این روزها همه از بازی Red Dead Redemption 2 صحبت میکنند؛ عنوانی که در کنار مورد انتظار بودنش، گفته میشود که میتواند صنعت بازیهای ویدیویی را به صورت اساسی تغییر دهد و به یک بازی نمادین تبدیل شود. چه عواملی سبب میشوند که Red Dead Redemption 2 از هماکنون و پیش از تاریخ انتشار، سبک جهان آزاد یا Open World را دستخوش تغییراتی بنیادین و تحول کند؟ پاسخ این سوال را از ما بگیرید.
شرکت راک استار (Rockstar) واقعا میداند که چگونه تمام جهان را درگیر خود کرده و تمام توجهات را محو خود کند. این شرکت در عرض یک دقیقه، نزدیک به نیم میلیون دلار از GTA Online درآمد کسب میکند و با تغییر ساده لوگو یا تصویر پروفایل خود، یک دنیا را به هم میریزد؛ تغییر لوگویی که منجر به معرفی بازی Red Dead Redemption 2 شد.
Red Dead Redemption 2 در واقع یک پیش داستان یا پیش درآمد به حساب میآید که وقایع آن در دهه ۱۹۰۰ جریان خواهد داشت. در این زمان، مفهومی که ما به عنوان غرب وحشی یا غرب قدیمی میشناسیم، در حال مدرن سازی است و دورهای در حال آغاز است که گنگسترها و راهزنان و قانون شکنان به انتهای راه خود میرسند و آنها خود را در موقعیت خطرناک و پیچیدهای مییابند. به نظر میرسد در عنوان Red Dead Redemption 2 نیز بازیبازان تماما با این موضوع مقابله خواهند کرد و باید گروهی از قانون شکنان و راهزنان را پیش یکدیگر نگه دارند. راک استار برای ساخت این بازی بزرگ، تمام بودجه، وقت و منابع خود را به کار بسته و با نگاه کردن به کوچکترین Revolver بازی تا محیطهای متنوع و بزرگ، میتوان دریافت که پروژهای فوق عظیم در پیش رویمان قرار گرفته است.
با تمام چیزهایی که دیده و شنیدهایم و البته صحبتهای تهیه کنندگان و سازندگان بازی، میتوانیم به جزئت بگوییم که Red Dead Redemption 2، بزرگترین بازی راک استار است و نه تنها میتواند به راحتی بهترین بازی سال لقب بگیرد، بلکه گزینهای عالی برای بهترین بازی نسل نیز خواهد بود. با تمام این تفاسیر، در این مقاله قصد داریم ۹ دلیل را برای انقلابی بودن بازی Red Dead Redemption 2 بررسی کنیم و ببینیم که چرا این بازی مورد انتظار، از هماکنون و پیش از انتشار، انقلابی در سبک جهان آزاد یا Open World به حساب میآید. با وبسایت گیمشات همراه باشید.
۹. ساختار مراحل متفاوت
یکی از بزرگترین جنبههای بازی Red Dead Redemption 2 که منابع بزرگی نیز به آن اشاره کردهاند، ایجاد یک ساختار کاملا جدید برای بحث مراحل و ماموریتها در بازی است. همه ما شناخت ثابت و محکمی از ماموریتها در یک بازی جهان آزاد داریم و عادت کردهایم که همیشه با رفتن به محلی تعیین شده یا صحبت با شخصی خاص، ماموریتی به ما داده شود. حال، در بازی Red Dead Redemption 2، راک استار این ساختار را کاملا کنار زده و شکلی کاملا جدید ارایه میدهد.
Red Dead Redemption 2 همچنان دارای یک نقشه کوچک است و موارد مختلفی در آن نمایش داده میشود اما موارد سنتی و «مرحله ساز» به طور کلی از آن کنار رفته است. البته که شما میتوانید در بازی با شخصیتها تعامل برقرار کرده و مراحل را پیش بگیرید اما ماموریتها هماکنون به شکل خیلی طبیعی تری شکل میگیرند و میتوانند مغلول یک سری دیالوگ و صحبت تصافی باشند.
پیدا کردن یک نقشه گنج، چک کردن یک پوستر تحت تعقیب، نشستن با گروهی از NPC ها دور آتش و گوش دادن به حرفهایشان و تمرکز برروی اعضای گنگ داچ، به پیشبرد داستان کمک میکنند اما تمرکز بسیار بزرگ بازی Red Dead Redemption 2 این است که به طور کامل، مرز و فاصله بین مراحل اصلی و ماموریتهای فرعی را نابود کند.
