هیدئو کوجیما کارگردان افسانهای ژاپنی میگوید بازیهای بزرگ امروزی بیش از حد به یکدیگر شبیه شدهاند و فاقد نوآوری هستند. او در مصاحبهای جدید نارضایتی خود را از وضعیت فعلی صنعت گیم ابراز کرد. به گفته کوجیما بسیاری از بازیهای جدید فقط درباره مبارزه با بیگانگان یا هیولاهای قرون وسطایی هستند. او معتقد است که حتی ظاهر و سیستمهای گیمپلی نیز تقریبا یکسان شدهاند. این انتقاد هیدئو کوجیما نشان میدهد که صنعت برای پیشرفت به ایدههای واقعا جدید نیاز دارد.
به همین دلیل کوجیما دیگر زمان زیادی را صرف بازیهای بزرگ نمیکند. او پروژههای بزرگ را بیش از حد محتاطانه و خستهکننده میداند و کارهای خلاقانهتر را در میان بازیهای مستقل جستجو میکند. وقتی از او درباره تجربه بازسازی متال گیر سالید ۳ پرسیده شد او با خنده پاسخ داد که آن را بازی نخواهد کرد. این موضوع عمق ناامیدی او از روند فعلی استودیوهای بزرگ را نشان میدهد.
انتقاد هیدئو کوجیما به دانش توسعهدهندگان نیز کشیده شد. او به خاطرهای اشاره کرد که در آن سازندگان یک بازی نظامی حتی نمیدانستند چطور با اسلحه کار کنند. کوجیما این موضوع را ناراحتکننده خواند و تاکید کرد که خودش برای این کار آموزش دیده است. این دیدگاه نشاندهنده عمق نگاه او به بازیسازی و اهمیت تجربه واقعی در ساخت یک اثر معتبر است.