شرکت اکتیویژن سرانجام تصمیم گرفت مجموعه ندای وظیفه را با Call of Duty: WW2 به دوران جنگ جهانی دوم ببرد و حالا در این مقاله قصد داریم نگاهی به نقاط قوت و ضعف این عنوان بپردازیم.
اگر به خاطر داشته باشید، مجموعه ندای وظیفه کار خود را با پرداختن به جنگ جهانی دوم آغاز کرد و در قسمتهای بعدی به تدریج مسیر خود را تغییر داد. پس از چند سال کار به جایی رسید که آخرین قسمت از آن در فضا جریان داشت و به طور کامل از ریشههایش فاصله گرفته بود. همه بازیکنان دیگر قبول کردهاند که مجموعه ندای وظیفه به صورت سالانه منتشر میشود و به همین دلیل انتظار تفاوت چندانی در مکانیزمهای گیمپلی، داستان، زمینه و محیط آن ندارند؛ اما ۳ قسمت قبلی با تغییر مسیر خود و پیشروی در فضا به کلی قسمتهای اولیه را فراموش کردند و مکانیزمهای خود را تغییر دادند. حال به نظر میرسد که با انتشار بازی Call of Duty: WW2 این مجموعه با چرخش ۱۸۰ درجهای، باز به نقطه شروع یعنی جنگ جهانی دوم رسیده است.
کار ساخت بازی Call of Duty: WW2 اینبار برعهده استودیوی «اسلجهمر گیمز» (Sledgehammer Games) بوده و آنها تصمیم گرفتند تا این بازی را به ریشههایش برگردانند. در این عنوان باری دیگر شاهد داستانی حماسی، بخش چند نفره سرگرم کننده و «زامبی مود» (zombies mode) ترسناکی هستیم که به لطف سازندگان مجموعه Dead Space، بسیار وحشتناک و دلهرهآور از آب در آمده است. به جرات میتوان از بازی Call of Duty: WW2 به عنوان یکی از بهترین قسمتهای این مجموعه در چند سال اخیر یاد کرد.
استودیوی اسلجهمر گیمز با وام گرفتن از فیلمهای سینمایی اکشن و اجرا کردن صحنههای پر زد و خورد در قالب جنگ جهانی دوم یک ترکیب بسیار دوست داشتنی و جذاب به وجود آورده است. هدف از ساخت این بازی تحریف اتفاقات گذشته و حوادث تاریخی نبوده و تیم سازنده سعی داشته است تا روابط برادرانه و صمیمانهای که بین همرزمان در دوران جنگ به وجود آمده است را به تصویر بکشد. هرچند بازی Call of Duty: WW2 در بسیاری از جهات دنبالهرو قسمتهای قبلی بوده اما در این قسمت با شخصیتهای منفی و به اصطلاح انتاگونیستهای بیشتری سر و کار داریم. دیگر با فرد شرور و تروریستی که قصد دارد دنیا را نابود کند مواجه نیستیم و در یک اقدام تحسین برانگیز، استودیوی سازنده تمام تمرکز حالت داستانی را بر روی یک جوخه و مشکلاتی که پیش روی خود دارند معطوف کرده است.
برخلاف دیگر قسمتهای مجموعه ندای وظیفه که در آنها درجه سلامتی بازیکنان به صورت خودکار پر میشد، در این قسمت بازیکنان باید با تکیه بر همتیمیهایی که دارند، سلامتی خود را بازیابند.
مهارتها و قابلیتهای هرکدام از همرزمان شما با دیگری متفاوت است و باید از تواناییهای هرکدام از آنها (که به وسیله هوش مصنوعی کنترل میشوند) در زمان مناسب استفاده کرد. این قابلیتها عبارتاند از: مسئول مهمات، دیدهبانها، مسئول حملههای هوایی، پزشک و غیره.
برخلاف دیگر قسمتهای مجموعه ندای وظیفه که در آنها درجه سلامتی بازیکنان به صورت خودکار پر میشد، در این قسمت بازیکنان باید با تکیه بر همتیمیهایی که دارند، سلامتی خود را بازیابند. این المان جدید در اکثر مواقع درست عمل کرده و قطرههایی از خلاقیت و نوآوری را در رگهای این مجموعه تزریق میکند، اما باید این را هم در نظر داشت که بسیاری از مخاطبان با بازیابی خودکار سلامتی خو گرفته بودند و شاید عادت کردن با ویژگیهای جدید اندکی برایشان مشکل باشد. فارق از این موضوع، به یاد سپردن هرکدام از قابلیتهای اعضای گروه نیز اندکی سخت و دشوار است.
