آیا میتوان به نسخه جدید Far Cry ایمان آورد؟ در این مقاله قصد داریم پس از ارائهی یک مقدمه و تاریخچهی اجمالی از مجموعهی فارکرای، براساس یک مدل سهوجهی به نقد و بررسی بازی Far Cry 5 بپردازیم.
تاریخ ثابت کرده که آلمانیها با ورود به هر عرصهای سنگ تمام میگذارند. این عرصه فلسفه باشد یا هنر یا صنعت، این کشور همیشه حرفی برای گفتن دارد. همهچیز برای مجموعه فارکرای از یک استدیوی آلمانی به اسم «کرایتِک» (Crytek) شروع شد. موتور گرافیکی این استدیو (Cry-Engine)، به شکلی منحصربهفرد امکان خلق و بازنمایی واقعگرایانهی فضاهای باز و مناظر گسترده را فراهم کرده بود. شرکتهای زیادی در آن زمان (اواخر دههی نود میلادی) خواستار استفاده از این موتور گرافیکی بودند.
اولین بازی فارکرای در سال ۲۰۰۴ با همکاری یوبیسافت و کرایتک، به صورت اختصاصی برای پیسی ساخته شد. به جرئت میتوان گفت این بازی از تمام جهات انقلابی در تاریخ بازیهای ویدئویی بود. جلوههای دیداری این بازی خیرهکننده بود و از نظر گیمپلی امکانات بیشماری را در اختیار بازیکن قرار میداد. یوبیسافت بعدا در سال ۲۰۰۶ صاحب تمامی حقوق و امتیازات این مجموعه شد.
از زمان انتشار اولین نسخهی فارکرای تا امروز، این مجموعه یکی از پرطرفدارترین بازیهای سبک «شوتر اول شخص» بوده است. ترکیب سبک خاص گیمپلی، دنیایِ باز با جلوههای گرافیکی خارقالعاده و پر از جزئیات و همچنین کاراکترهای شرور کاریزماتیک، همیشه تعریفکنندهی هویت این مجموعه بوده و هست. به نظر من مهمترین اِلِمان و عامل محبوبیت بازیهای فارکرای از همان آغاز، «محیط بازی» بوده است. بازنمایی مناظر طبیعی، خواه در جنگلهای آفریقایی و خواه در فضای آمریکای شمالی همیشه یکی از اجزای اصلی بازی بوده و هست. با گذشت زمان بازیهای فارکرای بیشتر و بیشتر به سمت سبک گیمپلی «open world» نزدیک شدند و حتی گاهی از طرف برخی منتقدین با مجموعهی جیتیاِی مقایسه شدهاند. تا امروز که برخی مدعی هستند فارکرای ۵ میتواند با آخرین نسخهی جیتیاِی رقابت کند. اما این ادعا تا حد درست است؟
در این مقاله قصد داریم بازی far cry 5 را از سه جهت عمده مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا نگاهی خواهیم داشت به وجه حسی بازی، یعنی گرافیک و موسیقی متن. سپس در دو بخش جداگانه به نقد و بررسی وجوه خیالی (شامل داستان و شخصیتپردازی) و چالشی (شامل گیمپلی) در بازی خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است این مدل تحلیلی از نظریه غوطهوری در بازیهای ویدئویی برگرفته شده است.
چنانچه در مقدمه گفتیم، گرافیک چشمنواز در بازیهای فارکرای همیشه یکی از عوامل اصلی جذابیت این مجموعه بوده است.
از نظر گرافیک، این نسخه از فارکرای را میتوان نقطهی اوج مجموعه محسوب کرد. فارکرای ۵ در طول بازی بارها و بارها شما را مسحور مناظر طبیعی آمریکای شمالی خواهد کرد. جنگلها و دشتهای سرسبز، دریاچههای وسیع و کوههای استوار، همگی به بهترین شکل ممکن در فارکرای ۵ طراحی شدهاند. در برخی بخشهای بازی نیاز خواهید داشت برای بدست آوردن پول حیواناتی را شکار کنید و یا ماهیگیری کنید. برای من معمولا این قسمت فرعی در بازیها یکی از خستهکنندهترین بخشها بوده است. اما در بازی far cry 5 پرسه زدن در دنیای بازی اتفاقا یکی از لذتبخشترین قسمتهای تجربهی بازی بود.
