سال اول کنسول نینتندو سوئیچ به معنای واقعی، یکی از رویاییترین سالها برای کمپانی نینتندو بود و شاهد آمار و ارقام خارقالعادهای از این کنسول بودیم.
کنسول نینتندو سوئیچ به تازگی یک ساله شد. یک سال پیش در تاریخ سوم مارس سال ۲۰۱۷ بود که کمپانی نینتندو، این کنسول عجیب و غریب هیبریدی را به بازار عرضه کرد. سوئیچ پس از سالها پیشبینی و گمانهزنی در رابطه با کنسول بعدی نینتندو پس از فاجعه Wii U عرضه شد و با اینکه در نمایش اولیه خود توانست نظرات را به سوی خود جلب کند، نمایشهای بعدی از جمله رویداد مطبوعاتی ژانویه که در آن نینتندو از زمان عرضه و قیمت کنسول رونمایی کرد، به شدت توانستند این کنسول را در نظر مخاطبان، قوی جلوه دهند. اتفاقاتی که پس از آن رخ داده را نیز شما بهتر میدانید؛ کنسول نینتندو سوئیچ با بازی سیستم سلر بزرگ و خارقالعادهاش یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild عرضه شد که به عقیده بسیاری، از بهترین بازیهایی است که تا به امروز ساخته شده است و با وجود تهاجم خارقالعاده بازیهای فرست پارتی نینتندو که در هر ماه از سال شاهد یک بازی بزرگ بودیم، همچنین عناوین بسیار قابل قبول ترد پارتی، به همراه بازیهای فراوان مستقل، کنسول نینتندو سوئیچ موفق شد تا تمامی رکوردهای موجود در صنعت بازیهای ویدیویی را بشکند. در حال حاضر، سوئیچ رکورددار سریعترین فروش در میان کنسولها در تاریخ ایالات متحده، کانادا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و البته از همه مهمتر ژاپن است که موفق به فروشی بیشتر از Wii و پلیاستیشن ۴ شده است. در واقع سوئیچ از زمان عرضه، در اکثر هفتهها و ماهها پرفروشترین کنسول در سراسر نقاط دنیا بوده است. بازیهای این کنسول نیز موفق شدهاند تا تعداد بیسابقهای به فروش برسند. نینتندو موفق شد تا با سوئیچ کنسول بیجان Wii U را پشت سر گذاشته و تمام سودی که کنسول مذکور در زمان عمرش کسب کرده بود، با سوئیچ در ده ماه به دست آورد.
همه مواردی که گفته شد به خوبی ثابت شدهاند، با این حال چیزی که عامل اصلی موفقیت سوئیچ را به همراه داشت، این موضوع است که همه مردم پیش از عرضه آن از ریسک بالای آن مطلع بودند و تمام این موفقیتها میتوانست تبدیل به شکستی وحشتناک شود. در بسیاری موارد، سوئیچ یک کنسول خانگی نه چندان قدرتمند است که از عناوین انحصاری فرست پارتی و ترد پارتی رنج میبرد و تمامی امکانات به ظاهر خاص و بیهمتایی که به همراه دارد، ممکن است نتیجه عکس دهند. با این حال این موارد نتوانستند نینتندوی باهوش را که بازاریابی وسیعی برای کنسولش در نظر گرفته بود، متوقف کنند و این کمپانی ژاپنی با بهره بری از سیستم خاص سوئیچ در ارائه عناوین خاص، موفق شد تا بازار خود را در میان کسانی که تمایل به تجربه بازیها به بهترین شکل دارند را پیدا کند. با این حال بیشترین عاملی که موفقیت سوئیچ را در سالهای آینده نیز تضمین کرده است، خط تولید و فروشش در سال اولش بوده که تا به امروز، بهترین سال اول برای یک کنسول بازی در تاریخ بوده است.
کنسول نینتندو سوئیچ به همراه بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild منتشر شد؛ عنوانی که تقریباً از تمامی منابع و منتقدان نمره کامل را دریافت کرد و بدون شک از مهمترین بازیهای تاریخ به حساب میآید. این عنوان، استراتژی اصلی نینتندو برای فروش کنسولش بود و موفق نیز شد، زیرا بسیاری از مردم تنها کنسول سوئیچ را خریداری میکرده تا بتوانند زلدا بازی کنند.
