کمپانی بتسدا (Bethesda) تقریبا اواخر ماه می (خرداد ماه) بود که بازی جدید خود را طی یک تریلر مرموز معروف کرد. این عنوان بازی جدیدی از سری محبوب Fallout بود. اما مسئله تعجب برانگیز این بود که بازی Fallout 76 نام داشت. کمی بعد از اولین تیزر معرفی بازی بود که شایعات درباره اینکه این عنوان قرار است کاملا آنلاین باشد، منتشر شد. اما هیچکس در این باره اطلاعات موثقی نداشت و در آخر تنها کاری که میشد انجام داد صبر کردن برای نمایشگاه E3 بود.
بالاخره صبر کردن تمام شد و بتسدا در کنفرانس خبری خود اطلاعات زیادی از بازی منتشر کرد که مهمترین آنها عبارتند از: تاریخ عرضه بازی، چه کارهایی میتوان در این دنیا انجام داد و اینکه اینبار بازی در چه محیطی جریان دارد. بعد از آن هم تهیهکننده بازی «تاد هاوارد» (Todd howard) اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشت. حال ما هر آنچه را که از Fallout 76 میدانیم با شما به اشتراک میگذاریم.
تاریخ انتشار بازی چه زمانی است؟
بتسدا در کنفرانس خبری خود گفت که Fallout 76 در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۸ (یکم آذر ماه ۱۳۹۷) عرضه خواهد شد. البته یک مورد دیگر هم بود که کمی هیجانانگیز به نظر میرسد. کسانی که بازی را پیشخرید کنند میتوانند بخش بتای بازی را تجربه کنند، البته هنوز تاریخ دقیقی برای بتای بازی اعلام نشده است.
بازی قرار است که یک عنوان کاملا آنلاین در ژانر بقا باشد
همانطور که شایعه شده بود Fallout 76 یک بازی آنلاین با المانهای سبک بقا خواهد بود، از بازیهای معروف این سبک میتوان Day zو Rust را نام برد. این کار باعث میشود که بازی از ریشههای خود فاصله بگیرد، همه ما میدانیم که این عنوان همواره یک بازی تک نفره بوده. البته بتسدا تایید کرد که در بازی یک خط داستانی و ماموریتهای جانبی برای انجام دادن خواهید داشت که به صورت تک نفره هم قابل بازی خواهند بود.
همچنین بر خلاف دیگر بازیهای این سبک شما قرار نیست که به بازیبازان زیادی برخورد کنید، بلکه با هربار اجرا کردن تعداد کمی از افراد را مشاهده خواهید کرد و اینگونه نیست که هر بار دوربین را بچرخانید تعداد زیادی از پلیرها را مشاهده کنید . این مورد هم باید ذکر شود که با هر بار مردن شما هیچ بخشی از پیشرفتهای خود را درون بازی از دست نخواهید داد.
«پیت هاینز» (Pete Hines) هم در این باره گفته است: «این یک بازی MMO یا یک عنوان بتل رویال نخواهد بود. قرار است که با هر بازی کردن به شما این حس دست بدهد همه تازه Vault را ترک کردهاند».
همانند نسخه قبلی اینبار هم Fallout 76 از سیستم ساخت و سازی استفاده میکند که شباهت زیادی به نحوه ساخت و ساز ساختمان و منابع دفاعی در Fallout 4 دارد. البته در نمایش گیمپلی بازی نشان داده شد که پایگاههای شما مورد حمله دشمن هم قرار میگیرند و امکان نابودیشان هم وجود دارد. تاد هاوارد در این زمینه گفته است: «شما میتوانید در هرجای نقشه که خواستید به ساخت و ساز مشغول شوید و بعد هر موقع که احساس کردید وقت رفتن رسیده است تمام ساختمانهای خود را جمع کنید و آن منطقه را ترک کنید».
بازی از مادها پشتیبانی میکند ولی نه از همان روز عرضه
مادها همیشه بخش بزرگی از بازیهای نقش آفرینی بتسدا را تشکیل دادهاند. کاربران همواره با محتواهای جدید و حتی برطرف کردن یکسری از اشکالات بازیها باعث شدهاند که بازیبازان مدت زمان بیشتری را برای عناوین این شرکت صرف کنند. با آشکار شدن این نکته که Fallout 76 قرار است عنوانی کاملا آنلاین باشید، این سوال به وجود آمد که آیا بازیکنان قادر به ساخت ماد برای آن خواهند بود؟
تاد هاوارد طی یک مصاحبه در نمایشگاه E3، تایید کرد که کاربران قادر خواهند بود که برای بازی ماد بسازند. او در این مصاحبه اظهار داشت که: «ما عاشق مادها هستیم. و به شما اطمینان ۱۰۰ درصد میدهم که قادر به ساخت ماد خواهید بود. البته ما در هنگام عرضه قادر نخواهیم بود که این قابلیت را برای شما ایجاد کنیم. این اولین تجربه ما در ساخت چنین عناوینی است پس کاملا طبیعی است که هدف اولیه ما ساخت یک سرویس بینقص باشد که به خوبی اجرا میشود. اما مدتی بعد هنگامی که ما هنوز در حال طراحی آن سیستم هستیم، شما قادر خواهید بود که دنیای شخصی خود را ایجاد کنید و هرگونه که دوست دارید آنرا ماد کنید».