۸. یک اکوسیستم حیات وحش مهم
در طول سالهای اخیر، شاهد این قضیه بودیم که راک استار سعی کرده تا به هر نحوی که شده، حیات وحش یا یک اکوسیستم را وارد بازیهای خود کند. به عنوان مثال، اولین نسخه همین Red Dead Redemption یا GTA 5، حیات وحش و اکوسیستمی را در خود جای داده بودند اما شاید بسیاری از بازیبازان با این نظر هم عقیده باشند که عمق این اکوسیستمها بسیار کم بوده و شاید هیچگاه از پتانسیل آنها به خوبی استفاده نشده است.
حال، در بازی Red Dead Redemption 2، شاهد حضور حیات وحشی خواهیم بود که کاملا قابل تعامل هستند و هر موجود زندهای برای خود رفتار خاصی دارد. حیات وحش و شکار نقش بسیار بزرگی در گیمپلی بازی Red Dead Redemption 2 ایفا میکند و میتوان از همین راه درآمد کسب کرد. شما در بازی آزاد هستید که میان درگیری گرگها و خرسها دخالت کنید یا جان یک شهروند را از دست یک حیوان وحشی نجات دهید که البته با امتیاز Honour برای آرتور مورگان همراه است. باید ببینیم که اکوسیستمی که راک استار در Red Dead Redemption 2 طراحی کرده، میتواند از حیات وحش رقیبان سرسختی مانند سری Far Cry پیشی بگیرد یا خیر.
۷. هر NPC برای خود مفهوم دارد
به لطف بودجه و منابع تاثیر گذار شرکت راک استار، قرار است در بازی Red Dead Redemption 2 مواردی را ببینیم که در جای دیگری شاهد آنها نبودهایم. طبق اطلاعاتی که IGN از تجربهاش از بازی منتشر کرده، مشخص شده که هر NPC یا ایجاد کننده ماموریت در بازی، تنها یک مدل بی روح نیستند و تک تک آنها، داستان و ماجرایی برای تعریف کردن دارند. این موضوع بدین معنی است که Red Dead Redemption 2 چیزی حدود صد ها هزار خط دیالوگ دارد که همه آنها نیز تعامل پذیر هستند.
در تریلر گیمپلی بازی که راک استار منتشر کرد نیز شاهد این بودیم که میتوان مردم را تهدید برای سکوت کرد، با دادن اطلاعات آنها را گمراه کرد و در آخر خیلی راحت با عواقب و نتایج تصمیمات سادهی آن روز، کنار آمد. به عنوان مثال، در ویدیوی نمایش داده شده، یک زن با حالت گریان در مورد کشته شدن پسر عمویش به دست مورگان سخن میگفت و اگر راک استار بتواند این بافت را به صورت عمیق بر تن بازی کند، قطعا یک لایه بی نظیر از عمق و غرق شوندگی به سبک جهان آزاد اضافه خواهد شد.
۶. بهبود اسلحهها و طراحی سناریوهای مبارزه
اسلحهها در بازیهای جهان آزاد، همیشه در زیر عناصر بزرگ و نشانههای عظیم این سبک، پوشانده میشوند و خیلی به چشم نمیآیند. به عنوان مثال، بازیبازان هیچگاه اسلحه محبوب خود در عنوانی مانند GTA را به طور خاص به یاد ندارند چرا که این موضوع در چنین عناوینی اصلا اهمیتی ندارد. حال، راک استار میخواهد با بازی Red Dead Redemption 2، این مفهوم را تغییر دهد. در این عنوان مورد انتظار، سازندگان Loadout سلاح را خیلی ساده به دو بخش Pistol و Rifle تقسیم کردهاند و در طرف دیگر، تمرکز بسیاری برروی شخصی سازی اسلحهها و راحت بودن آنها شده است.
در تریلر گیمپلی بازی مشاهده کردیم که آرتور با چه دقتی اسلحه خود را تمیز میکند و جزئیات باورنکردنی این اسلحهها به شکل فوقالعادهای به تصویر کشیده شده است. برخلاف عناوین جهان آزاد دیگر که مبارزات در آنها عمق چندانی ندارند، در بازی Red Dead Redemption 2، راک استار میخواهد به بازیبازان بگوید که برای هر مبارزهای چه نوع سلاحی به کار میآید و قصد دارد تا با طراحی سناریوهای مختلف مبارزه، عمق جدیدی به این بخش بدهد.
