بازی A Way Out که تاحدودی هم بازی مورد انتظاری تلقی میشود، قرار است مانند بازیهای Telltale، به تصمیماتی که بازیکنان در طی بازی میگیرند احترام بگذارد و به بازیکنان حق انتخاب دهد. اما کارگردان این بازی معتقد است برخلاف بازیهای Telltale، بازی A Way Out «خنثی» و «منفعل» نخواهد بود.
بازیهای Telltale و دیگر بازیهای اینچنینی مانند Life Is Strange بخاطر نحوه داستانگویی و سناریوهای زیادی که طراحی کردهاند، همیشه مورد تعریف و تمجید منتقدان و بازیکنانی که «داستان» را مهمترین بخش از یک بازی میدانند، قرار گرفتهاند. این گونه بازیها بخاطر اینکه با با تصمیمات و طرز فکر و شخصیت فردی که بازی را انجام میدهد، منطبق میشوند، میتوانند تجربهای را برای بازیکنان به وجود آورند که هیچ چیز دیگری نمیتواند حتی به آن نزدیک شود. اما برخی افراد هم هستند که معتقدند این بازیها بیش از حد روی داستان تمرکز کردهاند و گیمپلی در آنها عملا وجود ندارد. «جوزف فَرِس» (Josef Fares) یکی از این افراد است.
جوزف فرس که قرار است بازی A Way Out را راهی بازار کند، در مصاحبهای که اخیرا با مجله EDGE داشته، صحبتهایی در رابطه با بازیهایی مانند The Walking Dead، اثر Telltale کرده که در ادامه میتوانید این صحبتها را مشاهده کنید:
این بازیها، حداقل برای من یک نفر، زیادی خنثی و منفعل هستند. من دوست دارم روی بازی کنترل داشته باشم. برخی میگویند «در عوض در این گونه بازیها روی داستان کنترل داریم» ولی این ادعا زیاد دقیق نیست چون از برخی جوانب هم بازیکن در اینگونه بازیها هیچ کنترلی روی وقایعی که رخ میدهد ندارد، البته اگر متوجه منظور بنده بشوید…
ولی A Way Out اینجوری نیست. از نظر قدرت فیلمنامه و سناریوهای مختلف، میتوان بازی A Way Out را با بازیهایی که گفته شد مقایسه کرد ولی از نظر نحوه روایت داستان، هیچ شباهتی در این بین وجود ندارد. در A Way Out شما همه جوره روی بازی کنترل خواهید داشت.
از بازی A Way Out اولین بار در مراسم E3 سال گذشته رونمایی شد. این رونمایی باعث تعجب خیلیها شد چون در بازی A Way Out به هیچ عنوان نمیتوانید به صورت تکنفره بازی کنید و حتما باید یا به صورت آنلاین و یا به صورت آفلاین، همراه با یک نفر دیگر بازی را تجربه کنید. البته اگر به اولین بازیای که تحت کارگردانی جوزف فرس ساخته شد نگاه کنیم، زیاد هم این موضوع باعث تعجبمان نمیشود. اولین ساخته فرس بازی Brothers: A Tale of Two Sons بود که به صورت همزمان، کنترل دو شخصیت را به بازیکن میداد. کنترل حرکت شخصیتهای بازی هم به این صورت بود که آنالوگ سمت چپ دسته یک شخصیت را حرکت میداد و آنالوگ سمت راست هم شخصیت دیگر را. تفاوت اصلی این بازی با بازی A Way Out هم این است که بازی Brothers: A Tale of Two Sons فقط به صورت یکنفره قابل اجرا بود.
بازی A Way Out وعده یک داستان تاثیرگذار و احساسی را داده است و همانطور که پیشتر هم بهش اشاره شد، تصمیماتی که در این بازی میگیرید، مسیر و روند داستان را تغییر میدهد. این بازی تقریبا دو ماه دیگر و در تاریخ ۳ فروردین ۱۳۹۷ (۲۳ مارس ۲۰۱۸) بر روی کنسولهای پلی استیشن ۴ و ایکسباکس وان و همینطور پیسی منتشر خواهد شد.