بدون شک کنجکاو هستید که بدانید چه طراحانی بیشترین تاثیر را در عناوین برجسته و بهطور کلی صنعت بازیسازی گذاشتهاند که در ادامه با گیمشات لیستی از ۱۰ طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی را مشاهده خواهید کرد.
بحث «ترینها» همیشه در هر عرصهای بین طرفداران داغ بوده است و بازیهای ویدئویی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. بدون شک بسیاری دوست دارند که ۱۰ طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی را بشناسند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت؛ از خالق ولو، گیمبوی و رزیدنت ایول گرفته تا افرادی که باعث شکلگیری دنیای فوقالعادهای به نام نینتندو شدند. لازم به ذکر است که اسامی این لیست از ۱۰ طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی هیچ ترتیبی ندارند.
ساتورو ایواتا (Satoru Iwata)
ساتورو ایواتا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ مدیر عامل نینتندو محسوب میشد و از قابل توجهترین اقدامهایی که در آن نقش داشت، عرضهی Wii U ،DS و کنسول بینظیر Wii بود که با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه، پس از پلیاستیشن ۱ و پلیاستیشن ۲ در جایگاه سوم موفقترین کنسولهای خانگی تمام تاریخ قرار گرفت. ایواتا که برنامهنویس بااستعدادی هم بود، با ارتباط خیلی نزدیکش به بازیهای ویدئویی و هوش و زکاوتش در زمینهی تجارت و کسب و کار، برای نینتندو بسیار مثمر ثمر واقع شد. وی که دیگر در کنار ما نیست، همیشه از آن به خاطر شور و اشتیاقی که به بخش تجاری صنعت بازیهای ویدئویی آورد یاد خواهد شد.
شینجی میکامی (Shinji Mikami)
شینجی میکامی که بهعنوان پدر ژانر ترس و بقا شناخته میشود، با خلق رزیدنت ایول باعث انقلابی در بازیهای ترسناک شد. از ویژگیهای بارز و پیشگامانهی این سری میتوان به کمبود منابع برای ایجاد شرایطی هرچه پرتنشتر، زوایای دوربین ویژه و بهبود یافته و سرعت پایین اشاره کرد که نشان از هوش میکامی دارند. وی پس از حرکت بزرگ خود با رزیدنت ایول، در سال ۲۰۱۴ عنوان The Evil Within را به انتشار رساند و شاهد بازگشت تجربهی ترس و بقا در قالب یک بازی AAA از سوی پدر این ژانر و یکی از ۱۰ طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی بودیم.
گیب نیوئل (Gabe Newell)
گیب نیوئل مدیر «ولو سافتور» (Valve Software) و خالق شبکهی استیم بوده و همین برای معرفی آن کافی است! استیم که در ابتدا بهعنوان پلتفرمی برای انتشار بازیهای خود ولو به حساب میآمد، به سرعت رشد کرد و اکنون به بزرگترین شبکهی انتشار بازیهای پیسی تبدیل شده است. این شبکه همچنین یک جامعهی بزرگ را هم پرورش داده و با بخشی به نام «گرینلایت» (Greenlight) به شکوفایی بیشتر آثار مستقل ارزشمند کمک میکند. ولو سافتور نیز با ارائهی آثار فوقالعادهای نظیر Half-Life ،Portal ،Counter Strike و Left for Dead کاملاً خود را ثابت کرده است و بیشک بدون گیب نیوئل هیچکدام از اینها وجود نداشتند. وی با ایجاد تحولی در بخش اعظمی از صنعت بازیهای ویدئویی و سادهسازی هرچه بیشتر آن برای عموم، یکی از بزرگان و ۱۰ طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی به شمار میآید.
جان کارمک (John Carmack)
جان کارمک بهخاطر تخصصش در بخش کمزرق و برقتر و کمسر و صداتر بازیسازی شناخته میشود. وی انقلابی در زمینهی برنامهنویسی بازیها به پا کرد و بهعنوان یکی از موسسان استودیوی «آید سافتور» (id Software)، فرانچایزهای بسیار موفقی نظیر Wolfenstein 3D ،Doom و Quake را پرورش داده است. نوآوریها و پیشرفتهای او در زمینهی برنامهنویسی، و پیادهسازی بافتهای مگا راهی را برای رندر موثرتر محیطها با تکنولوژی واقعگرایانهی سایهپردازی فراهم کرد و پس از آن موتور مخصوص آید سافتور توسط بسیاری از توسعهدهندگان دیگر مورد استفاده قرار گرفت که تمام اینها به لطف کارمک است. اگر تکنیکهای جدید و آسانتری که او ایجاد کرد و تاثیرش بر بقیهی توسعهدهندگان نبود، بازیها در حال حاضر وضعیت بسیار متفاوتی داشتند. واقعاً تصورش سخت است که بدون کارمک صنعت بازیهای ویدئویی چه شکل و شمایلی پیدا میکرد.
