بیشتر از ۲۰ سال از زمانی که اولین بازی Resident Evil منتشر شده میگذرد. این بازی که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، تفکرات ما نسبت به یک بازی ترسناک را به کلی تغییر داد و ژانر جدیدی به نام وحشت و بقا را در دنیای بازیهای ویدئویی به وجود آورد.
عناوین شبیه بازی Resident Evil قبلا وجود داشتهاند، اما هیچکدام به خوبی آن ساخته و با واکنش مثبت بازیکنان و منتقدین روبه رو نشده بودند. حتی با استانداردهای امروزی، در این بازی همچنان حس هیجان و استرس خاصی وجود دارد که عمارت نفرین شده آن، که پر از زامبی ها و هیولاهای جهش یافته است را به یک چشمانداز واقعا وحشتناک تبدیل میکند.
با عرضه ۲۳ بازی و ۵ فیلم سینمایی، سری Resident Evil به بزرگترین مجموعه کمپانی «کپکام» (Capcom) تبدیل شده است. اما هنوز هم پس از گذر سالها رازهای مختلفی در این بازی وجود دارند که ممکن است شما از آنها خبر نداشته باشید.
۲۰. بازی Resident Evil قرار بود یک شوتر اول شخص باشد
قبل از آنکه شرکت کپکام تصمیم بگیرد دوربین بازی Resident Evil را به حالت زاویه دوربین ثابت در آورد (الگو گرفته از بازی Alone In The Dark که در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است)، قرار بود این بازی یک شوتر اول شخص باشد.
فرار کردن و شلیک کردن به زامبیها و هیولاهای دنیای Resident Evil از دید اول شخص میتوانست یک تجربه خیلی هیجان انگیز و ترسناک شود (همانگونه که در بازی ۷ Resident Evil مشاهده کردیم)، اما چیزی که این بازی را آنقدر محبوب و معروف کرد، دید محدود و چالش برانگیزش بود که دشمنان ترسناک داخل بازی را دقیقا اندکی خارج از محدودهی دید دوربین بازی قرار میداد و زمانی که به صورت تصادفی مسیرتان به آنها میخورد با کابوسهای جدیدی روبه رو میشدید.
۱۹. بازی Resident Evil قرار بود بر روی کنسول گیمبوی پورت شود
اولین بازی Resident Evil قرار بود بر روی کنسول گیمبوی پورت شود. در حقیقت ۹۰ درصد کار این پورت تمام شده بود که شرکت کپکام به دلیل عدم وجود اطمینان از رضایت مشتریان، آن را کنسل کرد. یکی از طرفداران این بازی توانست با تلاش بسیار، این نسخه را تهیه و آن را تجربه کند.
۱۸. بازی Resident Evil از روی عنوانی دیگر از شرکت کپکام الگو گرفته بود
بازی Resident Evil الهام بسیار زیادی از بازی ترسناک ژاپنی Sweet Home که در زمان خودش توانست خوب بدرخشد، گرفته است. کمپانی کپکام ابتدا بازی Resident Evil را یک بازسازی از Sweet Home میدانست که فقط در ژاپن به دلیل خشونت بسیار بالایش منتشر شده بود.
عناصری مانند حال و هوای عمارت، پازلهای مختلف، مدیریت کولهپشتی، استفاده از یادداشت های پراکنده به عنوان سبکی نوآورانه در روایت داستان، پایانبندی متعدد و صفحه بارگذاری باز شدن ترسناک درها، همه از بازی ترسناک ژاپنی Sweet Home قرض گرفته بودند.
۱۷. نام Biohazard به دلایل قانونی تغییر کرد
بازی Resident Evil در کشور ژاپن با نام Biohazard شناخته میشود. این اسم کاملا مربوط به فضا و داستان این عنوان که شامل تعداد زیادی هیولای بیولوژیکی میشود، است. اما یک بازی به نام Biohazard از قبل در آمریکا وجود داشت. به همین دلیل کمپانی کپکام تصمیم گرفت یک نظرسنجی بین کارکنان خود برگذار کند، تا نامی مناسب برای عرضه این بازی در آمریکا، انتخاب شود. همانطور که مشخص است، نام Resident Evil که به فضای عمارت و ساکنان ترسناک این بازی میخورد، برنده این نظرسنجی شد.