بخش داستانی بازی Call of Duty: WW2 شامل ماموریتهای متنوع و گوناگون است. از صحنههای اکشن ساحل اوهاما گرفته تا بخشهای مخفی کاری که باید نیروهای ویژه دیگر کشورها همکاری کنید، همه گواهی بر این موضوع هستند که تنوع ماموریتهای بخش تک نفره نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. در این بازی شاهد برخی از ماموریتهای نسبتا جدیدی هستیم که در آنها باید به عنوان جاسوس در قرارگاههای نازیها حضور داشته باشیم و اطلاعات حیاتی دشمنان را جمعآوری کنیم.
بازیکنان در این قسمت با انواع و اقسام سناریوها از جمله صحنههای رانندگی خودرو، تانک، استفاده از وسایل توپخانه و غیره مواجه خواهند شد. البته شاید از لحاظ تئوری این تنوع اندکی باعث پراکندگی و شلختگی گیمپلی بازی شود، اما در عمل بازی Call of Duty: WW2 انسجام کافی را دارد و این بخشهای گوناگون هیچ لطمه خاصی بر روی روند اصلی بازی وارد نکردهاند. بازیکنان هیچوقت در طول بخش تک نفره از این اثر خسته نخواهند شد و شاید چندان بیراه نباشد که Call of Duty: WW2 را بهترین بازی تیراندازی شرکت اکتیویژن در نسل هشتم قلمداد کنیم.
هرچند بازیکنان امروزی استودیوی اسلجهمر گیمز را با نام مجموعه ندای وظیفه میشناسند، اما در حقیقت این استودیو کار خود را با ساخت عناوین ترسناک و در سبک بقا آغاز کرده است. افرادی که این استودیو را تاسیس کردهاند، همان افرادی هستند که در ساخت مجموعه تحسین شده و ترسناک Dead Space دخیل بودهاند. شرکت اکتیویژن با علم بر این موضوع، دست سازندگان را در ساخت زامبی مود بازی Call of Duty: WW2 باز گذاشته است و به همین خاطر شاهد یکی از بهترین بخشهای زامبیمحور در این مجموعه هستیم که به درستی صفت ترسناک را یدک میکشد.
در آغاز این بخش شاهد یک پیشدرآمد هستیم که ۴ شکارچی گنج جدید را به بازیکنان معرفی میکند. این شکارچیان موفق میشوند گنج نازیها را کشف کنند، اما گنج همه چیز نیست. آنها علاوه بر پیدا کردن گنج، سربازهای جهش یافته ژنیتیکی (زامبی) که نازیها برای اهداف شیطانی خود به وجود آوردهاند را نیز پیدا میکنند. هرچند این بخش ویژگی چندان جدیدی را دربر ندارد، اما همین ویژگیهای تکراری نیز به نحو احسنت در بازی پیاده شده و جو ترسناکی را در بازی خلق کردهاند.
مدلسازی زامبیها، صداهای محیطی، نورپردازی، همه و همه باعث شدهاند که بخش زامبی بازی Call of Duty: WW2 به یک تجربه بسیار خاطرهانگیز و فراموشنشدنی تبدیل شود.
در بخش زامبیها ممکن است از هر گوشه و کناری به بازیکنان حمله کنند و به همین خاطر همواره حس آماده باش و تنش در بازیکنان احساس خواهد شد. مدلسازی زامبیها، صداهای محیطی، نورپردازی، همه و همه باعث شدهاند که بخش زامبی بازی Call of Duty: WW2 به یک تجربه بسیار خاطرانگیز و فراموشنشدنی تبدیل شود.
لازم به ذکر بوده که بخش زامبی محور بازی که The Final Reich نام دارد، عمیقتر از گذشته نیز کار شده است؛ به طوری که رازها، ایستر اگها و پیشرفت زیادی در آن گنجانده شده و بازیکنان حتما متوجه خواهند شد که سیستم شخصیسازی بسیار گستردهتری نیز برای این بخش ساخته شده است. در طول بازی میتوان قطعات اسلحههای مختلف را جمعآوری کرد و بعدها آنها را مورد استفاده قرار داد و یا قابلیتهای مختلفی را برای شخصیتهای بازی آزاد کرد که به پیشروی در این عنوان کمک شایانی میکنند. ناگفته نماند که کلاسها و تقسیمبندیهای زیادی در بازی Call of Duty: WW2 وجود دارند که هرکدام خصوصیات منحصر به فردی را دارا است.
