بازیهای سولزلایک که بهدلیل سختیهای چالشبرانگیز، طراحی دقیق و دنیای غنیشان شناخته میشوند، همیشه تجربهای منحصر به فرد برای بازیکنان به ارمغان آوردهاند. یکی از ویژگیهای برجسته در این بازیها که همیشه مورد توجه قرار گرفته، سیستم پیامرسان است. در این سیستم، بازیکنان قادر به ارسال یادداشتهای خود برای دیگران هستند و میتوانند از طریق این یادداشتها راهنماییها، هشدارها و یا حتی شوخیهایی با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اما حالا، در بازی جدید Elden Ring: Nightreign، این سیستم حذف شده است و سوالی که پیش میآید این است که چرا فرامسافتور چنین تصمیمی را گرفته است و چه تاثیری بر تجربه بازی خواهد داشت.
تغییرات جدید در سیستم بازی
استودیو فرامسافتور که بهخاطر خلق آثار عظیم و تحسینشدهای چون Dark Souls و Elden Ring شناخته میشود، تصمیم گرفته است که در اسپین-آف جدید خود، یعنی Elden Ring: Nightreign، از فرمولهای ثابت بازیهای قبلی خود فاصله بگیرد. این تصمیم بهویژه در حذف سیستم پیامرسانی قابل توجه است. بهطور سنتی، این ویژگی یکی از ارکان مهم بازیهای سولزلایک بوده است که به بازیکنان امکان میدهد تا در دنیای وسیع و پیچیده بازی، هم از راهنماییهای دیگران بهرهمند شوند و هم بهعنوان بخشی از جامعه جهانی بازی، به دیگران کمک کنند.
چرا سیستم پیامرسان حذف شد؟
به گفته جونیا ایشیزاکی، کارگردان بازی Elden Ring: Nightreign، دلیل حذف سیستم پیامرسانی این است که هر دور از بازی حدود ۴۰ دقیقه طول میکشد. در چنین ساختاری، بازیکنان نمیتوانند وقت زیادی را صرف خواندن و نوشتن پیامها کنند، چرا که تجربه بازی بیشتر به مبارزات سریع و چالشی مرتبط است. به عبارت دیگر، تمرکز اصلی بر روی گیمپلی کوآپ و روگلایک است و هیچکدام از این موارد نیاز به مشارکت فعال در نوشتن پیام ندارند.
ایشیزاکی در این باره توضیح داد که در این نوع بازیها، که مدت زمان هر دور به سرعت سپری میشود، «وقتی برای نوشتن یا خواندن پیامها وجود ندارد.» این تغییر، اگرچه برای طرفداران قدیمی این مجموعه ممکن است کمی شوکهکننده به نظر برسد، اما فرامسافتور به وضوح در تلاش است تا تجربهای متفاوت و نوآورانه ارائه دهد که نیازمند تمرکز و سرعت عمل بیشتری است.
تاثیر بر تجربه بازی
هرچند سیستم پیامرسانی در بازیهای قبلی فرامسافتور نقشی حیاتی در ارتباطات بازیکنان ایفا میکرد، اما این بار به نظر میرسد که تمرکز بیشتر بر روی مبارزات تیمی و حالت روگلایک بازی است. با حذف این ویژگی، به بازیکنان فرصتی برای توقف و تعامل با دیگران نمیدهد و این میتواند به تجربهای متفاوت منجر شود. از طرف دیگر، فرامسافتور هنوز اجازه میدهد که بازیکنان به روحهای دیگر بازیکنان در دنیای بازی دسترسی داشته باشند، اما دیگر از سیستم پیامرسان برای برقراری ارتباط استفاده نمیشود.
اگرچه بسیاری از طرفداران، حذف این ویژگی را از دست دادن یکی از ارکان مهم بازیهای سولزلایک میبینند، اما باید در نظر داشت که فرامسافتور قصد دارد Elden Ring: Nightreign را به یک تجربه سریع و چالشی در قالب مبارزات تیمی و روگلایک تبدیل کند. در این نوع بازیها، نیاز به انعطافپذیری بیشتر و سرعت بالاتری وجود دارد که ممکن است حضور یک سیستم پیامرسان، سرعت گیمپلی را مختل کند.
آیا این تغییرات بر موفقیت بازی تاثیر خواهند گذاشت؟
با توجه به اینکه Elden Ring: Nightreign قصد دارد تجربهای جدید و متفاوت را به طرفداران ارائه دهد، حذف سیستم پیامرسان شاید بتواند فرصتی برای تمرکز بیشتر بر روی گیمپلی و تعاملات سریع بازیکنان ایجاد کند. بااینحال، هنوز باید منتظر ماند و دید که آیا این تغییرات به مذاق طرفداران خوش میآید یا نه. شاید برای طرفداران قدیمی سری Elden Ring و بازیهای سولزلایک، نبودن سیستم پیامرسان کمی دلگیرکننده باشد، اما برای افرادی که به دنبال تجربهای جدید در دنیای روگلایک و مبارزات تیمی هستند، این تغییر ممکن است به مثابه یک مزیت تلقی شود.
نتیجهگیری
با وجود حذف یکی از ویژگیهای شناختهشده در بازیهای قبلی فرامسافتور، Elden Ring: Nightreign همچنان میتواند تجربهای متفاوت و جذاب برای طرفداران و تازهواردان به این دنیای بازیهای سولزلایک باشد. باید دید که این تغییرات چه تاثیری بر استقبال از بازی خواهند داشت و آیا فرامسافتور توانسته است بهخوبی این تغییرات را در تجربه بازی لحاظ کند یا خیر. بازی Elden Ring: Nightreign قرار است در سال ۲۰۲۵ برای پلتفرمهای مختلف از جمله کامپیوتر، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس و دیگر کنسولها عرضه شود و باید منتظر بود تا در این نسخه جدید چه نوآوریهایی در گیمپلی و طراحی دنیای بازی مشاهده خواهیم کرد.