در دنیای بازیهای ویدئویی، دو عنوان بزرگ و شناختهشده از شرکت راکاستار، یعنی *Red Dead Redemption 2* و *Grand Theft Auto*، طرفداران بسیاری دارند. هر دو بازی به خاطر ارائه یک دنیای باز وسیع و آزادی عمل بینظیر، بازیکنان را به خود جذب کردهاند. یکی از ویژگیهای جذاب *Red Dead Redemption 2*، سیستم شرافت یا *Honor* است که با تأثیرگذاری بر رفتار و عملکرد بازیکنان، تجربهای واقعگرایانهتر و اخلاقمحور را ارائه میدهد. اما این پرسش مطرح میشود که آیا این سیستم باید در *GTA 6* بازگردد؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا سیستم شرافت با فضای جهان هرجومرجطلبانه *GTA* سازگار است یا خیر.
تفاوت سیستم شرافت Red Dead Redemption 2 با جهان پر هرج و مرج GTA 6
در حالی که *Red Dead Redemption 2* و *GTA* هر دو دارای دنیای باز هستند، تفاوتهای اساسی بین این دو بازی وجود دارد. سیستم شرافت در *Red Dead Redemption 2* از طریق اعمال آرتور مورگان، شخصیت اصلی بازی، کنترل میشود. این سیستم به بازیکنان اجازه میدهد که با انتخابهای خود، چهره یک قهرمان یا شرور را به نمایش بگذارند. کارهایی مانند کمک به اعضای اردوگاه و تسلیم شدن به کلانتر، شرافت شخصیت را بالا میبرد، در حالی که دزدی، کشتن افراد بیگناه و سایر اعمال خشونتآمیز، آن را کاهش میدهد.
از طرف دیگر، *GTA* به بازیکنان یک دنیای پر هرجومرج را ارائه میدهد، جایی که مجازاتهای واقعی برای جنایات کمتر دیده میشود و بازیکنان تشویق میشوند که دست به رفتارهای هیجانانگیز و اغلب غیرقانونی بزنند. در این دنیا، قوانین سختگیرانهتری نسبت به رفتارهای غیرقانونی اعمال نمیشود، و در عوض، بازیکنان از مجموعهای از اسلحهها و امکانات استفاده میکنند تا دست به خشونت بیحدوحصر بزنند.
سیستم شرافت در *Red Dead Redemption 2* بازیکنان را وادار میکند که در مورد عواقب رفتارهای خود فکر کنند. با افزایش یا کاهش نوار شرافت، مزایا و محدودیتهای خاصی به بازیکنان اعطا میشود. در مقابل، *GTA* به ندرت به موضوع اخلاقیات میپردازد و عواقب کمی برای رفتارهای پر از هرجومرج بازیکنان وجود دارد.
در مجموع، ماهیت بیقید و بند *GTA* با سیستم شرافت سازگار نیست. این بازی به بازیکنان اجازه میدهد که با آزادی کامل و بدون نگرانی از عواقب، وارد دنیای جنایت و آشوب شوند. سیستم شرافت *Red Dead Redemption 2* به داستان این بازی و شخصیت آرتور مورگان معنا و عمق میبخشد، اما در *GTA*، که هدفش ایجاد دنیای سندباکس پر هرجومرج است، این سیستم بهخوبی جا نمیافتد و حتی ممکن است از هیجان بازی بکاهد.