وقتی برای شکار بوفالو به یکی دشتهای وسیع بازی رفتم بهقدری جذب طبیعت زیبای منطقه شدم که هدف اصلیام را فراموش کردم و حدود یک ساعت مشغول به پرسه زدن در این دشت خیالی آمریکای شمالی شدم. در این یک ساعت احساس میکردم در حال تماشا کردن مستند حیاتوحش هستم، با این تفاوت که آزاد بودم به هر حیوانی نزدیک شوم یا در هر دریاچهای شنا کنم.
جلوههای گرافیکی جذاب بازی far cry 5 تنها منحصر به بازنمایی طبیعت نیست. بلکه طراحی مناطق و اِلِمانهای شهری هم در این بازی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرفته. اگر دقت و حوصلهی کافی به خرج دهید جزئیات طراحی شهری فارکرای ۵ میتواند شما را حیرتزده کند. برای مثال فقط به آویزهای جلوی ماشین اشاره میکنم که از مجسمههای بانمک تا پای عقاب و انواع دریمکچر متنوع است.
برای ارائهی یک دنیای واقعگرایانه و در عین حال خیالی، تیم ساخت بازی برای مدت چهارده روز به ایالت مونتانا سفر کردند و محیط طبیعی و شهری این منطقه را مورد بررسی قرار دادند. طی این مدت توانستند اطلاعاتی مفید، در زمینهی حیاتوحش و روحیهی اجتماعی ساکنین این ایالت بدست آورند. این تیم قبلا برای ساخت فارکرای ۴ هم به نپال سفر کرده بود.
در حین گشتوگذار در دنیای بازی، موسیقی متن خوب بازی لذت شما را دوچندان خواهد کرد. موسیقی بازی توسط «دَن رومر» (Dan Romer) ساخته شده است. بر اساس اظهارات کارگردان صدای بازی «تونی گرونیک» (Tony Gronick)، برای ساخت موسیقی متن فارکرای ۵ داستان بازی همیشه مد نظر بوده است تا بازیکن را بهتر در فضای کلی داستان غوطهور کند. بدین منظور درونمایهی مذهبی و آخرالزمانی در تمامی فضای موسیقی متن بازی وجود دارد اما با ورود به هریک از مناطق سهگانهی بازی بر اساس جزئیات شخصیتی رئیس منطقه، موسیقی متن تغییر میکند.
در این بخش از مقاله قصد داریم داستان و شخصیت پردازیِ بازی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به نظر من پای بازی در این بُعد لنگ میزند و داستان ضعیف در کنار شخصیتپردازیِ نهچندان جذاب، بزرگترین نقطهضعف بازی فارکرای ۵ محسوب میشود.
از روی پوستر اصلی بازی (الهام گرفته از تابلوی شام آخر داوینچی) میشد حدس زد که در بازی far cry 5 با یک داستان جدی و با موتیف مذهب سروکار خواهیم داشت. من به محض ورود به بازی و با مشاهدهی اولین کات-سینها با خودم فکر میکردم که مهمترین نقطهی قوت این بازی، یک داستان قویِ توام با شخصیتپردازیهای جذاب خواهد بود. فیالواقع اینکه داستان بازی در دنیای امروز آمریکای شمالی رخ میدهد و نیز اینکه موتیف مذهبیگرایی افراطی یکی از درونمایههای اصلی بازیست، ظرفیتهای گستردهای برای یک محتوای قوی در فارکرای ۵ فراهم کرده بود. اما متاسفانه باید گفت که سازندگان بازی نتوانستهاند چنانکه باید و شاید از این ظرفیتها استفاده کنند. مثلا سازندگان بازی میتوانستند معضل آزادی سلاح در آمریکا که از مسائل روز آمریکاست را در قالب یک داستان قوی بازنمایی کنند. البته این دغدغه شاید مدنظر سازندگان بوده، منتها به هیچ عنوان پرداخت خوبی نداشته است.
در بازی شما نقش پلیسی را بازی میکنید که هدف اصلیاش دستگیری مجرم شروریست که حتی در دل کلانتر وحشت ایجاد کرده. «جوزف سید»، یک مذهبی افراطیست که با شخصیتی کاریزماتیک و با نفوذ در دلها، گروهی را تشکیل داده و منطقهای بزرگ در دل آمریکای شمالی به تصرف خود و هوادارانش در آورده است. تقریبا مثل همهی اشخاص شرور مذهبی جوزف سید معتقد است که از طرف خدا انتخاب شده تا با بدیهای دنیا مبارزه کند و مردم را به سمت رستگاری هدایت کند.