۵. جای دادن مینی گیمها درون روایت اصلی
راک استار استاد قرار دادن طیف وسیعی از فعالیتها و کارهای جانبی درون بازیهایش است اما نکته مهم این جا است که به هیچ وجه بازیباز را مجبور به تجربه آنها نکرده و گاهی اوقات حتی آنها را به بازیباز معرفی نیز نمیکند. به عنوان مثال، بازی GTA 5 فعالیتهای تنیس و دارت و یوگا و… را به شکل کامل در خود داشت اما بسیاری از بازیبازان حتی برخی از آنها ندیدهاند. حال، در بازی Red Dead Redemption 2 قرار است این طلسم شکسته شود و سازندگان تصمیم گرفتهاند که این فعالیتهای فرعی را به شکلی زیرکانه درون روایت و روند اصلی بازی جای دهند.
در بازی Red Dead Redemption 2، شما میتوانید زمان زیادی را با گروه و گنگ خود بگذرانید و حتی برخی از مراحل داستانی نیز به همین گونه میگذرد اما در برخی مواقع، سازندگان سعی کردهاند تا فعالیتهای جانبی مانند بازی کردن ورق را درون گیمپلی اصلی بازی جای دهند. این کار نه تنها به ارتقای ضرب آهنگ و ریتم گیمپلی بازی کمک میکند، بلکه باعث میشود تا بازیبازان حداقل یک بار این فعالیتها را امتحان کنند و سرگرم شوند.
۴. یک سیستم گفت و گوی نوین
اگر یادتان باشد راک استار برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ و با بازی GTA San Andreas، یک سیستم گفت و گوی اختیاری را ابداع کرد. در آن زمان میشد با فشردن یکی از کلیدهای D-pad، با افراد مختلفی صحبت و گفت و گو کرد. این سیستم پس از بازی نام برده شده، به کلی فراموش شد اما به نظر میرسد که راک استار میخواهد این بار و با بازی Red Dead Redemption 2، این سیستم را به شکلی مناسب به بازیبازان معرفی کند.
با اضافه شدن یک HUD جدید و «ویچر مانند» در بازی، میتوان کارهایی که امکان انجام آنها وجود دارد را برروی صفحه مشاهده کنید. در هنگام پیشروی در بازی، میتوان با فشردن کلیدی مشخص، با افراد مختلفی صحبت کرد. این قابلیت شاید تاثیری برروی گیمپلی یا روایت یا هر چیز دیگری نگذارد اما در قدم اول جالب است و در قدم دوم، اولین بازی جهان آزاد راک استار را شکل میدهد که میتوان در آن با خودِ دنیا صحبت کرد.
۳. هوش مصنوعی کاملا پویا و پیشرفته
پس از اتمام رویداد E3 2018، مردم فقط نام یک بازی را زیر لب تکرار میکردند و آن چیی نبود جز Cyberpunk 2077! میدانید چرا این نام همه جا شنیده میشد؟ به این دلیل که شرکت سی دی پراجکت رد تصمیم گرفته بود تا آینده را به هر وجه و شکلی به مخاطبان ارایه کند؛ چه از نظر مفاهیم درونی بازی و چه از نظر مسائل فنی و هوش مصنوعی و…
حال، شرکت راک استار نیز میخواهد این کار را در غرب وحشی و در دهه ۱۹۰۰ میلادی به انجام برساند. دنیای بازی Red Dead Redemption 2 کاملا زنده خواهد بود و کوچکترین جزء در این دنیای بزرگ و وسیع، رفتار مخصوص به خود را دارد. همان گونه که در مورد بازی Cyberpunk 2077 تبلیغ شده که دنیا کاملا زنده است و همه چیز در موازات هم در حال انجام گرفتن میباشد، در دنیای Red Dead Redemption 2 نیز در هر لحظه، اتفاقی منحصر به فرد رخ میدهد. آمریکایی که در بازی Red Dead Redemption 2 مشاهده خواهیم کرد، پس از روزمرگی و اتفاقات روتینی است که برای مردم رخ میدهد و جامعه به واقعیترین شکل ممکن به تصویر کشیده میشود.
۲. اتمسفر گیرا در جهان آزاد
یک نکته مهم و بزرگ در مورد بازیهای جهان آزاد این است که این عناوین هیچگاه نمیتوانند به درستی، صحنهها یا سکانسهای داستانی گیرا و به یادماندنی خلق کنند. پیدا کردن پاسخ برای این موضوع نیز بسیار ساده و راحت است چرا که هرج و مرج و آشوب، در ذات عناوین جهان آزاد تنیده شده است و جلب کردن توجه مخاطب به یک سکانس یا صحنه خاص داستانی، میتواند بسیار مشکل باشد. با تمام این تفاسیر، به نظر میرسد که بازی Red Dead Redemption 2 قرار است استانداردها را در این مورد نیز جلو ببرد.