۱۶. تعداد شخصیتهای قابل بازی این عنوان قرار بود بیشتر باشد
قرار بود به غیر از دو شخصیت قابل بازی این عنوان، «جیل ولنتاین» (Jill Valentine) و «کریس ردفیلد» (Chris Redfield)، دو شخصیت قابل بازی دیگر در نسخه اول این مجموعه وجود داشته باشند. یکی از این شخصیتها Geltzer نام داشت که یک بیسیمچی با هیکلی درشت است و شخصیت دیگر Dewey نام داشت که یک امدادگر آفریقایی آمریکایی با ظاهری شبیه به بازیگر معروف «ادی مورفی» (Eddie Murphy) بود. با اینکه این شخصیتها از بازی اصلی حذف شدند، اما نام Dewey برای یک NPC که نقش خلبان گروه STARS را داشت، استفاده شد.
۱۵. چندین پیام خشن از درون این بازی حذف شدند
در نسخه دموی این بازی پیامهایی که با خون نوشته شده بودند، بر روی دیوارهای عمارت به چشم میخوردند. این پیامها گذشته تاریک و خونین ساکنان این عمارت را به بازیکنان نشان میدادند. در بین آنها میتوان به دو پیام «نفس کشیدن برایم بسیار دردناک است… لطفا کسی عذابم را تمام کند.» و «بخاطر خدا، برو بیرون.» اشاره کرد. جالب است بدانید که پیام دومی یک اشاره مستقیم به بازی Sweet Home که در بالا به آن اشاره کردیم، است.
۱۴. قرار بود این بازی به صورت چند نفره انجام شود
بازی Resident Evil قرار بود به صورت عنوان چند نفره قابل بازی باشد، اما به دلیل محدودیتهای سختافزاری آن زمان، کمپانی کپکام نتوانست این ایده را پیادهسازی کند. همراه داشتن یک یار کمکی میتوانست مقدار زیادی از سختی این بازی را کم کند، اما ترس و وحشت درون بازی را خیلی ضعیف میکرد. دقیقا ما در عناوین ۵ Resident Evil و ۶ Resident Evil شاهد این موضوع بودیم.
۱۳. صحنه مخفی رویارویی جیل با یک زامبی
بیشتر بازیکنان بازی Resident Evil که جیل را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب کرده بودند، اولین زامبی خود را در حال خوردن یکی از همکاران جیل در STARS به نام «کنث سالیوان» (Kenneth Sullivan) میبینند. اما اگر قبل از رفتن به پیش این زامبی، دو مرتبه به لابی بروید، این زامبی به صورت ناگهانی وارد غذاخوری میشود. اگر پس از این واقعه به کنار جنازه کنث سالیوان بروید، میبینید که پاهای او خورده شدهاند.
۱۲. شخصیت Brad Vickers در بازی Resident Evil 2 حضور دارد
در نسخه اول Resident Evil خلبان هلیکوپتر گروه STARS به نام «برد ویکرز» (Brad Vickers) از عمارت فرار میکند، اما در نسخه بعدی ما متوجه میشویم که اوضاع برای او خوب پیش نرفت. اگر در بازی Resident Evil 2 شخصیت کلر و درجه سختی متوسط را انتخاب و از عمد از اسلحهها و آیتمها دوری کنید، برد ویکرز را میبینید که به یک زامبی تبدیل شده است.
۱۱. میتوانید بر روی کنسول Sega Saturn با وسکر که تبدیل به زامبی شده مبارزه کنید
کنسول پلیاستیشن ۱ محبوبترین پلتفرم برای بازی کردن نسخه اول بازی Resident Evil بود، اما یک نسخه از بازی بر روی Sega Saturn منتشر شده بود که محتویات جالب بیشتری داشت. به عنوان مثال، شما میتوانستید در این نسخه با «آلبرت وسکر» (Albert Wesker) که تبدیل به زامبی شده بود، مبارزه کنید. نسخه سختتر و طلایی رنگ آخرین باس این بازی نیز در این عنوان حضور داشت.
.به پایان قسمت اول این ۲۰ حقیقت رسیدیم. قسمت دوم این عنوان را میتوانید به زودی در گیمشات مطالعه کنید.
3 دیدگاه
reza6175
بعضی هاش واضح بود اما چند موردش واقعا جالب بود، خصوصا مورد 13
تشکر ❤️
reza6175
اره موافقم گزینه ۱۳ جالب بود توجه نکرده بودم
nazi
اولیه خیلی جالب بود به نظرم و نمیدونستم اصلا