بازی Soul Calibur VI که چندی پیش منتشر شد، یک عنوان خاص در میان بازیهای هم سبک خود است و ما در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
چیزی که سری بازیهای Soul Calibur را از دیگر عناوین فایتینگ جدا میکند ایجاد حس ماجراجویی در بازیکن است. دزدان دریایی، شوالیهها، نینجاها و جنگجویان تنومندی که همه به دنبال سلاحهای افسانهای هستند؛ روایت خوب بازی و گره خوردن سرنوشت شخصیتهای مختلف چیزی است که Soul Calibur را خاص میکند. درست است که قلب تپنده یک عنوان مبارزهای مکانیکهای آن و بالانس بودن شخصیتها است، ولی چیزی که این بازی را خاص میکند همین حس ماجراجویی است.
بازی Soul Calibur VI دو بخش داستانی دارد. اولی Libra of Souls نام دارد که شباهتهایی به بخش داستانی نسخه دوم بازی دارد. این بخش که در واقع ترکیبی از بازیهای مبارزهای با عناصر نقشآفرینی است به نوعی حکم بخش آموزشی را دارد که در آن شخصیت خود را میسازید و مشغول ماجراجویی دور دنیا و مبارزه با افراد مختلف میشوید. داستان این بخش بیشتر از طریق متن روایت میشود، شاید این شیوه روایت کمی کسلکننده به نظر برسد ولی قبل از هر مبارزه این دیالوگها به خوبی فضا را آماده رقابت میکنند. در طی ماجراجویی خود علاوه بر ماموریتهای اصلی به تعدادی ماموریت جانبی نیز برخورد میکنید که کامل کردن آنها پاداش خوبی به همراه دارد و البته هر کدام داستان جالبی نیز دارند.
با کامل کردن این مراحل و ارتقای سطح یا همان Level UP عناصر نقش آفرینی بازی بیشتر روی کار میآیند. با پیشرفت درون بازی این قابلیت را پیدا میکنید که از سلاحهای قویتری استفاده کنید که هم از لحاظ بصری و هم مشخصات با دیگر اسلحهها تفاوت دارند. همچنین گاهی اوقات در یک مبارزه شرایط خاصی به وجود میآید به عنوان مثال یک نوع خاص از حمله آسیب کمتری به رقیب شما میزند؛ همچنین میتوانید قبل از هر مبارزه یک غذا را انتخاب کنید که در هنگام مبارزه به شما برتری خاصی بدهد به عنوان مثال با میزان سلامتی بیشتری مبارزه را آغاز کنید. اگر هم دوست دارید که بقیه کارهای کثیف را انجام دهند میتوانید به کمپ مزدورها بروید و با اجیر کردن یک مبارز و مجهز کردن او به رقیبهای خود حمله کنید؛ در بهترین حالت هوشمصنوعی مبارزه را میبرد و اگر هم شانس با شما یار نبود حداقل کمی از سلامتی حریف شما را کم میکند تا هنگام مبارزه کار راحتتری در پیش داشته باشید.
همچنین جزئیات کوچکی در بخش داستانی Libra of Souls وجود دارد که حس ماجراجویی را درون مخاطب تقویت میکند. به عنوان مثال با پیشرفت در بخش داستانی بازی سالها نیز میگذرند و این حس را به شما میدهد که سالیان زیادی از شروع ماجراجویتان گذشته است. همچنین گاهی باید انتخابهایی نیز انجام دهید که اکثر مواقع تصمیمات کوچکی حساب میشوند ولی به نوبه خود حس دخالت گیمر در داستان بازی را میدهند.
اما مشکل بزرگ بخش داستانی Libra of Souls فاصله بین روایت داستان و مبارزات است. روایت داستان از طریق متن صورت میگیرد و مبارزات بازی نیز آنقدرها هم طولانی نیستند، به طوری که اگر یک حرفهای در Soul Calibur باشید به راحتی بعضی از مبارزات را در ده ثانیه به اتمام میرسانید. به همین دلیل شما در یک لوپ گیر میکنید که بین مبارزه کردن و خواندن متن جریان دارد. همچنین تنوع مبارزات نیز آنقدری زیاد نیست که بازیکن مشتاق رسیدن به مبارزات باشد.
دومین بخش داستانی بازی Soul Calibur VI همان چیزی است که در هر بازی مبارزهای از بخش داستانی انتظار داریم. این قسمت که Soul Chronicles نام دارد داستانی گسترده با روایتی مناسب را ارائه میدهد که درباره نوزده شخصیت مختلق سری است. در این بخش تمام متنها صداگذاری شدهاند و طراحیهای انجام شده نیز خیرهکننده هستند. البته همان مشکل اصلی بخش Libra of Souls در این قسمت نیز به چشم میخورد.
