در هفتهای که گذشت انجمن ورزشهای الکترونیک ایران همایشی را با عنوان «ورزش های الکترونیک، هنر و رسانه» برگزار کرد که در آن از اهمیت توجه به بازیهای eSports و برنامههای در نظر گرفته شده برای آنها در کشورمان سخنانی به میان آمد. ما نیز با حضور در این مراسم تصمیم گرفتیم که گزارشی از آن را برای شما خوانندگان و کاربران وبسایت گیمشات آماده کنیم. پس با ما همراه باشید.
سالهاست که در کشورهای خارجی به بازیهای آنلاین و گروهی با دیدگاهی حرفهای و به چشم یک تفریح با اهمیت مانند ورزشهایی از جمله فوتبال نگاه میشود. البته این نگاه حاصل برآیند پیشرفتی است که صنعت بازیهای رایانهای در این سالها با آن رو به رو بوده است. همانطور که میدانید صنعت بازیهای ویدئویی سالهاست که به یکی از پولسازترین صنایع در دنیای تجارت تبدیل شده است و همین مساله باعث شده که به تولیدات آن یعنی بازیهای ویدئویی و در صدر آنها بازیهای آنلاین به گونهای دیگر و به چشم یک حرفه پرسود نگاه شود.
اگر دنبال کننده و یا یکی از بازیکنان بازیهای چند نفره آنلاین بوده باشید، حتما با خبر هستید که در کشورهای خارجی به دلیل فراهم بودن بسترهای مورد نیاز، سالهای زیادی است که تورنومنتها و رویدادهای متعددی از عناوین مختلف همچون CSGO، DOTA 2، League of Legends، Rainbow six و موارد دیگری از این دست برگزار میشود. اما در ایران هنوز راه زیادی تا رسیدن به این سطح باقی مانده است. اما خوشبختانه برنامههای خوبی برای کودک نوپای eSport در ایران از سوی مسئولان مربوطه در نظر گرفته شده است.
در سالهای نه چندان دور در کشورمان، به بازیهای ویدئویی صرفا به عنوان یکی از روشهای معمول سرگرمی و تفریح نگاه میشد اما پس از اینکه سودآوری و اهمیت آن در سطح دنیا روز به روز بیشتر و بیشتر شد، نوع نگرش به بازیهای ویدئویی و مخصوصا بازیهای آنلاین، دچار تحول شد و همه قبول کردند که میتوان با صرف هزینهای به مراتب کمتر از چیزی که برای تیمهای ورزشی صرف میشود، تیمهای eSport را تشکیل داد و همانند همان ورزشهای کذایی در سطح منطقه و حتی در میادین مهم جهانی افتخار آفرینی کرد. در این بین چند سالی است که انجمن بازیها و ورزشهای الکترونیک ایران با رویکردی هوشمندانه و حرفهای، سعی در ساماندهی امور مربوطه کرده و قصد دارد که نام ایران و تیمهای ایرانی را به گوش دنیای eSport برساند. در همین راستا، در همین چند روز گذشته این انجمن همایشی تحت نام «ورزش های الکترونیک، هنر و رسانه» را برگزار کرد که در آن از اهمیت بازیهای ورزشهای الکترونیک ، لزوم توجه به این رشته و برنامههای انجمن برای پیشرفت در امور، سخنانی به میان آمد.
در همایش یاد شده که در روز چهارشنبه در هتل بینالمللی لاله واقع در شهر تهران برگزار شد، افرادی از اصحاب رسانههای نوشتاری و الکترونیکی، شرکتهای حامی، بازیکنان تیمهای مختلف و صاحبان برخی گیمنتهای مطرح گرد هم آمدند و همانطور که پیشتر گفته شد، درباره اهمیت ورزشهای الکترونیک در ایران به بحث و گفتگو پرداختند. همچنین در این همایش خبرهای بسیار مطلوبی برای دوستداران و بازیکنان بازیها و ورزشهای الکترونیک منتشر شد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
همه میدانیم که در سطح اول دنیای eSport سازمانها و تیمهای بزرگی همچون Sk Gaming، NaVi، Fnatic و یا Liquid با استخدام و جذب بازیکنان حرفهای در رشتههای مختلف از جمله League of Legends، CS:GO، Dota 2 و R6، تیمهای خود را تشکیل داده و آنها را برای کسب افتخار و دستیابی به جوایز بزرگ، به تورنومنتهای معتبری که برگزار میشوند، میفرستند. اما این اوضاع در ایران آن طور که باید باشد، برقرار نیست و اگر هم مسابقهای برگزار شود این بازیکنان و یا تیمهای محلی هستند که متقبل هزینههای جاری میشوند و اینجاست که درمیابیم برای قدم گذاشتن به راه حرفهایگری نیازمند ایجاد زیرساختهای مناسب و در نظر گرفتن تسهیلات برای برگزاری مسابقات و تشکیل تیمهای دائمی و معتبر هستیم. به همین دلیل انجمن بازیها و ورزشهای الکترونیک ایران که از سال ۱۳۸۵ تاکنون فعالیت خود را آغاز کردهاست با همکاری شرکتهای معتبر تصمیم گرفته تا به روند تبدیل ایران به یکی از کشورهای قابل احترام در دنیای eSport سرعت ببخشد و با راه اندازی یک شبکه ملی و مدون، تیمهای ملی قدرتمند و حرفهای در رشتههای مختلف را تشکیل داده و به مسابقاتی از جمله مسابقات قهرمانی آسیا پاسیفیک، رقابتهای WESG شانگهای و مواردی از این دست اعزام کند.