به هیچوجه نباید موقعیت فعلی و دلیل اصلی فروش کنسول نینتندو سوئیچ را که البته بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild بود فراموش کرد. عنوانی که تمامی معادلات صنعت بازیهای ویدیویی را تغییر داد و ثابت کرد که کمپانی نینتندو همچنان میداند که چگونه یک بازی ویدیویی کامل و بینقص بسازد. البته این عنوان به طور همزمان برای کنسول شکست خورده Wii U نیز منتشر شد که دیگر از دور خارج شده بود و آنچنان نیز سهمی در موفقیت این بازی نداشت. این نکته را باید در نظر بگیرید که بسیاری از کنسولهای تازه عنوان انحصاری قدرتمندی در آن لحظه ندارند که آنها را ساپورت کرده و سیستم سلر باشد، چه برسد به اینکه در همان ابتدای کار با همچنین بازی افسانهای کار خود را آغاز کنند که بازی سال نیز باشد. این قضیه تازه همین موضوع ختم نشد و کمتر از یک ماه بعد، نینتندو مهره مهم دیگرش یعنی بازی Mario Kart 8 Deluxe را رونمایی کرد. به طور فنی، این عنوان یک پورت از کنسول Wii U به حساب میآید، با این حال برای بازیکنان جدیدی که تا به حال صاحب Wii U نبودهاند، این بازی یک عنوان کاملاً جدید بود و اولین باری نیز بود که میتوانستند با یکی از عناوین چند نفره کلاسیک نینتندو مواجه شوند و Mario Kart 8 نیز به خوبی این مسیر را طی کرد. حتی برای حفظ کردن سربازان قدیمی و وفادار کنسولهای نینتندو، این کمپانی ژاپنی پیستها، حالتهای مبارزهای و شخصیتی جدید را به بازی خود اضافه کرد تا هیچ فردی ناراضی از میدان خارج نشود. کمتر از یک ماه پس از آن نیز شاهد عرضه بازی Arms بودیم؛ عنوانی کاملا جدید از سازندههای بازی Mario Kart که عنوانی مبارزهای سه بعدی است که تا به حال نمونه آن را ندیدهاید.
یک ماه پس از آن ما شاهد عرضه بازی Splatoon 2 بودیم؛ دنبالهای برای بازی شوتر محبوب کنسول Wii U که موفق شد موفقیتی بیشتر از نسخه اول کسب کند و همه اینها به لطف پشتیبانی خوب نینتندو از عناوینش است. میخواهید بدانید که در ماه بعدی چه اتفاقی رخ داد؟ خوب پس باید بدانید که نینتندو به همراه کمپانی فرانسوی مشهور یعنی Ubisoft، دست به ساخت بازی فوقالعاده خوش ساخت Mario+Rabbids: Kingdom Battle زدند. یک بازی استراتژیک نوبتی که در برای بسیاری از دارندگان کنسول نینتندو سوئیچ همانند رویایی واقعی بود. در ماه بعدی، نینتندو دست به عرضه بازی Pokken DX زد. البته این مورد نیز همانند بازی Mario Kart 8 Deluxe به صورت تکنیکی یک پورت از روی Wii U بود که البته با امکانات و ویژگیهای جدید شامل محتویات مودهای مختلف رنگآمیزی شده بود و حس و حال یک بازی کاملاً تازه و نو را به کنسول نینتندو سوئیچ وارد کرد. در ماه بعدی گل سرسبد سال ۲۰۱۷ نینتندو وارد دنیای رنگارنگ و شیرین سوئیچ شد. بازی Super Mario Odyssey درست به مانند عنوان ابتدایی این کنسول یعنی بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild موفق شد تا نشان خود را به عنوان یکی از مهمترین بازیهای ویدیویی تاریخ به جای گذاشته و همچنین هیجانانگیزترین بازی ماریویی باشد که تا به حال ساخته شده است. این بازی گیمپلی خود را به دوران طلایی ماریوهای سه بعدی یعنی عنوان Super Mario 64 برد و وارد پلتفرمینگ در دنیایی بزرگ و سند باکس شد که همچنین شامل اولین محیط شهری دارای انسانهای واقعی در تاریخ این سری میشود. بازی Super Mario Odyssey وارد میدان رقابت با برادر بزرگتر خود یعنی بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild در کسب نمرات شد و برای کنسول سوئیچ دو بازی با میانگین نمرات ۹۷ (در سایت متاکریتیک) را در یک سال به ارمغان آورد و همچنین در سایت OpenCritic دو بازی برتر تاریخ هر دو بازیهای نینتندو بوده که همین دو عنوان هستند. اکثر کنسولهای دنیای حتی این موفقیت را نیز نمیتوانند یک بار طی کنند، چه برسد به دو بار در یک سال.
