اخیرا استراوس زلنیک (Strauss Zelnick) مدیرعامل شرکت تیک-تو که حق انتشار بازیهای بزرگی مانند Grand Theft Auto و Red Dead Redemption را برعهده داشته است، در جریان مصاحبهای، صحبتهای بسیار جالبی درمورد تب بازیهای بتل رویال و آینده صنعت بازیهای ویدئویی انجام داده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
بدون شک در حال حاضر بازیهای بتل رویال در بهترین دوران خود قرار دارند. در روزهایی که بازیهایی مانند PUBG و Fortnite تمام توجهها را به خود جلب کردهاند و بازیهای دیگری مانند H1Z1 و نسخه بعدی Call of Duty با نام Black Ops 4 قصد استفاده از این موج را دارند، عرصه برای خودنمایی دیگر عناوین، بسیار تنگ شده است.
به همین مناسبت هم مصاحبهای با مدیرعامل تیک-تو انجام شده است و او عنوان کرده است که بازی بزرگ بعدی در این صنعت، یک بازی شبیه به Fortnite یا دیگر عناوین مشابه نخواهد بود. به همین دلیل، دنبال کردن موج این بازیها کار بیمعنی خواهد بود؛ چراکه در حال حاضر بازیسازان زیادی در حال استفاده از وضعیت به وجود آمده هسنتد.
نمیتوان قبول کرد که «بتل رویال» تنها ویژگی و مکانیکی است که باعث جلب توجه مخاطبین و ایجاد سرگرمی میشود. پس اگر مشغول کلون کردن آن هستید (ساخت یک بازی بتل رویال) سه سال زمان نیاز دارید تا وارد بازار شوید. موفق باشید (کاملا کنایهآمیز)! شما که فکر نمیکنید بعد از بازیهای بتل رویال، پدیدههای دیگری در این صنعت، نمودار نشوند؟! چون من فکر میکنم این اتفاق خواهد افتاد. آیا فکر میکنید که پدیده بعدی یکی از مشتقات Fortnite خواهد بود؟ به هیچوجه!
ما قبلا از ویژگی بتل رویال استفاده کردهایم. من استفاده از آن را برای کسی منع نمیکنم، اما از نظر ما، هر ویژگی و مکانیکی که شما در بازیسازی استفاده میکنید، باید در خدمت تجربه اصلی بازی و متمرکز برروی مصرفکننده باشد؛ نه در خدمت کسب سود بیشتر! اگر شما با ساخت بازی مشابه، قصد استفاده از موفقیت یک عنوان دیگر را دارید، بدون شک قادر نخواهید بود تا موفقیتی که به خودتان اختصاص دارد را بدست بیاورید؛ زیرا هیچکس دنبال یک کپی از بازی Fortnite نیست. آرزو میکردم که بازی Fortnite برای ما بود، اما اینطور نیست؛ پس آرزو برای داشتن آن، هیچ کمکی به من نمیکند.
البته این صحبتها به این معنی نیست که شما نمیتوانید از مکانیکهایی که در دیگر بازیها وجود دارند، استفاده کنید. ما به هیچوجه با استفاده از چیزی که توسط دیگران خلق شده و در خدمت بهبود تجربه بازی است، مخالف نیستیم و از آن استفاده میکنیم. لحظههایی وجود دارد که شما انتخاب میکنید تا از بخشهای کوچکی از یک بازی الگوبرداری کنید، اما من فکر میکنم که در اینگونه مواقع، باید توجه زیادی یکسری سوال مهم داشت. مثلا شخصی سوال میکند: «به بازی Fortnite نگاه کنید. آیا نباید هرکاری که شما میکنید، شبیه به این بازی باشد؟» جواب منفی است. اگر ما یک بازی را به یک نسخه ضعیف و آبکی از Fortnite تبدیل کنیم، میتوانم تضمین کنم که به یک شکست به تمام معنا خواهیم رسید. ضمن اینکه خجالت و شرمندگی هم برای ما به همراه خواهد آمد.
صحبتهای آقای زلنیک به قدری بهجا و صحیح است که نمیتوان در کوچکترین بخش صحبتهایش با او مخالفت کرد. با توجه به صحبتهای زلنیک میتوان به این نتیجه رسید که احتمالا در بازیهای GTA Online و به خصوص بازی مودانتظار Red Dead Redemption 2 شاهد حضور حالت بتل رویال نخواهیم بود. پیش از این، بازار شایعات درمورد اضافه شدن این حالت به GTA Online بسیار داغ بود، اما حالا تا حد زیادی میتوان مطمئن بود که هیچکدام از بازیهای انتشار یافته توسط این شرکت که شامل بازیهای راکستار هم میشود از حالت بتل رویال استفاده نخواهند کرد.
لازم به ذکر است که شما میتوانید مصاحبه زلنیک درمورد بازی Red Dead Redemption 2 و انتظارات بالای طرفداران از این بازی را در گیمشات مطالعه کنید.
بازی Red Dead Redemption 2 در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ مصادف با ۴ آبان ۱۳۹۷ برروی دو پلتفرم ایکس باکس وان و پلیاستیشن ۴ عرضه خواهد شد. هنوز نسخه رایانههای شخصی این بازی تایید نشده است، اما شرکت راکستار اعلام کرده است که احتمال انتشار آن وجود دارد. پیشبینی میشود که همانند بازی GTA V، نسخه رایانههای شخصی این بازی هم، چند ماه بعد از انتشار نسخههای کنسولی روانه بازار شود.
نظر شما چیست؟ آیا با صحبتهای زلنیک درمورد بازیهای بتل رویال موافق هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.