه سازندگان به طراحی شخصیتها را تثبیت میکند. از طرفی در تمام این مدت، موسیقیهای جذابی به گوش میرسد که البته منهای موسیقی پس زمینه، اکثر قطعهها حال و هوایی نوستالوژیک دارند. صداگذاری در حالت عادی به زبان انگلیسی نیست (!) و شما برای تشخیص گفتگوها میبایست از زیرنویس استفاده کنید که البته این موضوع به معنی صداگذاری بد بازی نخواهد بود.
در مجموع میتوان گفت که بازی Tekken 7 دنبالهای موفق بر گذشته این سری به شمار میآید. دنبالهای که علیرغم کمبود تنوع در بخشهای مختلف و بخش داستانی کاملا یکنواخت، همچنان مبارزات جذابی را برای بازیکنان فراهم کرده و در نهایت اوقات خوشی را برایشان به ارمغان میآورد. شاید در بخش آفلاین معمولا با کمبود محتوای کافی روبه رو شوید و حالت آرکید شما را کاملا ناامید کند، اما در بخش آنلاین و به ویژه حالت Treasure Battle ساعتها سرگرم خواهید شد. جلوههای بصری بازی در حد معمول قرار دارند و نه به شکلی اعجابانگیز ظاهر میشوند و نه به شکلی ناامید کننده. موسیقی و صداگذاری اما بهترین بخش از طبیعت Tekken 7 را تشکیل میدهند که خوشبختانه ایرادات کوچکی شامل حال آن میشود و چندان به چشم (و البته گوش!) نمیآیند. در نهایت سازندگان باید بدانند که پس از Tekken 7 استفاده از این فرمول تکراری به هیچ وجه پاسخگوی مخاطب نخواهد بود. Tekken در این نقطه از تاریخ مجموعه بیشتر از هر لحظهای نیازمند تحول است. حال این تحول هر چه که میخواهد باشد.