همانگونه که میبینید صحبتهای تاد هاوارد واضح به نظر نمیرسند، و به نظر میرسد که حتی بتسدا هم نمیداند محتویات ماد شده چگونه خواهند بود. البته بازیهای دیگری هم در این سبک هستند که از ماد پشتیبانی کنند. عناوینی مانند Ark survival یا Rust، پس مطمئنا راهی هست که مادها را به صورت آنلاین اجرا کرد بدون اینکه به بازی اصلی آسیبی برسد. در این میان تنها چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که این قابلیت از همان ابتدا در دسترس نخواهد بود.
Fallout 76 در چه زمانی و در کجا جریان دارد؟
بازی قرار است در ایالت ویرجینیای غربی جریان داشته باشد. همچنین بازی قرار است که حکم یک پیش درآمد را برای تمام عناوین سری داشته باشد. شخصیت شما اولین نفری است که والت را ترک کرده است و قرار است به دنیایی پای بگذارد که در سال ۲۱۰۲ میلادی جریان دارد. بر اساس مدارکی که در نسخه سوم و چهارم بازی در یکی از کامپیوترها پیدا شده بود، Vault 76 یکی از ۱۷ سازهای بود که وظیفه جا دادن ۵۰۰ نفر را درون خود داشت، و قرار بود که ۲۰ سال بعد از جنگ درهای خود را باز کند. با بیرون کردن ساکنین خود، موفقیتهای آنها در این دنیای جدید میتوانست مورد مطالعه قرار بگیرد و با ساکنین دیگر والتها که هنوز بسته بودند مقایسه شود.
شما قادر خواهید بود که بازی را کاملا تک نفره تجربه کنید و بازی کاملا PVP نخواهد بود.
برای گیمرهایی که علاقه به بازی تک نفره دارند مهمترین نگرانی این بود که امکان بازی به صورت سینگل پلیر وجود دارد؟ طبق گفتههای بتسدا جواب این سوال بله است.
تاد هاوارد گفته است که: «مطمئن باشید که شما قادر خواهید بود که تنها بازی کنید. شما میتوانید هر کسی که خواستید باشید، در دنیای بزرگ بازی به گشت و گذار بپردازید و ماموریت انجام دهید، داستان بازی را دنبال کنید و مهارتهای خود را ارتقا دهید».
البته باور کردن این حرفها کمی سخت به نظر میرسد. طبق چیزی که در بازی به نمایش درآمد، ما شاهد بودیم که بازیباز برای بقا باید با مجودات جهش یافته، رباتها و گاهی هم با دیگر پلیرها درگیر شود. چیزی که به نظر میرسد تنهایی انجام دادن آن مشکل خواهد بود. البته در بازیهای دیگر این سبک هم دیدهایم که سرورهای مخصوص PVE وجود دارد و شما همیشه مجبور به بازی در یک محیط PVP نخواهید بود. در نهایت امیدواریم که در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری فاش شود.
در بازی هیچ NPC وجود نخواهد داشت.
هر انسانی که در Fallout 76 میبینید یک انسان واقعی است. و با اینکه در بازی ماموریتهای جانبی وجود دارند ولی شما آنها را از NPC ها دریافت نخواهید کرد چونکه در بازی هیچ NPC وجود نخواهد داشت. تاد هاوارد این مورد را طی یک مصاحبه در نمایشگاه E3 تایید کرد و پس از آن ادامه داد که: «یکی از بزرگترین تغییراتی که در بازی ایجاد کردیم این بود که هر آدمی که در بازی میبینید یک انسان واقعی است. البته در بازی هنوز کامپیوترها، هلوتیپها و رباتها وجود دارند. اگر به خاطر داشته باشد خیلی از ماموریتها را در Fallout 4 طی گشت و گذار در دنیای بازی پیدا میکردید. باید بدانید که ما هنوز هم اینکار را میکنیم».
دنیای بازی ۴ برابر دنیای Fallout 4 است.
طبق صحبتهای بتسدا، آنها وعده یک دنیای بزرگ را میدهند که ۴ بار بزرگتر از نسخه قبلی است. همچنین برای ساخت این دنیای جدید از تکنولوژیهای جدیدتری نیز استفاده شده است. همچنین تاد هاوارد در نمایشگاه E3 گفته است که: «ما همیشه ساخت را از دنیای بازی شروع میکنیم. اینبار برای ساخت رندرینگ، نور پردازی و محیط بازی از تکنولوژی جدیدی استفاده کردهایم».
همچنین نقشه Fallout 76 از ۶ بخش مختلف درست شده است که هرکدام نیز محیط زیست مختص به خود را دارد.