همه ما کنسولهای نینتندو را با عناوینی که شامل این لوله کش مشهور ایتالیایی میشوند به یاد داریم و بازی Super Mario Odyssey نیز در جدیدترین کنسول نینتدو توانسته تمامی عواملی که در یک بازی ماریوی تمام و کمال نیاز است، به درستی پیاده کرده و یک تجربه بینظیر را برای گیمرها رغم بزند. در نهایت نیز نینتندو سال ۲۰۱۷ را با بازی Xenoblade 2 که یک عنوان تا حدودی ناقص ولی فوقالعاده در سبک JRPG است و خلوص و شگفتیهای این سری را نیز به خوبی درون خود جای داده به پایان رساند. بازی Xenoblade 2 موفقترین عنوان در این سری بوده که دست به فروش جهانی بیش از یک میلیون نسخه زد و این سری را در سطح جهانی نیز به شهرت رساند و همچنین مردمی که پیش از این به بازیهای سنتی نینتندو علاقهای نداشتند را وادار به تهیه یکی از این کنسولها کرد. تمامی این موارد و عناوین انحصاری، به تنهایی برای چندین سال کنسول جدید نینتندو کافی که هیچ، بلکه زیادی نیز بودند؛ با این حال این پایان ماجرا نیست! علاوه بر بازیهای انحصاری فراوان، عناوین ترد پارتی نیز موفق شدند تا مسیر خود را به سوئیچ هموار کنند. در اولین سال حضورش در بازار، کنسول نینتندو سوئیچ موفق شد تا عناوینی را از کمپانیهای بزرگی مانند Ubisoft، Bethesda، EA، Sega و حتی Rockstar نیز دریافت کند. از بازیهای ورزشی مانند FIFA 18، NBA 2K18 و WWE 2K18 گرفته تا بازیهای فراوان و متنوعی مانند LA Noire، Sonic Mania، Minecraft، Dragon Quest Builders، Puyo Puyo Tetris، Dragon Ball Xenoverse 2، Disgaea 5 Complete، DOOM و البته از همه مهمتر، بازی The Elder Scrolls V: Skyrim که حضور خارقالعادهاش را در این کنسول باری دیگر به صنعت بازیهای ویدیویی نشان داد. تمامی این عنواین ترد پارتی سال اول را برای کنسول سوئیچ شیرینتر از قبل کردند (حتی با این وجود که تنوع بازیها در این بخش به خوبی بازیهای ترد پارتی سایر کنسولها نبود). تمامی این شرایط موفق شدند تا تعادل این کنسول تازه نفس را به خوبی حفظ کرده و همچنین راه را برای کمپانیهای دیگر نیز باز کرده که به این سیستم اعتماد کرده و در آینده عناوین خود را وارد کنسول نینتندو سوئیچ کنند.
تمامی چیزهایی که پیشتر گفتهایم که شامل موفقیتهای کنسول نینتندو سوئیچ میشوند را فراموش کنید، زیرا اصلیترین دلیلی که توانست توجههای فراوانی را به سوی این سختافزار جدید جلب کند و در ادامه نیز اصلیترین دلیل برای بقای این کنسول است، بازیهای مستقل و پشتیبانی و حمایت نینتندو از بازیسازان مستقل است (که نینتندو از آنها به عنوان Nindies یاد کرده است). با تشکر از این پشتیبانیها و حمایتها از سوی نینتندو، ما توانستیم شاهد برخی از بهترین بازیهای مستقل سال اخیر برو روی کنسول سوئیچ باشیم. عناوین باکیفیتی مانند Celeste، Stardew Valley، Golf Story، SteamWorld Dig، Night in the Woods، Overcooked، Subsurface Circular، Gorogoa، Shovel Knight، Yono and the Celestial Elephants، The Flame in the Flood، Snipperclips، Thimbleweed Park، Thumper. صدها عنوان فوقالعاده دیگر نیز وجود دارد که میتوانیم ساعتها درباره آنها صحبت کنیم و همچنان در بیان قدرت نینتندو در بخش بازیهای مستقل کوتاهی کرده باشیم. این بخش میتواند در آینده نیز با قدرت هر چه تمام تر ادامه پیدا کند و شاهد این باشیم که سوئیچ تبدیل به قدرتمندترین و بهترین خانه برای بازیسازان مستقل شود.
تا به حال در تاریخ، هیچ کنسولی نتوانسته در اولین سال عرضه خود به این خوبی ظاهر شده و این تعداد بازی باکیفیت را برای کاربرانش ارائه دهد. در اکثر اوقات، سال اول کنسولها بیشتر جنبه تبلیغاتی برای آن دستگاه داشته و به آرامی میگذرد تا جا برای سالهای آینده باز شود؛ به عنوان مثال، کنسول پلیاستیشن ۴ نتوانست تا سال ۲۰۱۵ آنچنان موفقیتهای چشمگیری را رغم بزند و زمانی که انحصاریهای بزرگ راه خود را باز کردند، تازه جانی به کنسول دمیده شد. کنسول نینتندو سوئیچ از روز اول شروع به کار کرد.
نینتندو به این کنسول نیاز داشت و سوئیچ باید از زیر شکست کنسول Wii U عبور میکرد و اعتبار را باری دیگر به این کمپانی ژاپنی بازمیگرداند و خوشبختانه این اتفاق نیز رخ داد و بازاریابی و تبلیغات هوشمندانه نینتندو، به خوبی این اتفاق را به وقوع پیونداند. سال اول سوئیچ بینظیر بوده و هیچ کنسولی در تاریخ نتوانسته این موفقیت را تکرار کند، تنها چیزی که باید به آن امیدوار باشیم، این است که نینتندو این موفقیت را در سال دوم نیز تکرار کرده و روند بازیهای خوبش را همچنان ادامه دهد. با توجه به چیزهایی که مشاهده کردیم، میدانیم که این اتفاق رخ میدهد.
5 دیدگاه
fighter
نینتندو دیر به رقابت رسید ولی زود جلو زد
pcgamer
محصولات شرقی تو شرق خیلی خوب فروش میره
DarkDevill
نینتندو با دو تا بازی یه نسلو جلو زد
Dreams
درک نمیکنم میزان فروش این کنسولو
farhad001
برا ما ایرانیا پلتفرم خوبی نیس ولی داغ زلداش رو دل هممون میمونه