انتظار برای بازیهای بزرگ همیشه با هیجان و انتظارات بالا همراه است. این مسئله بهویژه برای دو عنوان برجسته صنعت گیم یعنی GTA 6 و The Elder Scrolls 6 صدق میکند. در حالی که هر دو بازی به شدت مورد انتظار هستند، اما The Elder Scrolls 6 به دلایلی نیاز دارد بیشتر از GTA 6 خود را اثبات کند. نگاهی به تاریخچه این دو فرنچایز و جایگاه فعلی استودیوهای سازنده آنها، این تفاوت را روشنتر میکند.
سالهای طولانی انتظار
بازی GTA 6 پس از ۱۱ سال از انتشار GTA 5 قرار است عرضه شود. راکستار، بهعنوان سازنده سری Grand Theft Auto، با موفقیتهای متوالی در آثار خود و بهویژه بازیهای GTA و Red Dead Redemption، جایگاه ویژهای در دنیای گیم بهدست آورده است. به همین دلیل، انتظار میرود GTA 6 هم با حفظ سطح بالای کیفی، موفقیتهای پیشین را تکرار کند.
از سوی دیگر، بازی The Elder Scrolls 6 پس از گذشت ۱۸ سال از عرضه Skyrim وارد بازار خواهد شد. بتسدا، سازنده این مجموعه، در این مدت با چالشهای فراوانی مواجه بوده است. بازیهای Fallout 4 و Starfield، دو عنوان بزرگ دیگر این استودیو، نتوانستهاند به موفقیتهایی مشابه با آثار پیشین دست یابند. این مسئله فشار بیشتری را بر دوش The Elder Scrolls 6 قرار میدهد تا بتواند دوباره بتسدا را به جایگاه پیشین خود در صنعت بازیسازی بازگرداند.
رقابت تاریخی
هر دو فرنچایز GTA و The Elder Scrolls تاریخچهای طولانی و موفق دارند. GTA بهعنوان یکی از محبوبترین سریهای بازیهای جهان باز، نهتنها انتظارات طرفداران را همواره برآورده کرده، بلکه هر بار تعریف تازهای از این ژانر ارائه داده است. از سوی دیگر، The Elder Scrolls با نقشآفرینیهای عمیق و دنیای گستردهاش، به عنوان یکی از برجستهترین عناوین در ژانر RPG شناخته میشود.
اما تفاوت در این است که GTA بهخاطر موفقیتهای اخیرش تنها نیاز به حفظ این سطح دارد. در مقابل، بتسدا با توجه به بازخوردهای منفی نسبت به عناوین اخیر خود، نیازمند بهبود و نمایش قدرت بیشتری در The Elder Scrolls 6 است. هرچند فرنچایز Elder Scrolls همواره در بین طرفداران محبوب بوده، اما انتظارات اکنون بسیار بالاتر رفته و برخی حتی نگران هستند که این بازی نتواند با گذشت زمان زیاد همچنان پاسخگوی این توقعات باشد.
چالشهای توسعه
یکی از عوامل مهم در فشار بیشتر بر The Elder Scrolls 6، چالشهای توسعه آن است. بروس نسمیت، طراح ارشد سابق بتسدا، در مصاحبهای اعلام کرد که این بازی با تمام آثار پیشین بتسدا مقایسه خواهد شد. وی اشاره کرد که تاریخچه بزرگ این سری و انتظارات فراوان طرفداران، عملاً کار توسعه را برای بتسدا سختتر کرده است.
این در حالی است که راکستار با عرضه موفقیتآمیز بازیهایی مانند Red Dead Redemption 2 و ادامه پشتیبانی عالی از GTA Online، به موفقیتهایش ادامه داده و بازخوردهای مثبتی از سوی جامعه گیمینگ دریافت کرده است. در مقابل، بتسدا به دلیل ناکامی در برخی پروژهها، با چالشهای بزرگی در ساخت The Elder Scrolls 6 مواجه است.
نیاز به اثبات دوباره
در نهایت، دلیل اصلی که چرا The Elder Scrolls 6 بیشتر از GTA 6 نیاز به اثبات خود دارد، به جایگاه فعلی بتسدا برمیگردد. در حالی که راکستار همچنان با قدرت در حال ارائه عناوین موفق است، بتسدا باید با The Elder Scrolls 6 نشان دهد که میتواند بار دیگر در ژانر نقشآفرینی خوش بدرخشد. انتظارات از این بازی نهتنها به دلیل موفقیتهای گذشته، بلکه به دلیل شک و تردیدهایی که در سالهای اخیر نسبت به این استودیو به وجود آمده، بسیار بالاست.
The Elder Scrolls 6 باید نه تنها به عنوان یک بازی برجسته ظاهر شود، بلکه باید بتسدا را دوباره بهعنوان یکی از پیشتازان صنعت گیم تثبیت کند. این مسئولیت سنگین به آن معناست که بتسدا باید بیشتر از هر زمان دیگری تلاش کند تا انتظارات جامعه گیمینگ را برآورده سازد و با خلق تجربهای جدید و بینقص، جایگاه خود را در تاریخ بازیهای نقشآفرینی بازیابی کند.