تا چند روز دیگر یک از بازیهای مورد انتظار سال ۲۰۱۸، یعنی بازی Fallout 76 عرضه میشود و ما در گیمشات با این مقاله به استقبال از بازی رفتهایم.
سری بازیهای Fallout همیشه یکی از عناوین بزرگ و پر طرفدار ژانر نقشآفرینی حساب میشود که با فضای داستانی خاصی که دارد توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. اکنون نیز زمان زیادی تا انتشار نسخه بعدی بازی که Fallout 76 نام دارد باقی نمانده است؛ اما چیزی که این عنوان را از دیگر بازیهای این سری متفاوت میکند تمام آنلاین بودن آن است. یکی از تغییرات بزرگی که در نسل هشتم رویداد تغییر رویه بازیها به سمت عناوین آنلاین بود و در این سالها تعداد این بازیها بسیار بیشتر شده است. سری بازی Fallout هیچوقت دارای بخش چندنفره نبوده است و بر خلاف سری Elder Scrolls نیز دارای یک عنوان MMO نیست، مطمئنا افراد زیادی نیز بر این موضوع واقف هستند که این بازی پتانسیل داشتن یک بخش چندنفره خوب را دارد. اما ایده آنلاین شدن بازی Fallout دقیقا از چه سالی مطرح شده بود؟ در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به پروژه V13 یک بازی کنسلشده که قرار بود یک تجربه MMO را در دنیای آخرالزمانی Fallout ارائه دهد.
ایده ساخت یک بازی Fallout که تماما آنلاین باشد تقریبا به زمانی برمیگردد که اولین نسخه از این سری منتشر شده بود. در سال ۱۹۹۰ استدیوی کالیفرنیایی Interplay Entertainment از فروش خوب بازی جدید خود Fallout و نسخه دوم آن رضایت کامل داشت. موئسس استدیو آقای «برایان فارگو» (Brian Fargo) اعتقاد داشت که این ایده میتواند موفق شود ولی باقی اعضای تیم زیاد به موفقیت چنین بازی ایمان نداشتند، در آن زمان تمام تمرکز تیم بر روی ساخت نسخه سوم از بازی Faloout قرار داشت که با نام Van Buren شناخته میشد.
اما شانس با استدیو Interplay همراه نبود و مشکلات گریبان آنها را گرفت. شرکت که دچار مشکلات مالی زیادی شده بود توسط کمپانی فرانسوی Titus Software خریده شد؛ سپس استدیوهای این شرکت را منحل و تمامی نیروهایی را که بر روی پروژه Van Buren کار میکردند اخراج کرد. سپس آنها نسخهای از بازی Fallout را عرضه کردند که Brotherhood of Steel نام داشت و اصلا بازخورد خوبی در بازار دریافت نکرد. فروش ضعیف این بازی باعث شد که شرکت Titus نیز تا مرز ورشکستگی پیش برود و در سال ۲۰۰۴ تقریبا تمامی دفاتر این شرکت تعطیل شده بودند. مدیرعامل شرکت آقای «هروه کائن» (Herve Caen) یک ماه پس از این اتفاق اعلام کرد که شرکت قصد دارد از طریق ساخت بازیهای MMO که یکی از آنها در دنیای Fallout جریان دارد قوای خود را دوباره به دست آورد.
این برنامه اما تا سال ۲۰۰۷ یعنی سه سال بعد عملی نشد و این در حالی بود که تا این زمان استدیو Interplay تقریبا بیشتر حقوق بازی Fallout را به شرکت Bethesda فروخته بود. طی یک قرار ۵ میلیون دلاری این حق به استدیو Interplay داده شد تا بتواند یک بازی MMO از سری Fallout بسازد؛ اما این قرارداد شروطی نیز داشت. تنها در صورتی این حقوق به این استدیو زمینخورده داده میشد که بتوانند بازی بسازند که درآمد سی میلیون دلاری کسب کند، طی دو سال ساخت بازی را شروع کنند و در مدت زمان چهار سال کار را تحویل دهند. چنین شرایطی برای هر شرکت بزرگی چالشبرانگیز حساب میشود چه برسد به استدیوی مانند Interplay که در وضعیت بدی قرار داشت.