به احتمال زیاد سازندگان بازی با انتخاب این روایت قصد داشتند به نقد مذهبیگرایی افراطی بپردازند. علیالخصوص با توجه به اخبار و وقایع تلخی که هرروز از گروههای تروریستی افراطی به گوش میخورد این قضیه را میتوان یکی از دغدغههای جهان معاصر دانست.
داستان بازی آغازی قدرتمند دارد و در ابتدا به نظر میرسد در بازی far cry 5 با یکسری کاراکتر کاریزماتیک روبه رو خواهیم شد. اما متاسفانه با پیشرفت داستان مشخص میشود که کاراکترهای اصلی این بازی از کاریزما چیزی به جز نگاههای خیرهی نافذ ندارند.
یکی از عناصر داستان وجود گیاهی مثلا مخدر است که از آن برای شستوشوی مغزی مردم در راستای اهداف جوزف سید استفاده میشود. به نظر من این الِمان در داستان نشان دهندهی ضعف سازندگان بازی در پرداخت داستان است. چراکه در طول داستان هرگز با یک بازنمایی واقعگرایانه از فرایند گرایش افراد به مذهبیگرایی افراطی مواجه نمیشویم و گیاه مخدر بلیس (bliss) در واقع این خلا را پر میکند.
در ابتدای بازی میتوانید جنسیت و برخی جزئیات ظاهری کاراکتر خود را انتخاب کنید. منتها در طول بازی این کاراکتر اصلی نه حرف میزند و نه حتی اسمی از او برده میشود. این حالت را میتوان یک پسرفت نسبت به بقیهی نسخههای فارکرای حساب کرد چرا که پرداخت قوی کاراکتر اصلی همیشه یکی از جذابیتهای بازی بوده است.
گیمپلی بازی far cry 5 یکی از نقاط قوت بازیست. در این زمینه، بازی far cry 5 در عین اینکه به هویت اصلی مجموعه وفادار مانده است نوآوریهای بسیاری دارد. مثل سایر نسخههای بازی، فارکرای ۵ با یک فرار آغاز میشود و رفته رفته شما باید یک گروه مقاومت تشکیل دهید و برای مقابله با جوزف سید و تشکیلاتش آماده شوید.
دنیای بازی به سه بخش تقسیم شده است و هر بخش تحت نظر یکی از اعضای خانوادهی «سید» اداره میشود. شما با پیشرفت و قدرتمند کردن گروه مقاومتتان این سه منطقه را به تصرف در خواهید آورد. بدین صورت که ابتدا باید مقرهای دشمنان را یکی یکی تصرف کنید و وقتی به یک منطقهی اصلی به اندازهی کافی خسارت وارد کردید قادر خواهید بود با سرپرست منطقه روبه رو شوید و او را از بین ببرید.
یکی از جالبترین بخشهای بازی استفاده از حیوانات و دوستان متخصص است که هر کدام تواناییهای خاص دارند و از هر کدام میتوانید برای هدف خاصی استفاده کنید. این قضیه به گیمپلی بازی حالتی استراتژیک و بسیار لذتبخش میدهد. مثلا در صورتی که از سگ استفاده کنید او هر از گاهی تفنگ دشمنان را میگیرد و به شما تحویل میدهد یا اگر ار شیر کوهی استفاده کنید قادر خواهد بود مخفیانه دشمنان را از بین ببرد.
بازی Far Cry 5 توسط فروشگاه گیمشیرینگ در اختیار گیمشات قرار گرفته است. برای خرید سریع و مطمئن این محصول میتوانید به اینجا مراجعه کنید.
دنیای بازی از همان ابتدا کاملا باز است و شما قادرید پیاده و یا با استفاده از وسایل نقلیهی متنوع اعم از ماشین، قایق و یا هواپیما به گشتوگذار در این دنیای وسیع بپردازید. همانطور که قبلا گفتم جزئیات دنیای فارکرای ۵ حیرتآور است و کارهایی که میتوانید انجام بدهید بهقدری متنوع است که تقریبا محال است از پرسه زدنهای بدون هیچ هدف خاصی خسته شوید. در این نسخه از فارکرای شما به معنای واقعی کلمه آزادید و حتی در زمینهی مراحل اصلی بازی معمولا قادرید بین چند گزینهی مختلف، براساس حسی که در لحظه دارید، انتخاب کنید.