اما در نهایت باید گفت که هر دو این بخشها تجربه سینگلپلیر خوبی برای یک بازی فایتینگ ارائه میدهند و در مجموع با سیزده ساعت گیمپلی پس از اتمام ماجراجویی خود به دور دنیا و جنگیدن با انوع موجودات عجیب و جنجگوهای تنومند این حس را دارید که یک ماجراجویی بزرگ را به اتمام رساندهاید.
زیبایی گیمپلی بازی Soul Calibur VI در سادگی آن است. بازی قوانین پیچیدهای ندارد و فقط با تکیه بر غریزه خود میتوانید در مبارزات پیروز شوید. میتوانید کنترلر را بردارید و شروع به بازی کردن کنید، بعد از چند دقیقه حس میکنید که همه چیز را بلدید و بر خلاف دیگر عناوین نیازی به ساعتها تمرین برای حرفهای شدن نیست. البته در بازی تکنیکهای پیچیده نیز وجود دارند ولی بدون آنها نیز میتوانید به پیشروی خود در بازی ادامه دهید. خیلی زود و در جریان بازی متوجه میشوید حملات عمودی قدرتمند ولی آهسته هستند، حملات افقی بیشتر برای بر هم زدن حملات زنجیره وار حریف کاربرد دارد و ضربات پا نیز ویژگیهای هر دو این ضربات را دارد ولی نیاز به نزدیک شدن به حریف دارد.
اما زیر این لایه از سادگی مکانیکهای پچییدهای نیز نهفته هستند که از سریهای قبلی Soul Calibur وارد نسخه ششم شدهاند. مکانیکهایی که گاها بیش از حد پیچیده میشوند و حتی افراد حرفهای نیز در به کار بردن آنها دچار مشکل میشوند. هر مبارز به تعداد محدودی از ضربات دسترسی دارد و باید طی گذشت زمان خود متوجه شوید که بیشتر با چه حرکاتی به دشمن حمله میکنید و وقت خود را صرف حرفهای شدن در سبک مبارزاتی خود بکنید. همچنین در بازی Soul Calibur VI هر حمله در سه جهت پایین، وسط و بالا انجام میشود به همین دلیل سیستم دفاع بازی نیز از سه جهت تشکیل شده است. البته اگر احساس حرفهای بودن میکنید میتوانید در ثانیه آخر دفاع کنید و گارد رقیبتان را بشکنید.
همچنین در بازی حرکات ویژه و قدرتمند نیز با نام Critical Edges حضور دارند. با ضربه زدن، دفاع کردن و یا آسیب دیدن نوار Soul Gauge پر میشود و پس از رسیدن به میزان حدنصاب میتوانید طی یک حرکت قدرتمند آسیب شدیدی به دشمن خود بزنید. حتی میتوانید از این نوار برای فعال کردن حرکات Soul Charge استفاده کنید؛ با فعال شدن این قابلیت شما به تعدادی حرکت محدود دست پیدا میکنید، به عنوان مثال ضربات عادی شما آسیب دوبرابری وارد میکنند.
اما یکی از مشکلات بازی Soul Calibur VI این است که بازی به طرزی غیرمعمول پیچیده است. در واقع هدف سازنده از ارائه دادن خیل عظیمی از مکانیکها و حرکات مختلف این بوده است که حتی بازیکن آماتور نیز در برابر یک فرد حرفهای و خوره بازی شانس پیروزی داشته باشد؛ شاید چنین ایدهای بر روی کاغذ جالب به نظر برسد ولی در نهایت فقط باعث شده است که کسی دیگر به سراغ حرکات پیچیده نرود. چنین مشکلی باعث شده است که هیچ تفاوتی بین یک بازیکن تازه وارد و یک حرفهای نباشد، بازی بیش از حد نیاز خود پیچیده است و وقتی هم که مکانیکهای سادهتری برای پیروزی در بازی وجود دارد چرا باید به سراغ روشهای پیچیده و مشکل برویم.
بخش آنلاین بازی نیز شلوغ است و در پیدا کردن پلیر مشکلی وجود ندارد، همچنین وضعیت سرورها نیز خوب است و طی چند مسابقه آنلاین هیچ مشکلی اعم از لگ در بازی وجود نداشت. در بخش Casual میتوانید نوع مبارزه را شخصیسازی کنید مثلا چند راند باشد و یا کارکترهای ساخته شده توسط خود بازیکنان نیز اجازه ورود داشته باشند یا نه.
در نهایت باید گفت که بازی Soul Calibur VI یک تجربه رضایتبخش در ژانر فایتینگ است. بازی هم برای تازهواردها لذتبخش خواهد بود و هم به قدری پیچیده است که حرفهایها از بازی زده نشوند. بخش آنلاین بازی نیز یک تجربه خوب برای کسانی است که دوست دارند با دوستان خود بازی کنند. اگر هم دوست دارید تکنفره بازی کنید بازی دو بخش داستانی خوب در چنته دارد.