شاید در نگاه اول به نظر میرسید که این شرکت با یک برنامه طولانی مدت به راحتی میتواند این کار را انجام دهد اما با توجه به ادعای برادر هروه کائن که بعدها خود مدیرعامل شرکت Interplay شد در اصل هدف شرکت Bethesda از چنین کاری چیز دیگری بود. این شرکت قصد داشت که اجازه ساخت یک بازی MMO را به بتسدا بفروشد ولی Bethesda حاضر نبود پنجاه میلیون دلار برای چنین موردی پرداخت کند، در عوض شرایطی را مطرح کرد که Interplay هرگز موفق به انجام آنها نمیشد و سپس به راحتی میتوانستند تمامی حقوق بازی Fallout را برای خود تصاحب کنند.
اما شرکت بتسدا هر برنامهای که داشت باعث نشد که Interplay به راحتی تسلیم شود، آنها خیلی زود شروع به کار کردن بر روی پروژهای کردند که V13 نام داشت. شرکت قرار بود برنامهای را اجرا کند که در دهه نود به دلیل نبود امکانات کافی نتوانسته بود در بازی Fallout اجرایی کند، همچنین الهاماتی از کمیک Hard Boiled نیز گرفته بود.
به گفته یکی از طراحانی که در سال ۲۰۰۷ بر روی بازی کار میکرد پروژه V13 در محیطی روایت میشد که سری بازی Fallout کمتر به خود دیده بود. به گفته او:« قرار بود که بیشتر بازی در یک محیط شهری بزرگ روایت شود و کمتر آن محیطای بیابونی این سری رو در بازی داشته باشیم.»
اما یکی از طراحان کلیدی بازی در اوایل سال ۲۰۰۹ از پروژه V13 خارج شد، زیرا به نظر او شرایط قرارداد کاملا غیرممکن بود. او پس از ترک شرکت Interplay در یک مصاحبه گفت: «بتسدا تقریبا هیچ چیزی از بازی رو تایید نمیکرد، اصلا مهم نبود که چی بهشون نشون بدیم. بعد از یه مدت فهمیدم که اصلا شرایط این قرارداد و رفتاری که بتسدا با شرکت داره برای این هست که ما هیچوقت نتوانیم یک بازی MMO در جهان Fallout بسازیم.»
شرکت سازنده اما همچنان به ساخت بازی ادامه داد و درست کمی قبل از به پایان رسیدن مهلت دو ساله قرارداد اعلام کرد که قصد همکاری با شرکت بلغارستانی Masthead را دارد، شرکتی که در آن زمان بر روی یک بازی MMO دیگر به نام Earthrise کار میکرد. البته بستدا از این حرکت استقبال زیادی نکرد و هشدار داد که این کار خلاف شرایط قرارداد است. کار به دعوای حقوقی کشید و پس از مدتها استدیو Interplay یک خبر خوب داشت، دادگاه به نفع آنها رای را صادر کرده بود و حالا پروژه V13 اسم داشت، بازی قرار بود با نام Fallout Online عرضه شود. بازی در اواسط سال ۲۰۱۰ و توسط یک تیزر سی ثانیهای معرفی شد، بعد از آن فقط یک صفحه برای ثبت نام نسخه بتای بازی وجود داشت؛ جالب است که حتی در آن زمان نیز بسیاری از افرادی که در حوزه گیم فعالیت میکردند مطمئن بودند که هیچوقت این بازی عرضه نخواهد شد.
اما در پشت صحنه شرکت بستدا هنوز هم مشغول بحث با این شرکت بود. آنها معتقد بودند که Interplay به اندازه کافی در ساخت بازی پیشرفت نکرده است تا پس از معرفی بازی بتواند جزئیات بیشتری را رونمایی کند، همچنین شرکت همچنان مصر بود که همکاری با یک استدیو دیگر برخلاف قراردادی است که منعقد شده است، در حالی که ساخت بازی Fallout Online بدون همکاری با شرکت دیگری ممکن نبود زیرا کارکنان Interplay برای ساخت چنین عنوانی کافی نبوند. همچنین شرکت بتسدا ادعا کرد که آنها فقط اجازه استفاده از نام بازی Fallout را برای این عنوان صادر کردهاند و در طی مراحل ساخت نباید هیچ چیزی از این سری در بازی استفاده شود. شرایط پیچیده قرارداد به بستدا آزادی عمل زیادی میداد تا وضعیت را مطابق میل خود پیش ببرد.