به نظر برخی منتقدین و به نظر من در ارتباط با گیمپلی بازی و داستان آن با یک دوگانگی متناقض روبه رو هستیم. بدین معنا که داستان بازی یک داستان تاریک و جدیست اما شما در دنیای بازی ممکن است بیشتر وقت خود را صرف سرگرمیهای نه چندان جدی کنید و از سرگرمیهای ریز و درشت لذت ببرید.
26 دیدگاه
farhad001
هم از نظر داستانی و هم از نظر محتوای گیم پلی به بازی ایرادای زیادی وارده
fighter
گیم پلی بازی نسبت به گذشته پیشرفت کرده نمیدونم چرا یه عده ای انقدر با یوبی سافت مشکل دارن
دانیال
دوستم این بازی رو بم کادو داد حق با شماست گیم پلی بازی پیشرفت قابل قبولی داشته ولی داستانش جذابیت نداره حداقل برای منی که ۲ نسخه قبلیشو بازی کردم
دقیقا مثل اساسین که دیگه تکراری شد اینم داره به اون سمت میره
سید احمد مصطفوی
ممنون از نظرتون و ممنون بابت وقتی که گذاشتید برای مطالعهی نقد
masoud666
متاسفانه یوبی سافت مهارت خیلی زیادی توی میلک کردن بازی ها داره و فارکرای هم از بد روزگار بازیچه یوبی شده
سید احمد مصطفوی
متاسفانه بعضی منتقدین از طرف شرکتهای رقیب استخدام میشن برای کوبیدن یوبیسافت. ما تلاش کردیم حتیالامکان بازی رو منصفانه نقد کنیم. و مثل شما گیمپلی بازی رو یکی از نقاط قوت بازی میدونیم.
سید احمد مصطفوی
ممنون ازینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
منتها گیمپلی بازی به نسبت داستانش وضعیت بهتری داره.
Dreams
اصلا از خرید این بازی راضی نیستم
به هیچ وجه شصت دلار نمی ارزه
سید احمد مصطفوی
ممنون ازینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
متاسفانه اونطوری که سازندگان انتظارش رو ایجاد کردن با یک شاهکار مواجه نشدیم.
DarkDevill
المان های بازی خیلی تکراری شده ولی از حق نگذریم تجربه سرگم کننده ایه
سید احمد مصطفوی
ممنون ازینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
همونطور که شما میفرمایید بازی تجربهی سرگرم کنندهای هستش ولی عیبهای خودش رو هم داره.
pcgamer
ممنون بابت نقد
به نظرم نمره 7 یکم غیرمنصفانه س ولی درکل خسته نباشید
newbee
به نظر من که نمره کاملا هم منصفانه ست
فارکرای همون بهتر بود که تو قسمت سوم برای همیشه تموم میشد
الان بیشتر شبیه آدمیه که داره تو باتلاق دست و پا میزنه درحالی که خودشم میدونه کارش تمومه
سید احمد مصطفوی
تشکر فراوان بابت اینکه با ما همراه بودید و نظرتون رو به اشتراک گذاشتید.
سید احمد مصطفوی
سلامت باشید دوست عزیز.
ممنون ازینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
تلاش ما این بوده که بازی رو منصفانه نقد کنیم ولی به هر حال اختلاف نظر طبیعیه.
Aurora
“به نظر برخی منتقدین و به نظر من در ارتباط با گیمپلی بازی و داستان آن با یک دوگانگی متناقض روبه رو هستیم.”
نویسنده ارشد بازی نکته جالبی در این مورد گفت: “دنیا با یک قلم رنگ نشده بازی هم همینطور.
Far Cry 5 قرار نیست به مانند یک دیکته باشد. این عنوان شما را به یک چالش دعوت میکند که در آن خبری از روایت و داستان سنتی و کلیشهای نیست و خود بازیکن آن را گسترش میدهد. شما برای پی بردن به جریان اصلی داستان باید به مکانهای مختلف رفته، تماشا کنید و گوش بدهید. شما گاهی اوقات یک تجربه و ماجراجویی خندهدار را با Hurk تجربه خواهید کرد و گاهی هم یک داستان عمیق و تاریک را با جیکوب سید و سپاه نظامی Whitetail. قرار است که در هر لحظه موقعیتهای متفاوتی را تجربه کنید.”