در بازی با چه دشمنانی مواجه خواهیم شد؟
تعدادی از دشمنانی که درون بازی با آنها مواجه خواهید شد مستقیم از افسانههای محلی ویرجینای غربی بیرون آمدهاند. مخلوقاتی مانند وندیگو (Wendigo) و یا Mothman که در تریلر دیدیم با چشمان زردش به دوربین زل زده است و بالهایش را تکان میداد.
شما میتوانید به دیگران موشک اتمی شلیک کنید و یک منطقه را آلوده کنید
ویرجینیای غربی که Fallout 76 در آن جریان دارد فقط محل زندگی جهش یافتهها، هیولاها و بازیکنان نخواهد بود. در این منطقه زاغههای مهماتی هم پیدا میشوند مسلح به موشک هستهای هستند. طی ویدئویی که در کنفرانس خبری بتسدا در نمایشگاه E3 به نمایش در آمد نحوه پیدا کردن رمز شلیک این موشکها نشان داده شد. آنها درون دنیای بازی پراکنده شدهاند و هنگامی که یک دشمن را میکشید شاید به بخشی از کد دست پیدا کنید.
وقتی که همه قطعات یک رمز یکسان را در کنار هم قرار دهید (که احتمالا نیاز دارد با دیگران همبازی شوید) میتوانید موشک را مسلح کنید و به هر کجا که خواستید شلیک کنید. موشک هر کجا که فرود بیاید یک قارچ هستهای عظیم در آن منطقه نمایان میشود و باعث میشود که کل منطقه آلوده به رادیواکتیو شود. اگر به پایگاه بقیه حسودی میکنید و دوست دارید که هر چیزی که در آنجا هست را غارت کنید و فقط چند تکه آشغال به جا بگذارید میتوانید از سلاح اتمی کمک بگیرید.
در حال حاضر این مورد که اثرا رادیواکتیو تا چه مدت بر روی آن منطقه پایدار خواهد بود معلوم نیست. اما یک چیز برای همه آشکار است، شما نباید درون انفجار گیر کنید.
سیستم تیراندازی VATS در بازی حضور دارد
سیستم کمکی VATS که در این سری بازی همواره به شما کمک میکرد که دقت تیراندازی خود را بالاتر ببرید، در Fallout 76 هم وجود خواهد داشت. اما تغییراتی را به خود دیده است که عملکرد آنرا تغییر داده است. حالا باید آنرا در لحظه استفاده کنید و دیگر خبری از آهسته شدن زمان و تقریبا بی حرکت شدن دشمنان نیست. تاد هاوارد در طی مصاحبه خود گفت که: «اینبار زمان آهسته نمیشود. اما هنوز هم میتوانید عضوی را که دوست دارید هدف بگیرید. هنوز هم به خوبی کار میکند، البته عملکرد آن اینبار تفاوت زیادی را به خود دیده است چونکه دیگر باید در لحظه از آن استفاده کنید. ببنید قضیه اینطوری است. در نظر بگیرید که شما زیاد در تیراندازی خوب نیستید و در هدفگیری دقیق و گرفتن هدشات مشکل دارید. ولی کارکتر خود را به گونهای در سیستم VATS پرورش میدهید که راحتتر بتوانید سر را هدف بگیرید». اینطور که به نظر میرسد کارایی این سیستم به مانند یه ویژگی که شده که در طی بازی و لول آپ شدن میتوانید آنرا بهبود بخشید.
بازی بر پایه طراحهای اولیه بخش چند نفره Fallout 4 درست شده
تاد هاوادر طی یکی از مصاحبات خود گفته است که: «Fallout 76 در واقع طراحیهای ما برای ساخت بخش چند نفره در نسخه چهارم بود. در حالی که ما مشغول ساخت Fallout 4 بودیم، تیم سازنده اعتقاد داشت که وجود یک بخش چند نفره در بازی جالب به نظر میرسد، ما هم به ساخت آن بخش کمک کردیم و در نهایت چیز جالبی هم ساخته شده بود».
با اینکه همه ما میدانیم در نهایت تصمیم بر این شد که اصلا بخش چند نفره در بازی نهایی قرار نگیرد، بتسدا از سال ۲۰۱۳ بر روی این بخش کار کرد تا اینکه تصمیم بر این شد که با همکاری Bethesda Game Studio Austin به ساخت یک بازی جداگانه آنلاین با محوریت دنیای Fallout بپردازند.
2 دیدگاه
Boroomand
با اینکه فن سر سخت سری فالوتم و الان 2-1 ساله بیشتر ساعات عمرم توی فالوت 4 گذشته اما اصلا منتظر این نسخه نیستم . انگار یه نسخه فرعی بی دلیل برای فالوته!
علیرضا حاجی زاده
قبول دارم که معرفی یه همچین نسخه ای شاید به مذاق همه خوش نیاد ولی با توجه به اینکه شرکت گفته نسخه بعدی قراره دوباره یه تجربه کاملا افلاین باشه به نظر من این نسخه میتونه تنوع جالبی باشه.