قطعا بسیاری از شما بازیبازان، با سری مشهور و محبوب Dead Space آشنایی دارید و در سالها و نسل گذشته خاطرات بسیار خوب و ماندگاری را با آن ساختهاید. این سری که در نسل هفتم کنسولها متولد شد و پا به دنیای بازیهای ویدیویی گذاشت، در انتهای همان نسل نیز با نسخه Dead Space سفر خود را به پایان رساند اما تا به حال فکر کردهاید که در صورت ساخت نسخه چهارم، مسیر این سری به کجا پیش خواهد رفت؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با وبسایت گیمشات همراه باشید.
پس از انتشار بازی Dead Space 3 در سال ۲۰۱۳، سه گانه سری Dead Space به نوعی به پایان رسید و پرونده این سری نیز بسته شد. با این حال، بسته شدن پرونده سری Dead Space به دلیل عدم علاقه استودیوی Visceral Games نبود و آنها ایدههای فوقالعاده و جالبی نیز برای ساخت نسخه بعدی، یعنی Dead Space 4 داشتند و همه ما میدانیم که این سری محبوب و وحشت بقا از طرف شرکت الکترونیک آرتز به اتمام رسید.
آقای Ben Wannat، کارگردان خلاقیت سابق سری Dead Space به تازگی با وبسایت یورو گیمر مصاحبه خواندنی و جالبی را داشته و در آن مصاحبه در مورد ایدههای آینده استودیوی Visceral Games و برنامههای این استودیو برای قدم بعدی سری Dead Space صحبتهایی را ارایه داده است. همچنین قابل ذکر است که آقای Wannat هماکنون در استودیوی کریستال داینامیکس کار میکند.
به نظر میرسد اولین چیزی که در ذهن تیم سازنده Dead Space بوده، اضافه کردن برخی مکانیکهای جدید بقا بوده است که البته با توجه به مسیری که سری آن را دنبال میکرده، خیلی هم منطقی و به جا به نظر میرسند. Wannat توضیح داد:
ایده اصلی این بود که شما روز به روز برای بقا یافتن از دست کشتیهای تسخیر شده تلاش میکردید و در محیط و دنیای بازی به دنبال رد پای زندگی بودید و تجهیزات و لوازم مورد نیاز را جمع آوری میکردید تا کشتی کوچک خوتان به زندگی ادامه دهد و همچنین به دنبال نجات یافتگان میگشتید.
در قدم بعدی، استودیوی سازنده سری دوست داشت تا روند گیمپلی بازی Dead Space را کمی از حالت خطی درآورده و آن را غیر خطی کند. آنها اولین ایدههای خود در این مورد را در بازی Dead Space 3 پیاده کردند و میخواستند تا در قسمت بعدی، آن را کاملا در سری جای بیندازند. آقای Wannat ادامه میدهد:
در کنار بهتر کردن بسیاری از مکانیکهای موجود در بازی، بحث غیر خطی شدن نیز وجود داشت. بخش Flotilla درون بازی Dead Space 3 به این اشاره دارد که گیمپلی غیر خطی در سری چگونه خواهد بود و من دوست داشتم که در این مورد بسیار عمیق تر شوم.
اما در کنار عناصر گیمپلی، با غیر خطی شدن روند بازی، چه بر سر داستان و روایت آن میآید؟ ایده تیم سازنده این بود که بازی را به صورت اپیزودیک درآورند و داستان را بین چند فصل تقسیم کنند و سعی کنند با استفاده از پلهای داستانی، همهی بخش ها و فصلها را به یکدیگر متصل نمایند. این استایل داستان گویی به روند غیر خطی گیمپلی بازی نقش میدهد و کاملا در آن جای میافتد. Wannat در این مورد توضیح داد:
من فکر کردم که شما از یک بخش درون فضا کار خود را آغاز میکنید و شاید یک سر نخ و رد پا را در آن سفینه دنبال کنید و تکههای داستانی را درون این محیط بیابید. در حالی که شما در طول بازی مبارزه میکنید و نکروموفها (جهش یافتههای ترسناک درون بازی) را نابود میسازید، تصویر واقعی و اتفاقی که در آن منطقه رخ داده را پیدا میکنید. به همین گونه، شما طرح کلی داستان و اطلاعات مهمی را پیدا میکنید.
آقای Wannat همچنین در مورد آینده این فرانچایز نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت که استودیوی Visceral Games اصلا نمیدانسته که پایان آن چگونه خواهد بود و بحث و عنصر فرایند تشدید نیز در مورد این قضیه در کار بوده است. ایشان همچنین اشاره کردند که نمیخواهند به این سادگی برنامههای پایانی را لو بدهند چرا که ممکن است شرکت الکترونیک آرتس روزی قصد زنده کردن دوبارهی این فرانچایز و سری را داشته باشد و هیچ کس از آینده خبر ندارد. او ادامه داد:
همان قدر که همه دوست دارند تا به ساخت نسخههای دیگر Dead Space ادامه دهند، هزینه ساخت و توسعه آنها نیز نسبت به فروشی که میکنند، بسیار بالا است. هیچکس به صورت رسمی نمیآید و بگوید که دیگر خبری از Dead Space نخواهد بود اما برای اولین بار پس از مدتها، این بازی برروی برنامههای SKU ظاهر نشد.
شاید به این مربوط باشد که هزینه توسعه و ساخت را به شدت پایین بیاوریم. من فکر میکنم که باید خیلی بیشتر برروی تجربه شگفت انگیز اصلی تمرکز شود: وحشت، ترس و مبارزات خشن و قطعه قطعه. شما همچنین مجبور هستید تا بسیاری از صحنههای اکشن و بسیار پرخرج را حذف کنید.
من نمیخواهم قضیه را لو بدهم اما این را میگویم که ما زمان زیادی را صرف کردیم تا به ریشههای نکروموفها بپردازیم و فکر کنیم و روی این موضوع فکر کنیم که بشریت در این دوران و دنیای تاریک و ناامید کننده چه هدفی را دنبال میکند. آیا بازی بازان راهی را پیدا میکنند تا از این آخرالزمان نکروموفها نجات پیدا کنند؟ من میگویم بله اما ممکن است به خاطر انجام این کار متاسف شوند. بعضی مواقع بهتر است که شما کاری به شیطانی که میشناسید، نداشته باشید.
قطعا سری Dead Space یکی از ماندگارترین و محبوبترین سریها در دنیای بازیهای ویدیویی است و خیلی سخت است که این سه گانه به یادماندنی را از یاد ببریم. با شنیدن صحبت های کارگردان سابق این سری، تاسف میخوریم که چرا تیم سازنده بازی فرصت این را پیدا نکرد تا نسخه بعدی Dead Space را بسازد و تمام این ایدههای شگفت انگیز و هیجان انگیز را عملی کند. با تمام این تفاسیر، نمیتوان الکترونیک آرتس را نیز مقصر کامل شناخت چرا که عناوین وحشت بقا فروش کمی نسبت به بازیهایی با سبکهای دیگر دارند و یک بازی وحشت بقای پر خرج مانند Dead Space هیچگاه نمیتواند سود خوبی را عاید سازندگان و ناشر خود کند و شرکت ناشر نیز مجبور به بستن پرونده آن سری است. با این حال، کسی از آینده خبر ندارد و شاید الکترونیک آرتس تصمیم به بازگرداندن سری Dead Space بگیرد.
1 دیدگاه
kratos
نسخه ی سومش عالی بود?به نظرم و امیدوارم نسخه بعدشم ساخته بشه?