با اینکه چند تا منتقد دیگه مثل گاردین و گیم اینفورمر هم به این موضوع ایراد گرفتن ولی من نقطه قوت میدونمش.
سید احمد مصطفوی
ممنونم ازینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
نقد اصلی من بخاطر داستان و شخصیتپردازی ضعیف بازی هست. به قضیهی تعارض بین گیمپلی و داستان همونطور که میفرمایید میشه نگاه مثبت هم داشت.
masoud666
حالت سندباکسی که سازنده ها برای بازی در نظر گرفتن خوبه ولی بدون نقص نیست متاسفانه و اون تجربه ناب رو نمیتونه رقم بزنه
رویا
تمامی نقد ها بنظر من بجا درست بودن
با تشکر
سید احمد مصطفوی
تشکر فراوان بابت وقتی گذاشتید و بابت نظر شما
masoud666
تشکر میکنم از نقدتون جناب مصطفوی. منصفانه بود و به جا.
سید احمد مصطفوی
تشکر از شما که با ما همراه هستید.
saralove
حالا اگر همین بازی سونی ساخته بود قربون صدقه ش می رفتید!!!
درسته یکم تکراری شده و من هوش مصنوعی بازی مشکل دار دیدم اما نقد شما ناقصه
شما چرا هیچ اشاره ای به بخش مهم بازی، یعنی ساخت مراحل توسط بازیکنا (یعنی بخش آرکید) نکردید 😐 از گیم شات انتظار بیشتری دارم به شخصه…
سید احمد مصطفوی
ضمن عرض تشکر ازینکه انتقادتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
در ارتباط با اینکه میفرمایید نقد ناقصه باید تاکید کنم همونطور که در مقدمه ذکر شد نقد بنده بر اساس تئوری غوطهوری لورا ارمی و فرانس مایرا بوده. بر اساس این تئوری و مدل تحلیلی، بازی از سه وجه حسی، خیالی و چالشی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. صد البته امکان داشت که با عینکهای دیگری هم به بازی نگاه کنیم و بخش آرکید رو در نظر بگیریم اما نظر شخصی بنده این بود که هستهی اصلی تجربهی بازی رو میشد ازین منظر بهتر درک کرد. ضمنا در این نقد به هیچ عنوان شرکت سازندهی بازی مد نظر نبوده.
اگر متن رو با دقت بیشتری ملاحظه کنید متوجه میشید که حتی بحث تکراری شدن بازی رو که شما بهش اشاره کردید به دیدهی مثبت نگاه کردم و ازش به عنوان «وفاداری بازی به هویت مجموعه» یاد کردم. در واقع دو سوم بحث من در این مقاله ستایش نکات مثبت بازی بود و فقط به داستان و شخصیتپردازی ضعیفش ایراد گرفتم که صد البته این ایراد وارده و فقط هم نظر من نیست و بسیاری از منتقدین خارجی هم همین نظرو دارن که سازندگان بازی نتونستن از ظرفیتهایی که موتیف مذهب و آمریکای شمالی برای بازی فراهم کرده بود به خوبی استفاده کنند. حتی بعضی از منتقدین مطرح مثل منتقد سایت polygon معتقدند که محتوای ضعیف بازی تجربهی کل بازی رو خراب کرده.
صادق
با سلام خدمت شما،،من واسه تابستون امسال میخوام بین farcry 5 و assassins origins یک کدوم رو انتخاب کنم،،به نظرتون کدوم بهتره از نظر سرگرم کننده بودن و مراحل متنوع
سعید طوسی
یادش بخیر اون موقعی که فارکرا3 اومد همه فکر میکردیم اخرته گرافیک اومده بعد این که بازی رو تموم کردیم گفتیم فارکاری 4 دیگه دیگه چی میشه وقتی اومد بدجور خورد تو ذوقمون بعد فارکراری4 گفتیم حتما نسخه بعدی یعنی پریمال میترکونه ترکوند
اما مغزمانو
خداروشکر با این که پره باگ و گیمپلی و مراحل خسته کنندس اما از اون دوتا فاجعه بهتره
جدا از بحث فارکرای اسایین همه روبه موته یادش بخیر سری اول اساسین که اومد با گیم پلی و داستان جنگ های صلیبی خیلی انقلاب بود یعنی تا بلک فلگ انقلاب بود از یونیتی به بعد فاجعه شده یوبیسافت دیگه کارش تمومه دیگه مثل قبل نمیتونه سری های انقلابی و شاهکار بده بیرون