«اصغر فرهادی» که با بدست آوردن جایزه اسکار برای بار دوم، سال خوبی را پشت سر گذاشته بود، با فیلم جدید و اسپانیایی زبان «همه میدانند» (Todos lo saben) به سینماها بازخواهد گشت.
فرهادی که در حال حاضر میتوان از او به عنوان شناخته شدهترین کارگردان ایرانی یاد کرد، فیلمبرداری فیلم تازهی خود را که ژانری روانشناختی دارد با حضور بازیگران شناخته شدهای همچون «پنلوپه کروز» (Penelope Cruz)، «خاویر باردم» (Javier Bardem) و هنرپیشهی مشهور آرژانتینی «ریکاردو دارین» (Ricardo Darin) به پایان برد.
بودجهی ساخت فیلم ۱۱ میلیون یورو بود و تهیهکنندگی آن توسط «الکساندر مَله گی» (Alexander Mallet-Guy) در کمپانی Memento Films و «آلوارو لونگوریا» (Morena Films) انجام شدهاست. این فیلم سومین همکاری میان فرهادی و مَله گی پس از فیلم «گذشته» (The Past) و «فروشنده» است.
«همه میدانند» یا Everybody Knows که در مادرید فیلمبرداری شده و روایت داستان «کارولینا» با بازی پنلوپه کروز است. کارولینا که در آرژانتین و در شهر بوئنوس آیرس زندگی میکند به همراه فرزندان و شوهر آرژانتینی خود با بازی خاویر باردم برای یک مهمانی به شهری در نزدیکی مادرید که در آن بزرگ شده است برمیگردد. اما این سفر با روی دادن اتفاقاتی غیرمنتظره دچار آشفتگی میشود. این اتفاقات رازهای نهفته را آشکار میکنند و زندگی کارولینا و خانوادهاش را برای همیشه تغییر میدهند.
از ایرانیانی که در تولید این فیلم نقش داشتند میتوان به «هایده صفی یاری» تدوینگر ایرانی اشاره کرد. وی پیشتر در فیلمهای «جدایی» و «فروشنده» با فرهادی همکاری کردهاست. فیلمبرداری فیلم توسط «خوزه لوئیس آلکایین» انجام شده که همکاری با کارگردانانی همچون «پدرو آلمودوار» و «بیگاس لونا» را در کارنامه خود دارد. طراح لباس «سونیا گرانده» پیشتر با «وودی آلن» در فیلم «نیمه شب در پاریس» همکاری کرده بود.
حال پرسشی که ممکن است برای مخاطبان فرهادی پیش بیاید این است که این فیلم تا چه حد متفاوت و تا چه حد شبیه به کارهای قبلی او خواهد بود. آیا فیلم «همه میدانند» مانند «گذشته» که اولین تجربهی کارگردانی فرهادی در خارج از کشور بود، میشود؟ فیلمی که علی رغم نظر مثبت بسیاری در نظر بعضی نیز قدمی به عقب برای فرهادی بود. شاید هم فرهادی این بار آگاهتر از قبل قدم برداشته و از تجربیات گذشته استفاده کردهاست.
با نبود اطلاعات کافی از «همه میدانند» حدس زدن راجعبه این مسائل کار سختی خواهد بود. ما میدانیم که هشتمین فیلم فرهادی مانند سایر فیلمهایش نوشتهی خود اوست. نکتهی دیگر نیز اشاره به رازها در خلاصه داستان است و ما نیز آگاهیم که با وجود راز قطعا دروغهایی نیز وجود خواهند داشت. با دقت به این دو نکته میتوان متوجه شد که فرهادی بار دیگر با عناصر اصلی فیلمهایش یعنی دروغ و راز دست و پنجه نرم میکند و همواره در پی رو در رو کردن شخصیتهایش با انتخابها و دو راهیها است. دو راهیهای اخلاقی که دید بیننده را هر لحظه نسبت به شخصیتها عوض میکند. شخصیتهای خاکستری که تا لحظهی تصمیمگیری مشخص نیست در ذهنشان چه میگذرد.
آیا فیلم تازه اصغر فرهادی بار دیگر برای او جوایز متعدد و معتبر جهانی را به بار خواهد آورد؟ این هم چیزی نیست که بتوان از الان برای آن تصمیم گرفت ولی مطمئنا از لحظهی اکران فیلم بحثهای متعددی راجعبه آن بر پا خواهد شد. بیشک فیلمهای فرهادی همواره مورد توجه (چه در داخل و چه خارج) قرار گرفتهاند. حال این توجه گاهی بد و گاهی خوب بوده است. در سال های اخیر فرهادی توانسته تحسین منتقدان آمریکایی و اروپایی را برانگیزد. همین مسئله سبب میشود فیلم او یکی از مورد انتظارترین فیلمهای سال ۲۰۱۸ باشد. فرهادی پس از موفقیتهای بینالمللی که کسب کرده به یک کارگردان شناخته شده تبدیل شدهاست، پس بدون شک نگاهها به کار او زیاد خواهد بود و بسیاری حتی قبل از به اکران درآمدن فیلم تازهاش او را یکی از شانسهای اصلی نامزدی در جشنوارهها میدانند!