بازی Metro Exodus قطعا یکی از عناوین مورد انتظار پیش رو است و نمایشهای فوقالعاده این عنوان، مخصوصا در رویداد E3 2018 باعث شدند تا عطش بازیبازان و طرفداران برای تجربه این عنوان بیشتر و بیشتر شود. به تازگی سازندگان این بازی وحشت بقا، در مورد مسائل مختلفی از جمله قدرت سخت افزاری کنسول ایکسباکس وان ایکس صحبت کردهاند که بسیار جالب توجه است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با وبسایت گیمشات همراه باشید.
سری محبوب Metro که به وسیله استودیوی ۴A Games ساخته میشود، از همان ابتدا از کنسولهای مایکروسافت پشتیبانی کرده است. این پشتیبانی از جایی آغاز شد که آنها اولین نسخه از سری را که با نام Metro 2033 شناخته میشد، ابتدا برای کنسول نسل هفتمی شرکت مایکروسافت، یعنی ایکسباکس ۳۶۰ منتشر کردند. حال، به نظر میرسد که این پشتیبانی و نزدیکی به مایکروسافت همچنان ادامه دارد زیرا سازندگان تصمیم گرفتند تا نمایش جذاب بازی Metro Exodus را در کنفرانس خبری شرکت مایکروسافت نشان دهند. همچنین از یاد نبریم که این عنوان مورد انتظار برای اولین بار نیز در کنفرانس خبری مایکروسافت در E3 2017 معرفی شد. به هر حال، به نظر میرسد که پایههای این سری محبوب همچنان در دل مایکروسافت بنا نهاده شده و این موضوع ادامه دار است.
به تازگی رئیس مدیریت برند شرکت Deep Silver، یعنی آقای Huw Beynon، مصاحبه بلند و بالایی را با مجله رسمی ایکسباکس انجام داده و در مورد مسائل مختلفی صحبت کرده است و یکی از آنها، اجرا شدن فوقالعاده بازی Metro Exodus برروی کنسول میان نسلی و قدرتمند ایکسباکس وان ایکس بوده است. او توضیح داده که قدرت و تواناییهای اضافی کنسول ایکسباکس وان ایکس در مقایسه با کنسولهای رقیب و البته کنسول استاندارد ایکسباکس وان، به سازندگان بازی در استودیوی ۴A Games اجازه میدهد تا به دستاوردهای فنی جدیدی برسند؛ دستاوردهایی که آنها خیلی وقت است به آن دست پیدا نکرده بودند. البته مشخص است که آقای Beynon در مورد نسخههای کنسولی بازی Metro Exodus صحبت میکند چرا که این عنوان برای پلتفرم رایانههای شخصی نیز منتشر خواهد شد و مانند همیشه این نسخه از بازی دارای بیشترین موارد و مزایای فنی و گرافیکی است. ایشان در ادامه توضیح میدهد:
به طور کلی، هدف استودیوی ۴A Games این است که از تمام توان و قابلیتهای سخت افزاری که بازی را برای آن میسازند، استفاده کرده و بهره ببرند. کنسول ایکسباکس وان ایکس به ما اجازه میدهد تا کارهایی انجام دهیم که فکر نمیکنم بتوانیم برروی سخت افزار دیگری، آن را انجام دهیم. برای مثال ما بازی را با رزولوشن ۴K نیتیو و قابلیت HDR روی این کنسول اجرا میکنیم. من اطمینان دارم که بازی برروی همه پلتفرمها عالی به نظر میرسد اما به شدت اطمینان دارد که برروی کنسول ایکسباکس وان ایکس بهتر اجرا خواهد شد.
آقای Beynon پس از صحبت در مورد مسائل فنی و قدرت کنسول ایکسباکس وان ایکس، به سراغ صحبت در مورد خودِ بازی میرود. او توضیح میدهد که چگونه بازی Metro Exodus به مانند عناوین قبلی خود، یک بازی کاملا چالش برانگیز و سخت خواهد بود. او همچنین توضیح میدهد که برخی از مراحل بازی بسیار طولانی هستند و ممکن است روزها به طول بیانجامند و در این مراحل بازیبازان باید زمان را در مناطق امن و Safe Houseها بگذرانند. او ادامه میدهد:
ما میخواستیم این صحنهی گذراندن زمان را در بازی خلق کنیم. شما قرار است چندین روز را در طول مراحل بگذرانید. شما میتوانید از خانههای امن و استراحتگاهها برای گذراندن و سپری کردن سریع زمان استفاده کنید و تا شب یا صبح صبر کنید. شما ممکن است در طول راه خود به یک کمپ و قرارگاه دشمن برسید و در اواسط روز قرار داشته باشید و با تعداد بیشتری دیده بان و مراقب طرف باشید. در طرف دیگر میتوانید تا زمان تاریک شدن هوا و شب هنگام صبر کنید و با مخفی کاری بیشتری به پیشروی ادامه دهید. شما میتوانید هر طور که راحت تر هستید، استایل بازی خود را مشخص کنید.
با Metro، ما همیشه میخواهیم تلاش کنیم تا بازیبازان را در طرف مقابل راحتی و آسودگی قرار دهیم. این عنوانی است که میتواند و باید در برخی از صحنهها و مراحل، پر استرس و پر فشار باشد. شما باید این صحنهها و لحظات «نمیتوانم باور کنم که از آن صحنه جان سالم به در بردم» را داشته باشید. حس راحتی و آسودگی پس از پشت سر گذاشتن یک حمله سنگین و بقا یافتن با آخرین گلوله یا آخرین فیلتر ماسک گاز را باید تجربه کنید.
قطعا بازی Metro Exodus یک عنوان کاملا امیدوار کننده و هیجان انگیز خواهد بود. صحبتهایی که آقای Beynon ارایه کردند، شاید برای طرفداران سری Metro آشنا و حسی متعارف باشد زیرا نمونههای کوچک تری از آنها را در بازیهای Metro 2033 و Metro Last Light دیده بودیم اما در مورد بازی Metro Exodus، به نظر میرسد که همه چیز خیلی بزرگتر، سخت تر و پیچیده تر شده است و قصد دارد تا بازیبازان و طرفداران را درون حس و حال و اتمسفر مثال زدنی خود غرق کند. در مورد مسائل فنی نیز باید اشاره کنیم که دو نسخه ابتدایی سری Metro هیچگاه نتوانستند برروی کنسولهای نسل هفتمی ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ حتی ذرهای از پتانسیلهای فنی خود را نشان دهند و نسخههای بازسازی شدهی آنها روی پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان کمی توانستند این پتانسیل را نمایان سازند. حال، با وجود کنسول قدرتمندی مانند ایکسباکس وان ایکس در این نسل از کنسولها، میتوانیم امیدوار باشیم که یک نسخه کاملا نزدیک را به نسخه رایانههای شخصی (از نظر فنی و گرافیکی) مشاهده کنیم.