هیرونوبو ساکاگوچی (Hironobu Sakaguchi)
هیرونوبو ساکاگوچی، استاد ژانر نقشآفرینی ژاپنی (JRPG) و مغز متفکر و خالق Final Fantasy بوده و توانسته است این عنوان را به موفقترین فرانچایز این ژانر تبدیل کند. ساکاگوچی دانشگاه را ترک کرد تا به شرکت «اسکوئر» (Square) ملحق شود و وقتی این شرکت در اوایل دههی ۸۰ میلادی با مشکلات مواجه شد، تصمیم گرفت تا با Final Fantasy موفقیت عظیم Dragon Quest را تکرار کند که البته موفق هم شد و بسیاری از نسخههای این سری با تحسین منتقدین مواجه شدند. یکی از ویژگیهای او رویکرد تجربیاش بوده و حتی یک فیلم راجع به Final Fantasy با نام The Spirits Within را کارگردانی کرده است. در سال ۲۰۰۳ اسکوئر با شرکت «اینکس» (Enix) ادغام شد و اسکوئر اینکس شکل گرفت و ساکاگوچی نیز از این شرکت جدا شد تا با تاسیس استودیویی به نام «میستواکر» (Mistwalker)، به ساخت بازی ادامه دهد. وی Blue Dragon و عنوانی با سبک Final Fantasy با نام Lost Odyssey را توسعه داد که هر دو آثار قابل احترامی به شمار میآیند. هیرونوبو ساکاگوچی ژانر نقشآفرینی ژاپنی را چندین پله به بالا برده و کمتر عنوانی به سطح نوآوری و عظمت بازیهای او نزدیک است.
رالف بائر (Ralph Baer)
یکی دیگر از ۱۰ طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی که البته امروزه بازیکنان کمتری نام آن را میشناسند، رالف بائر، خالق اولین کنسول خانگی جهان با نام «مگناوکس ادیسه» (Magnavox Odyssey) هست. وی فهمید که بازاری برای بازیها در خانهها وجود دارد و آغازی را بر این صنعت عظیم امروزه رقم زد. نکتهی جالب اینجاست این کنسول با این حال که فضای بازیها را از بازیهای تختی به دیجیتالی تغییر میداد، تاس، کارت امتیاز و ژتون پوکر را هم در بستهبندی خود به همراه داشت. مگناوکس ادیسه همچنین شامل یک سلاح نوری با نام The Shooting Gallery میشد که از نور تلویزیون بهره میبرد و با چهار بازی تیراندازی مخصوص این کنسول سازگار بود. بائر نشان داد که با یک تکنولوژی به مرور زمان میتوان به چه محصولی دست یافت و تاثیر بزرگی را بر روی عرصهی بازیهای ویدئویی گذاشت؛ چه کسی میداند که آیا بدون او میتوانستیم به راحتی از روی مبل خانهی خود به تجربهی عناوین مختلف با بهترین کیفیت بنشینیم یا خیر.
سیدنی میر (Sidney Meier)
برنامهنویس و طراح سیدنی میر یا سید میر خالق سری بازی معروف Civilization محسوب میشود. وی شرکت «میکروپروس» (MicroProse) را در سال ۱۹۸۲ تاسیس نمود و Sid Meier’s Pirates! را در ۱۹۸۷ روانهی بازار کرد. از Railroad Tycoon گرفته تا Civilization، تلاشهای او همواره باعث بهبود و نوآوری در زمینهی بازیهای شبیهسازی شده است. میر در سال ۱۹۹۶ شرکتی را که خود جزو موسسان آن بود ترک کرد و با تاسیس «فیراکسیس گیمز» (Firaxis Games) به توسعهی نسخههای بیشتری از Civilization ادامه داد. وی که بیش از ۴۰ عنوان مختلف را در کارنامهی خود، کار بینظیری را به انجام رسانده و بر روی صنعتی که مدام در حال تغییر بوده، همچنان تاثیرگذار است. سید میر قطعاً میتوان یک کهنهکار واقعی و جزو ۱۰ طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی است.
هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)
هیدئو کوجیمای مغز متفکر و تکرو طی بیش از ۲۰ سال یکی از پایههای ثابت در صنعت بازیهای ویدئویی بوده است. وی که ژانر «اکشن مخفیکاری» (Stealth Action) را ابداع کرد، با کونامی به موفقیتهای بزرگی دست یافت و کارگردانی برخی از تاثیرگذارترین عناوین را انجام داد درحالی که با نوآوریهای خود طراحی را چندین قدم به جلو برد. سری بازی موفق او یعنی Metal Gear راه را برای بسیاری از بازیهای مخفیکاری نظیر Splinter Cell ،Thief و Tenchu باز کرد. کوجیما که بهخاطر داستانها و دیالوگهای منحصر به فردش میتوان او را یکی از بهترین داستانسراهای این عرصه دانست، فقط به خاطر Metal Gear شهره نیست و بسیاری او را با تیزر بازی Silent Hill یا همان P.T معروف میشناسند که سر و صدای زیادی به پا کرد. البته متاسفانه تاکنون آن تیزر به یک بازی کامل تبدیل نشده است تا بتوانیم از تجربهاش لذت ببریم. وی پس از عرضهی عنوان تحسینشدهی Metal Gear Solid: The Phantom Pain جدایی خود از کونامی پس از سالها همکاری را اعلام کرد که مورد توجه بسیاری از بازیکنان قرار گرفت. کوجیما اکنون با استودیوی خودش یعنی «کوجیما پروداکشنز» (Kojima Productions) در حال توسعهی عنوان عجیب و مرموز Death Stranding است و انتظارات و هایپ زیادی را با خود حمل میکند.