در همایش روز چهارشنبه سرپرست انجمن، یعنی آقای محمد یعقوبی درباره دغدغهها و نگرانیهایی که یک جوان و یا یک تیم حرفهای با آن رو به رو هستند صحبتهایی را انجام داد و بیان کرد که انجمن با ارائه راهکارهای کارآمد و همکاری با بزرگان عرصه تجهیزات کامپیوتری فعال در ایران برنامهریزیهایی را در نظر گرفته است که تنها هدف باشگاهها و بازیکنان تنها تمرین کردن و افتخار آفرینی باشد و مساله مالی که شاید مهمترین نگرانی این افراد است به کلی محو شود.
همچنین محمد یعقوبی در ادامه مراسم از بازیهای تحت پوشش انجمن نام برد که مطابق معمول عنوانهایی نظیر FIFA، PES، LOL، Tekken، R6 و بازیهای نام آشنای دیگر از مهمترینهای آنها بودند. اما عمده بحث در همایش مربوط به ایجاد نظامنامه تاسیس و اداره باشگاهها بود که باعث خوشحالی تیمهای حرفهای شد.
بر اساس گفتههای سرپرست انجمن بازیها و ورزشهای الکترونیک ، گیمنتهای معتبر و یا سازمانها از این پس میتوانند با همکاری و پشتیبانی شرکتهای همکاری کننده با انجمن و رعایت اصول اساسنامه یاد شده، باشگاههای خود را به صورت حرفهای تاسیس کنند و با تیمهای خود در مسابقات و تورنومنتهای انتخابی و رنکینگ ایران و مسابقات لیگ کشوری به رقابت بپردازند. او همچنین ایجاد و راه اندازی باشگاهها را یکی از موارد مهم و حیاتی در زمینه توسعه پایدار ورزشهای الکترونیک در ایران دانست.
پس از سرپرست انجمن، آقای رضا بابایی که عهده دار سمت دبیری انجمن است، توضیحات دیگری را درباره آییننامه باشگاهها به حاضرین ارائه داد و پس از آن به برنامههای پیشبینی شده و در نظر گرفته شده انجمن به صحبت پرداخت. او خاطر نشان کرد که انجمن علاوه بر سازماندهی مسابقات که در بیست رشته و در قالب مسابقات لیگ و انتخابی برگزار خواهند شد، در دو بخش آموزش که شامل کلاسهای درجه سه داوری مسابقات و بخش اعزام به مسابقات برون مرزی مانند بازیهای آسیایی اندونزی و WESG 2018 تمامی تلاش خود را به کار بسته است. از ثمرات این تلاشها میتوان به توافق با سازمان Ali Sports -یکی از شاخههای شرکت چینی و تجاری Ali baba- که یکی از برگزارکنندگان تورنومنت WESG است، نام برد. در طی این توافق تیمهای ایرانی میتوانند مستقیما و بدون شرکت در مسابقات انتخابی جهانی و منطقهای، جواز حضور در این رقابتها را کسب کنند. همچنین اعلام شد که انجمن بازیها و ورزشهای الکترونیک در حال رایزنی برای کسب میزبانی مسابقات قهرمانی غرب آسیا در جزیره کیش است.
اما بخش پایانی همایش با یک سورپرایز همراه بود. در انتهای مراسم انجمن ورزشهای الکترونیک از سامانه برگزاری مسابقات آنلاین که به صورت اختصاصی و برای اولین بار در ایران طراحی شده است پرده برداری کرد که اهداف اصلی آن همگامسازی در امر برگزاری و نظارت دقیق بر مسابقات است. اما این پایان ماجرا نیست و علاوه بر موارد اصلی ذکر شده، بازیکنان و تیمها میتوانند در این سامانه ثبت نام کنند و از این طریق فعالیت سایبری خود را ادامه دهند. اما تنها نکته منفی این است که سامانه یاد شده تنها در اختیار باشگاهها قرار خواهد گرفت و در حال حاضر هیچ گونه امکاناتی برای بازیکنانی که عضو تیم خاصی نیستند و یا شرایط عضویت برای آنها برقرار نیست، را در نظر نگرفته است که باید دید انجمن برای این دست افراد برنامهای را در نظر گرفته است یا نه؟!