بازی Control جدیدترین ساخته کمپانی Remedy Entertainment تجربهای جدید در سبک خود است و در آن خبری از ماموریتهای تکراری و خستهکننده نخواهد بود.
با وجود تمام اطلاعاتی که از بازی Control دریافت کردهایم جزئیات این بازی هنوز در هالهای از ابهام قرار دارند. به علاوه این نکته را هم در ذهن داشته باشید که سازندگان این بازی به ساخت آثار جداب و در عین حال نامفهوم شهرت دارند. البته یک چیز کاملا مشخص است اگر قصد شما از تجربه این بازی پرت کردن اشیا به در و دیوار است کاملا از این بازی لذت خواهید برد زیرا یکی از تقاط قوت این بازی همین است.
«میکائیل کاسورینن» (Mikael Kasurinen) کارگردان بازی Control در مصاحبهای با مجله GamesTM گفت که ایده روایت داستان حول قدرت کنترل اشیا خارجی (telekinesis) باعث شد محیط بازی به دقت توسعه داده شود. به گفته او تمام اشیا پیرامون شما در بازی از میز و صندلیها گرفته تا کپسولهای آتش نشانی همه و همه در کنترلتان هستند و شما میتوانید از آنها به عنوان سلاح استفاده کنید.
دوست دارم اول به این نکته اشاره کنم که این بازی درباره کنترل است، کنترل محیط و عناصر. تمرکز بازی روی همین است. کنترل اشیا قدم اول ما برای ساخت بازی بود و کمکم به رکن اصلی بازی تبدیل شد. شخصیت اصلی بازی جسی فیدن، استاد مهارت کنترل اشیا است و میتواند از آن برای دفاع از خود و حتی پرواز کردن استفاده کند.
ساخت بازی بر این محور احتمالات را تا حدی افزایش داد ولی همه آنها بر روی ایده اصلی بازی متمرکز بودند که باعث شد ما دوباره درباره این که محیط بازی را چگونه باید بسازیم فکر کنیم و به نتیجههای جالبی برسیم. ساختار دنیای بازی Control مدل خاص خود را دارد و این موضوع به ما کمک کرد تا لایهای از پیچیدگی و جزئیات به نابود شدن هر چیزی از دنیای بازی اضافه کنیم.
شما میتوانید از تمام صندلیها و میزها به عنوان سلاح استفاده کنید. البته عناصر پیچیدهتری هم در دنیای بازی وجود دارند به عنوان مثال اگر کپسول آتش نشانی را به سمتی پرت کنید به محض برخورد منفجر میشود. البته ما سعی داریم پا را فراتر گذاریم تا جایی که شما بتوانید دشمنان را به سمت یکدیگر پرت کنید. ما تمام تلاش خود را میکنیم تا تجربه کنترل اشیا را به بهترین حالت ممکن تبدیل کنیم و توسعه محیط بازی یکی از پایههای این کار است.
بازیهای Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy و Star Wars از دیگر عناوینی بودند که تجربه کنترل اشیا در آنها وجود داشت. به عقیده کاسورینن این دو بازی از این فرصت به خوبی استفاده نکردند.
شخصا اعتقاد دارم که آنها فرصت خود را از دست دادند بازی Psi-Ops مدتها قبل و بازی Star Wars اخیرا منتشر شد. قصد ندارم بگویم آنها بازیهای خوبی نبودند ولی وقتی پای قدرت کنترل اشیا در میان باشد قضیه فرق میکند. ما میخواهیم بگوییم که شما میتوانید همه چیز در محیط بازی را حرکت دهید. پایه و اساس بازی ما نیز همین است.
بازی Control یک بازی جهان باز نیست ولی داستان خطی هم ندارد. در حقیقت این بازی از سند باکسهای بزرگ تشکیل شده است که میتوانید به راحتی در آنها به گشت و گزار بپردازید. کاسورینن و تیم او تمام تلاششان را کردهاند تا از ماموریتهای خستهکننده و تکراری پرهیز کنند.
یک داستان اصلی وجود دارد که در آن جسی رییس سازان فدرال است وی درست پس از کشته شدن رییس قبلی به این مقام نایل شد و وظیفه او مقابله با یک نیروی عجیب به نام هیس(Hiss) است. این نیرو تمام افرادی که در ساختمان اصلی یا قدیمیترین خانه(Oldest House) وجود داشتند را تحت تاثیر خود قرار داده است. البته در طول داستان اصلی جسی با موقعیتها و مامورریتهایی رو به رو میشود که میتواند از آنها استفاده کند.
ما سعی کردیم همه چیز به هم مربوط باشد یا حداقل بازیکن را خسته نکند. ما سعی داشتیم تا جای ممکن از کارهای حوصلهسر بر و ماموریتهای مسخره دوری کنیم تا تجربه این بازی برای طرفداران لذتبخش باشد.
بازی Control در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۱۹ برای ایکس باکس وان، پلیاستیشن ۴ و کامپیوترهای شخصی منتشر میشود.