گونپی یوکوی (Gunpei Yokoi)
گونپی یوکوی، خالق گیمبوی، یکی از قهرمانان تحسین نشدهای بوده که کمک کرده است برند نینتندو به چیزی که امروز هست تبدیل شود. وی در پیشبرد رویکرد نینتندو، یعنی اولویت دادن به بازیها بیشتر از قدرت سختافزار، نقش موثری داشت که در نهایت منجر به موفقیت عظیم کنسولهای DS و Wii شد. یوکوی همچنین D-Pad را طراحی کرده است که امروزه توسط سه شرکت بزرگ این عرصه یعنی سونی، مایکروسافت و نینتندو در کنترلرهای کنسولهایشان استفاده میشود درحالی که کنترلهای صوتی و واقعیت مجازی هم در حال رشد هستند. وی علاوه بر طراحی بازی، در تهیهکنندگی عناوین زیادی نیز نقش داشته که از مهمترینهای آنها میتوان به Kid Icarus و Metroid اشاره کرد. گونپی یوکوی در سال ۱۹۹۷ طی تصادفی جان باخت و دار فانی را وداع گفت.
شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto)
نینتندو را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: شیگرو میاموتو. وی Mario Brothers ،Legend of Zelda و Donkey Kong را در کارنامهی طویل خود دارد و ذهن او باعث خلق خاطرات و دنیاهایی شگفتانگیزی برای میلیونها بازیکن شده است. میاتومو همواره بر نوآوری تاکید داشته است. جهش نینتندو از عناوین دوبعدی به سهبعدی با عناوینی مانند Super Mario 64 و Legend of Zelda: Ocarina of Time که بسیاری آن را بهترین بازی ویدئویی تاریخ میدانند، محصول این نوآوری و جهش بودهاند. شیگرو میاتومو، یک ذهن خلاق و نابغهی واقعی، نام و اثر خود را در عرصهی بازیهایی ویدئویی به روش بسیاری از هنرمندان بزرگ به جا گذاشته؛ او تنها بازی نساخته بلکه کمک کرده است به این مفهوم یک بازی عالی باید چگونه باشد.
6 دیدگاه
Behnam
فقط سلطان، استاد کوجیما♡
MARADONA
تشکر اقای مددی.
به نظر من هیچ کدام از این بازیسازها به اندازه ی میکامی تاثیرگذار نبودند.فقط کافی است تا نگاهی به رزیدنت اویل 4 بیندازیم تا متوجه شویم که چه کار فوق العاده و چه انقلاب بزرگی در صنعت بازی برپا کرد.رزیدنت اویل 4 چه از بعد گیم پلی و چه روایت داستان استادنداردهای جدیدی را برای ژانر ترس تعریف کرد
علاوه بر ان میکامی در سبک های مختلف هم بازی ساخته و یک بازیساز همه فن حریف هست. مثلا در روزگاری که همه داشتند از گیرز اف وار تقلید میکردند و شکست میخوردند با عنوان ونکوییش یک چیز نو و منحصر به فرد ارایه داد.
عناوینش هم یک سری ویژگیهای خاصی نظیر ذات قصه گو ،معماری گاتیک، هیولاهای پرداخته شده، منابع محدود و سکانسهای شوکه کننده ، شخصیتهای مونث چند لایه و قدرتمند و کرکترهای منفی به یادماندنی با دیالوگ های خفن دارد.
نمادشناس فوق العاده ای هم هست و در اثارش نمادها بیداد میکنه!در هر صورت امیدوارم سال اینده با یک ip جدید به صنعت برگردد.
توی گیمر
من هم قبول دارم که رزیدنت ایول بازی انقلابی بود ولی بقیه بازی ها مثل خالق لایف ، افسانه زلدا ، ماریو ۶۴، پورتال و بقیه آثار این افراد هم انقلابی و قابل تحسین بوده آمد.
با تشکر
محمد جواد
هیدئو کوجیما، سبک منحصر به فردی به جهان گیم، ارائه کرد
با سپاس
Nilooooooo
هیچ کدوم رو نمیشناسم
رضا گیم
همه اینا مغز بودن و از مغزشون کار کشیدن اکثرا هم اسیای شرقی هستن یا اونجا فعالیتت دارن