در این مطلب قصد داریم گرافیک نسخههای پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس بازی Metal Gear Survive را با یکدیگر مقایسه کرده و نقاط ضعف و قوت آنها را با شما در میان بگذاریم.
مجموعه Metal Gear اکثرا به دلیل داستان درگیر کننده و مکانیزمهای گیمپلیاش معروف است، اما به غیر از طنز غیر متعارف و ایدههای عجیب کوجیما، این مجموعه به خاطر گرافیک بالایش نیز شناخته میشود. اولین قسمت از این مجموعه با نام Metal Gear Solid در سال ۱۹۹۸ برای کنسول خاطرهانگیز پلیاستیشن ۱ منتشر شد و قسمت دوم آن نیز با نام Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ساخته شد. از آن زمان به بعد بود که کم کم مخاطبان عادت کردند، هر قسمت از این مجموعه را با پیشرفتهای فنی و گرافیکی بهتر ببینند. بدون شک قسمت پنجم این مجموعه که با نام Metal Gear Solid V: The Phantom Pain برای کنسولهای نسل هفت و هشت منتشر شد، پرگرافیکترین و فنیترین قسمت در این مجموعه محبوب به شمار میرود. در این بازی صدا پیشگان حرفهای حضور پیدا کردند و نورپردازی و دوربین بازی (به ویژه در صحنههای سینمایی) نیز در بهترین حالت خود قرار داشتند.
البته قسمت پنجم اکثر ویژگیهای بصریاش را مدیون موتور بازیسازی «فاکس» (Fox Engine) است. هرچند امروزه موتورهای بازیسازی بسیار قدرتمندی در این صنعت به وجود آمدهاند، اما هیچ کدام از آنها نمیتوانند نورپردازی همانند موتور بازیسازی فاکس داشته باشند. پس جای چندان تعجبی ندارد که همه انتظار داشتند بازی Metal Gear Survive (با وجود نسخه فرعی بودن) بر پایه قسمت پنجم بازی ساخته شود و حداقل ویژگیهای بصری آن را بهبود ببخشد. متاسفانه این مورد در بازی Metal Gear Survive محقق نشده است. این عنوان در مقایسه با قسمت پنجم و حتی Ground Zeroes بسیار تاریک جلوه میکند، چرا که استودیوی سازنده تاکید زیادی بر روی گیمپلی و فضای جدید آن عنوان داشته و نورپردازی آن را به کلی تغییر داده است. دیگر آن نورپردازی مثالزدنی را در بازی Metal Gear Survive شاهد نیستم و بازیکنان به محض دویدن در بازی، با صحنهای تاریک و تار مواجه خواهند شد. جالب است بدانید که در برخی از صحنهها، گرافیک بازی به قدری ابتدایی طراحی شده است که بهتر است صحنه را تار تماشا کنید!
بدون شک استودیوی سازنده بازی Metal Gear Survive تمام تلاش خود را به کار بسته تا بهترین بازی ممکن را تولید کند، اما اگر صادق باشیم، نتیجه نهایی از لحاظ دیداری یک ناامیدی به تمام معنا است. همه ما با قابلیتهای موتور بازیسازی فاکس آشنا شدهایم و انتظار داشتیم که در این بازی با نورپردازی فوقالعادهای طرف باشیم که این اتفاق نیفتاد. البته این عنوان در تمامی زمینهها عملکرد بدی ندارد و هرچند دنیای تاریک آن اکثرا خالی بوده و صرفا برای طولانیتر کردن مدت زمان گیمپلی طراحی شده است، اما در برخی از صحنهها شاهد سبزه و گل در مناظر هستیم که به رنگآمیزی بازی اندکی تنوع میبخشد و جهان این عنوان را از آن حالت افسردگی و یکنواختی خارج میکند.
بازی Metal Gear Survive نیز درست مانند همه عناوین مدرن دیگری که امروزه در بازار وجود دارند، با کنسولهای میان نسلی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس نیز سازگار هستند و از قدرت اضافه آنها استفاده کردهاند. هدف سازندگان این بوده تا این عنوان بر روی کنسولهای میان نسلی با نرخ ۶۰ فریم ثابت اجرا شود، اما اکثر مواقع نرخ فریم بازی پایینتر از آن مقدار است. هر دوی این کنسولها، بازی Metal Gear Survive را با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا میکنند، اما به نظر میرسد که کیفیت سایهها و آنتی-آلایزینگ بازی در نسخه ایکسباکس وان ایکس از پلیاستیشن ۴ پرو بیشتر است. به غیر از این موارد، تفاوت چندانی میان این ۲ نسخه وجود ندارد و بازیکنان میتوانند با انجام هردوی آن نسخهها تجربه کم و بیش یکسانی داشته باشند.
2 دیدگاه
ahmad-black
گرافیکش هیچ فرقی با فانتوم پین نداره به نظر من که هیچ پیشرفتی نداشتن
saralove
من که هیچ تفاوتی احساس نکردم