در قسمت اول بازی، شاید تعداد مراحل یا سکانسهای داستانی که واقعا در ذهن بازیباز باقی میماند و حک میشد، به تعداد انگشتان یک دست نیز نمیرسید و حال، راک استار قصد دارد تا سکانسهای به یادماندنی بیشتری را خلق کند. در تریلر گیمپلی منتشر شده از بازی Red Dead Redemption 2، صحنهای را شاهد بودیم که مورگان به همراه Dutch در حال پیشروی در برف برروی اسب هستند و نور ماه نیز به زیبایی فضا را اتمسفریک کرده است. وجود چنین صحنههایی که اتمسفر غلیطی داشته و سکانسهای داستانی را درشت میکند، به تعداد زیاد، میتوانند Red Dead Redemption 2 را از این نظر نیز ساختار شکن و نوآورانه سازند.
۱. این واقعا یک بازی جهان آزاد نیست
بزرگترین دلیلی که باعث میشود بگوییم بازی Red Dead Redemption 2 یک عنوان انقلابی است، همین فرار کردن از دست سبک خود است. اگر به ریشه و ساختار این بازی نگاه کنیم، میبینیم که راک استار میخواهد پایه و اساس این سبک و ژانر را که به عنوان جهان آزاد شناخته میشود، خراب کرده و چیز جدیدی بنا کند. زمانی که به بازیهایی که در سال های اخیر ساخته شدهاند دقت کنیم، میبینیم که همه آنها به سمت جهان آزاد و سند باکس سوق داشتهاند و حرکت کردهاند که نمونه مناسب برای این موضوع، بازی The Evil Within 2 است. میدانید چرا این اتفاق رخ داده؟ به این دلیل که جهان آزاد شدن یک بازی، آخر و انتهای نقطه غرق شوندگی یا Digital Immersion است.
به همین دلیل است که بسیاری از سبک شناسان معتقد هستند که جهان آزاد، یک سبک نیست بلکه یک پایه و اساس برای عناوین محسوب میشود. چرا باید مراحل را دیزاین کنیم، وقتی میتوانیم یک دنیا را بسازیم؟ چرا برای سکانسهای خاص، بازینامه های خاص بنویسیم در صورتی که میتوانیم با دیالوگهای تصادفی، یک شخصیت را به یک موجودیت زنده در بین کل افراد جامعه تبدیل کنیم؟ هیدئو کوجیما و نینتندو را به خاطر بیاورید که در سالها و نسل اخیر تاکید داشتند، طراحی جهان آزاد و Open World، خودِ آینده است و تنها برای اثبات این حرف کافیست به بازیهای Metal Gear Solid 5 و Death Stranding و The Legend of the Zelda Breath of the Wild نگاه کنید.
با ترکیب استادانهی تکههای داستان، مراحلی که در دور و اطراف شما قرار گرفتهاند، یک سیستم مبارزه عمیق و انواع و اقسام فعالیتهای فرعی و مینی گیمهای مختلف، راک استار قصد دارد تا معجونی جدید را به ما ارایه کند که به نظر یک بازی جهان آزاد نیست و بیشتر شبیه به چیزی فراتر از آن جلوه میکند. آنها در حال خلق اثری بسیار تاثیر گذار تر هستند.
شاید بتوان در انتها، بازی Red Dead Redemption 2 را بیشتر شبیه به بازی GTA 3 دانست که در اوایل نسل ششم کنسولها منتشر شد و با این که یک بازی جهان آزاد به حساب میآمد، اما از هر منظر و جنبهای، پیشگام بود و چیز جدیدی را ارایه میداد. هنوز نمیتوان به طور قطع نظر داد اما شاید همان طور که GTA 3 استانداردهای سبک جهان آزاد را به مراحل دیگری برد، Red Dead Redemption 2 نیز بتواند در دو نسل جلوتر، استانداردهای موجود را فراتر برده و عنوانی پیشگام لقب بگیرد.
3 دیدگاه
MARADONA
خسته نباشید اقای علی خانی.ترجمه بود یا خودتون نوشتید؟
Mohamad77g77
راکستار بازیاش حرف نداره یه جی تی ای وی ساخته هنوزم جزع 10 تا بازی پر فروشه فک کنم یه بازی محشر و به یاد ماندنی ساخته بخصوص اینکه 5 سالم وقت زاشته براش
علی اکبر
ثانیه به ثانیه ای که این بازی رو در سال گذشته کردم بر یاد دارم. انسان رو با خودش میکشونه گاهی گریه و غم گاهی خنده و خوشحالی. این حقیقت یک بازی تمام عیار از راک استار هست. تجربه اش از یادتون نمیره تا آخر عمر