البته شرکت Interplay نیز در برابر این شکایتها ساکت نماند؛ آنها هزاران صفحه از طراحیهای خود را در دادگاه حاضر کردند و یک دموی فنی از بازی را نیز آماده کردند که به بازیکن اجازه میداد در یک محیط بیابانی به جست و جو بپردازد. تمام این جزئیات به عنوان مدرک توسط دادگاه ظبط شده است ولی بر اساس اطلاعاتی که بعدا از بازی منتشر شد نشان میداد که این شرکت یک نقشه ۶۵۵۰۰ مایلی برای بازی درست کرده بوده، مدلسازی شخصیتها با دقت زیادی انجام شده بوده و علاوه بر تعداد زیادی ماموریت جانبی که درون بازی وجود داشته، یک راز مخفی نیز در جهان بازی پنهان شده بوده است که بازیکنان را تشویق به همکاری با یکدیگر میکرده است. این رازهای مخفی در واقع ماموریتهای خیلی بزرگی بودند که بازیکنان برای تکمیل آنها باید تیمهای بزرگی تشکیل میدادند و اولین تیمی که میتوانست این ماموریت را تکمیل کند به غنایم زیادی دست پیدا میکرد.
اما با تمام این جزئیات رویایی هنوز هم بازی Fallout Online تا رسیدن به مرحله عرضه زمان زیادی را در پی داشت. درست است که شرکت Interplay توانسته بود محیطی را برای بازی طراحی کند که به دنیای بازی Fallout شباهت داشت ولی وسعت نداشت، همچنین بازی حتی در سطحی نبود که بتوان به آن نسخه آلفا گفت. به این وضعیت شکایات متعدد شرکت بتسدا را هم اضافه کنید تا متوجه شوید چه فشاری بر روی تیم سازنده وارد بود.
اما مسئله دیگری نیز مطرح بود؛ شرکت بتسدا به هیچوجه نمیتوانست از این بازی سودی دریافت کند، حتی اگر شرکت سازنده در وضعیتی ایدهآل برای ساخت یک بازی MMO بود. نسخه سوم بازی Fallout که بازخوردهای خوبی نیز دریافت کرده بود در سال ۲۰۰۸ عرضه شده بود، سپس ادامه غیرمستقیم بازی در سال ۲۰۱۰ و با عنوان Fallout: New Vegas عرضه شده بود. حال در این بین نسخه Fallout Online در خط زمانی جریان داشت که بین این دو عنوان بود و اصلا با داستان سری همخوانی نداشت؛ حتی فضای بازی نیز با مسیر جدیدی که سری Fallout پیش گرفته بود تفاوت داشت. شرکت بتسدا قصد داشت که بازیهایی با فضای آخرالزمانی و کاملا جدی عرضه کند در حالی که بازی شرکت Interplay هنوز هم کمی عناصر طنز را درون خود داشت. اگر این بازی شکست میخورد به کل برند Fallout ضربه بدی وارد میشد و اگر این بازی موفق میشد، کنترل بتسدا بر روی بازاری که به سختی به دست آورده بود از دست میرفت.
در نهایت شکایات متعدد شرکت بتسدا جواب داد و با اینکه Interplay مدارک زیادی را ارائه داد ولی نتوانست نظر دادگاه را به خود جلب کند همچنین شرکت Masthead نیز که میترسید پایش به این شکایات باز شود در اواسط سال ۲۰۱۱ همکاری خود را با شرکت سازنده متوقف کرد. در نهایت Interplay که دیگر نه پشتوانه مالی داشت، نه شرکتی که با آن همکاری کند و در دادگاه نیز شکست خورده بود آخرین بخش از مجموعه بازی Fallout را به قیمت دو میلیون دلار به شرکت بتسدا فروخت.
البته شرکت Interplay میتوانست بازی Fallout Online را به عنوان یک بازی MMO که در جهانی آخرالزمانی روایت میشد عرضه کند ولی دیگر منابع مورد نیاز برای این کار را نداشت. همچنین کوچکترین شباهت به مجموعه بازی Fallout کافی بود تا موجی از شکایات را روانه شرکت کند. آخرین تصمیم شرکت عرضه بازی در قالب یک بازی سینگلپلیر بود ولی این ایده نتوانست بودجه کافی را در سایت KickStarter از طرف مردم دریافت کند و به فراموشی سپرده شد.