فستیوال فیلم کن یکی از معتبرترین مراسمهای مربوط به فیلم در سطح جهان است و فیلم همه میدانند، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، در افتتاحیه آن برای اولین بار اکران شد و به همین مناسبت ما نقد فیلم همه میدانند را برای شما آماده کردهایم.
اصغر فرهادی چند سال پیش برای فیلم The Past به پاریس رفت و این بار برای فیلم Everybody Knows به اسپانیا آمده است و انگار که راه وودی آلن را پیش گرفته، کارگردانی که آثار زیادی را در اروپا ساخته است. فرهادی که با دو اثر جدایی و فروشنده بسیار درخشان ظاهر شده است حالا میخواهد کمی تغییر در روند فیلمسازی خود ایجاد کند.
اصغر فرهادی با فیلم همه میدانند به زخمهای التیام نیافته یک خانواده اسپانیایی میپردازد که دچار مشکلات زیادی شده است و زمانه روی بد خود را با بیرحمی به آنها نشان میدهد. تهدیدات بیرونی، زخمهای داخلی و موضوعات مرموز و نامفهوم میان این دو، در فیلم جدید اصفر فرهادی تعیین کننده هستند. قبل از هر چیزی این تیم بازیگری فیلم هستند که توجه بیننده را به خود جلب میکند و پنلوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین در این اثر درام خوش میدرخشند.
اصغر فرهادی با فیلم همه میدانند به زخمهای التیام نیافته یک خانواده اسپانیایی میپردازد که دچار مشکلات زیادی شده است و زمانه روی بد خود را با بیرحمی به آنها نشان میدهد.
در فیلمهای اصغر فرهادی همیشه تاثیر کارگردانانی مثل «مایکل هانکه» (Michael Haneke) و «میکل آنجلو آنتونیونی» (Michelangelo Antonioni) کاملا مشهود بودهاند. اکنون برای فیلم همه میدانند بعضی از سکانسها توسط درون و پهباد ضبط شدهاند که به نوعی زاویه دید یک فرشته بیرحم و ویرانگر را نشان میدهد، ایدهای که شاید خود هانکه نیز آن را تحسین کند.
فیلم همه میدانند در مورد آسیبهای خارجی وارد شده به یک خانواده است که با دقت زیادی به سمت آنها رها شده است که ضعفهای زیادی در را آنها آشکار میسازد و اشتباهاتشان را بزرگتر از قبل جلوه میدهد. وارد شدن این ضربهها و آسیبها به این خانواده به حدی بیرحم بوده که گویی برای مجازات گناه دروغهایی هستند که آشکار نشدهاند. اصغر فرهای پیش از این نیز به سراغ چنین موضوعات رفته بود، رازهای فاش نشده، زخمهای التیام نیافته و بازگشت قریبالوقوع دردهایی که سرکوب شدهاند. تم و فضای جنایی همه میدانند نیز شما را به یاد فیلم An Inspector Calls، اثر کارگردان مشهور «جی بی پریستلی» (JB Priestley)، میاندازد. این موضوع در کنار فضای کشورهای جنوب اروپا به زبان فیلمسازی اصغر فرهادی یک شاخصه جدید بخشیده است که این اثر را از کارهای پیشین او متمایز میکند.
نقد فیلم همه میدانند ؛ جدیدترین ساخته اصغر فرهادی
داستان از جایی اغاز میشود که لارا با بازی کروز پس از مدتی طولانی به روستایش در اسپانیا بازگشته است تا در یک جشن عروسی شرکت کنند. شوهر او الخاندرو با بازی دارین به این روستا نیامده و در آرژانتین باقی مانده است ولی دو فرزندشان همراه لارا هستند. دختر او، آیرین، جذب پسری شده است که رازی را به آیرین میگوید، رازی که مردم روستا همه آن از آن اطلاع دارند. او به آیرین میگوید که مادرش در جوانی عاشق یکی از اهالی روستا به نام پاکو با بازی باردم بوده و با فرار کردن قلب او را میشکند.
