گزارشهای جدید نشان میدهد که حدود ۲۰ درصد از تمام بازیهای منتشر شده روی پلتفرم استیم در سال ۲۰۲۵ به نوعی از هوش مصنوعی مولد برای توسعه خود استفاده کردهاند. این آمار از یک تحول بزرگ و سریع در صنعت بازیسازی خبر میدهد که آینده این حوزه را شکل خواهد داد.
گزارشها از نفوذ گسترده AI خبر میدهند
ایچرو لمب مدیرعامل شرکت Totally Human Media به تازگی گزارشی جامع درباره کاربرد هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی منتشر کرده است. او با استفاده از API استیم کشف کرد که از هر پنج بازی جدیدی که در سال جاری میلادی عرضه شده، یک بازی به صورت رسمی اعلام کرده که از ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ساخت خود بهره برده است. این آمار نشاندهنده پذیرش سریع این فناوری توسط توسعهدهندگان بزرگ و کوچک است.
بر اساس دادههای این گزارش، حدود ۶۰ درصد از این کاربردها به تولید داراییهای بصری مربوط میشود. مواردی مانند طراحی پسزمینهها، مدلهای سهبعدی و دیگر عناصر گرافیکی اکنون با کمک AI با سرعت بسیار بیشتری تولید میشوند. این موضوع به استودیوها اجازه میدهد تا منابع خود را روی بخشهای دیگر بازی متمرکز کنند.
هوش مصنوعی فقط برای گرافیک نیست
کاربرد هوش مصنوعی مولد تنها به ساخت تصاویر محدود نمیشود. تولید محتوای صوتی، ساخت متون و روایت داستانی، کدنویسی و حتی مواد تبلیغاتی و بازاریابی از دیگر حوزههایی هستند که این فناوری به آنها وارد شده است. علاوه بر این، برخی بازیها از هوش مصنوعی به صورت زنده در گیمپلی خود استفاده میکنند تا تجربهای پویا و منحصربهفرد خلق کنند.
برای مثال بازی Nyric به بازیکنان اجازه میدهد تا دنیاهای سهبعدی را تنها با دستورات متنی ایجاد کنند. بازی inZOI نیز از شرکت Krafton به کاربران امکان میدهد تا بافتها و تصاویر جدیدی را از طریق دستورات متنی بسازند. با توجه به این روند، به نظر میرسد استفاده از هوش مصنوعی مولد در ماهها و سالهای آینده افزایش چشمگیری پیدا کند و حتی جایگزین برخی مشاغل در صنعت بازیسازی شود.