بر اساس گفتههای اخیر رییس شرکت «تیک-تو» (Take-Two)، تا ۵ الی ۲۰ سال آینده، بازیها تنها به صورت دیجیتالی به فروش خواهند رسید.
آقای «کارل اسلاتوف» (Karl Slatoff)، رییس شرکت تیک-تو، در کنفرانس اخیر خود در رابطه با فروش فیزیکی و دیجیتالی بازیها و آینده صنعت بازیهای ویدیویی صحبت کرده است. طبق صحبتهای او، تمامی بازیها تا ۵ الی ۲۰ سال دیگر تنها به صورت دیجتالی قابل تهیه خواهند بود. او گفت:
به نظر من در آینده نزدیک ۱۰۰% فروش بازیها به صورت دیجیتالی انجام خواهد شد. البته من نمیتوانم بگویم که دقیقا در چه زمانی این مهم به واقعیت تبدیل میشود، اما مطمئن هستم که از ۵ سال بیشتر و کمتر از ۲۰ سال طول خواهد کشید. صنعت بازیهای ویدیویی و همه محتوای مربوط به آن به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردهاند و ما در نهایت شاهد منسوخ شدن فروش فیزیکی بازیها خواهیم بود.
باید به این نکته نیز توجه داشت که شرکتهای سونی و مایکروسافت با توسعه کنسولها و سرویسهای خود نقش بسیار اساسی در شکل گیری این روند داشته و به آن سرعت بخشیدهاند. اکنون بیش از هر زمان دیگری شبکههای پلی استیشن و ایکس باکس لایو شلوغ هستند و کاربران واقعا عاشق این شبکهها و سرویسهای آنلاین شدهاند.
البته فروش فیزیکی بازیها همچنان سهم بیشتری از کل فروش یک بازی را در اختیار دارند و به همین خاطر انتظار نمیرود که شرکتهای بزرگ به آسانی این بازار را از دست بدهند، اما در نهایت آنها نیز مجبور خواهند شد تا با نیاز بازار همراه شوند.
نمیتوانیم فروش فیزیکی بازیها و سود ناشرهای بزرگ را در این زمینه نادیده بگیریم چرا که بسیاری از شرکای ما نیز همانند خودمان از فروش فیزیکی سود میبرند. ما در حال حاضر تمام تلاش خود را میکنیم تا فروش بازیهایمان هم به صورت فیزیکی و هم دیجیتالی در سطح بالایی باشد، اما نمیتوانیم همه گیر شدن فرش دیجیتالی را متوقف کنیم. ما چه بخواهیم چه نخواهیم، سرانجام باید این تغییر را بپذیریم.
لازم به ذکر بوده که شرکتهای بزرگ از هم اکنون خود را برای تغییر روند فروش بازیها آماده کردهاند و سعی دارند تا از فروش دیجیتالی پشتیبانی کنند، به عنوان مثال شرکت EA از سال گذشته شروع به آماده سازی بسترهایش در رابطه با این موضوع کرده و اکتیویژن نیز اخیرا اعلام کرده بود که نصف بیشتر فروش بازی Destiny 2 به صورت دیجیتالی صورت گرفته است. جالب است بدانید که حتی نسخه فیزیکی بازی Cuphead هم دارای کد دانلود دیجیتالی آن بازی بود و شرکت مایکروسافت به دنبال راهی بوده تا مبادله بازیها به صورت دیجیتالی را در بین بازیکنان رواج دهد. مهمتر از همه این موارد، سرویسهای شبیه به نتفلیکسی هستند که با پرداخت حق اشتراک آنها میتوانیم بدون خرید بازیها، آنها را برای مدت معینی اجاره کنیم.