اما ماجرا اصلی از جایی شروع میشود که دختر لارا در نیمه شب و هنگام عروسی دزدیده میشود و یک تیکه روزنامه که چهار سال پیش منتشر شده و در مورد یک آدمربایی صحبت کرده، در اتاقش رها شده بود. خیلی زود نوشتهای به دست آنها میرسد که در آن آدمربا تقاضای پول کرده و تهدید میکند که نباید پای پلیس به ماجرا باز شود.
اما چه کسی پشت این آدمربایی است؟ آیا این کار خود آیرین است تا این فرصت را داشته باشد که بتواند با پسر مورد علاقه خود فرار کند؟ از طرف دیگر پاکو را داریم که علاوهبر مشکلاتش با لارا، با پدر پیر او نیز درگیریهایی داشته است. پاکو چندین سال پیش زمین پدر لارا را به قیمت پایینی از او میخرد و از وضعیت بد مالی او که به خاطر اعتیاد به الکل و قمار ایجاد شده بود؛ سوء استفاده میکند. شاید خانواده لارا باشد که قصد دارند پاکو را از لحاظ احساسی تحت فشار قرار دهند و از او اخاذی کنند؟ یا حتی کرده الخاندرو باشد و او به اندازهای که بقیه فکر میکنند ثروتمند نیست؟
اولین تریلر فیلم همه میدانند جدیدترین ساخته اصغر فرهادی منتشر شد
اما مهمتر از هرچیزی ایجاد شدن این شک میان شخصیتها موجب رنج و ناراحتی میشود. در خیلی از آثار میبینیم که در چنین مواقعی شخصیتها و خانوادهها به هم نزدیکتر میشوند و به دنبال یافتن راهی برای حل مشکل خواهند بود ولی اصغر فرهادی خود را از این کلیشه دور کرده است، در واقع اصل داستان این فیلم دوری از این کلیشه است. این آدمربایی نه تنها این خانواده را به هم نزدیک نکرده است، بلکه باعث میشود زحمهای قدیمی دوباره سر بازکنند، زخمهایی که تنها به دلیل دوری لارا از روستا بسته باقی مانده بودند.
در نهایت میبینیم که مشکل فراتر از مسائل مالی میرود، بینندگان از همان ابتدا میتوانند یک ملودرام قوی را احساس کنند که به وسیله کارگردانی خوب، ایفای نقش عالی و پیچیدگی داستانی پنهان شده است. چیزی که شک بیننده را زیاد میکند این است که چرا کسی از آدمربایی ۴ سال پیش حرفی نمیزند؟ حداقل یکی از مضنونین اصلی آن فرد میتواند باشد.
بینندگان از همان ابتدا میتوانند یک ملودرام قوی را احساس کنند که به وسیله کارگردانی خوب، ایفای نقش عالی و پیچیدگی داستانی پنهان شده است.
در انتهای نقد فیلم همه میدانند باید به این اشاره کنیم که پیش از این اصغر فرهادی در فیلم درباره الی به داستان دختری که گم شده است میپردازد ولی با تماشای همه میدانند به این امر پی خواهید برد که او در سالها گذشته به چه اندازه پیشرفت داشته است. همه میدانند از لحاظ داستانی چندین برابر پیچیدگی دارد و ایفای نقش بسیار خوب و با اعتماد به نفس تیم بازیگری باعث تمایز این اثر از دیگر کارهای فرهادی میشود.
توجه: این مطلب ترجمه نقد فیلم همه میدانند گاردین بوده و در آینده نزدیک با بررسی اختصاصی گیمشات در خدمت شما خواهیم بود.
4 دیدگاه
Diba
فکر نمیکنم امید اسکار باشه
رویا
بیشتر از 8 ازش انتظار داشتم
نیلو
کسی فیلمو تا حالا دیده ؟
صادق
آرزو میکنم تو گیشه خوب بفروشه