حالت زامبی محور برای اولین بار در بازی Call of Duty: World at War حضور پیدا کرد و استقبال زیادی از آن شد. حال استودیوی اسلجهمر گیمز کاری کرده است که محبوبیت این بخش بیش از پیش افزایش پیدا کند. البته باید اشاره کرد که تمامی رازها و پرسشهای این بخش در بازی Call of Duty: WW2 پاسخ داده نمیشوند، اما همچنان بازیکنان از اتفاقات و داستان آن راضی خواهند بود. این بخش کاملا متضاد با بخش زامبی مود قسمت قبل بوده و برخلاف Infinite Warfare که بخش زامبی محور را سرگرم کننده و شاد به نمایش گذاشته بود، اسلجهمر گیمز این بخش را عمیق، ترسناک و پر رمز و راز به تصویر کشیده کرده است.
بد نیست به بخش چند نفره بازی نیز نگاهی بیندازیم. از آنجایی که داستان بازی در جنگ جهانی دوم اتفاق میافتد، اکنون دیگر خبری از جتپکها و دویدن بر روی دیوار نیست و سرعت بازی اندکی کاهش داشته است و به طبع نبردها هم بر روی زمین متمرکز شدهاند. این دقیقا همان «بازگشت به ریشههایی» است که استودیوی سازنده بارها به آن اشاره میکرد. بازی Call of Duty: WW2 ما را به دوران اوج این مجموعه برمیگرداند و لحظات لذت بخشی را در بخش چند نفره برای بازیکنان رقم میزند. اشتباه نکنید، بازگشت به ریشهها و بازسازی خاطرات گذشته را نباید یک پسرفت طلقی کرد چرا که این عنوان پیشرفتهای محسوسی نیز داشته است. بله قبول داریم که برخی از ویژگیهای سرعتی همانند جتپک و غیره از این عنوان حذف شدهاند، اما اکنون نقشههای بازی شلوغتر و با جزییاتتر کار شده و تمامی صحنهها و آیتمهای موجود در نقشه نیز با همین رویکرد طراحی شدهاند.
بخش چند نفره بازی Call of Duty: WW2 دارای نقشههای جدید و سرگرم کنندهای است که از میان آنها میتوان USS Texas ،The London Docks ،Saint Marie Du Mont و بسیاری دیگر را مثال زد. تقریبا تمامی نقشههای جدید بازی سرگرم کننده و جذاب طراحی شدهاند، اما مواردی که ذکر کردیم بیشتر از نقشههای دیگر مورد توجه بازیکنان قرار گرفتهاند.
درمورد حالتهای قدیمی بخش چند نفره هم باید یادآورد شد که Team Deathmatch ،Kill Confirmed ،Search and Destroy ،Domination و Hardpoint همچنان در این عنوان وجود دارند و بازیکنان بیشتر وقت خود را بر روی همین حالتها سپری میکنند، اما این دلیل نمیشود که استودیوی سازنده دست به نوآوری و خلق حالتهای جدید نکند. اسلجهمر گیمز حالت چند نفره جدیدی به نام War Mode را در بازی Call of Duty: WW2 معرفی کرده است. در این حالت بازیکنان باید ۳ عملیات گوناگون را رهبری کرده و بسته به شرایط، دفاع و حمله را آغاز کنند. این حالت دارای محیط مخصوصی بوده و سرعت گیمپلی بازی را اندکی افزایش میدهد. در این حالت بازیکنان باید در ساحل اوماها مستقر شده و از نفوذ دشمنان جلوگیری کنند. اگر به دنبال تجربه حالت چند نفره جدیدی در بازی Call of Duty: WW2 هستید، تجربه War Mode را به شما توصیه میکنیم.
جدای از حالتی که برای بازی انتخاب میکنید، Call of Duty: WW2 همواره مشخصههای اصلی خود را از جمله شخصیتها، شخصیسازیها و داستان را به بازیکنان دیکته میکند و سعی دارد به لطف حالت «قرارگاه» (Headquarters)، طرفدران بیشتری را به سمت خود جذب کند. تمامی فعالیتهای آنلاین بازیکنان از شخصیسازی سلاحهای گوناگون گرفته تا مبارزات تک نفره و چند نفره در این حالت ثبت و ذخیره میشوند.
با کمی اغماض میتوان گفت بازی Call of Duty: WW2 معجونی است که همه طرفداران سبک تیراندازی اول شخص را پوشش میدهد. چه آنهایی که میخواهند آنلاین بازی کنند و چه افرادی که حالت داستانی را دوست دارند.
بازی Call of Duty: WW2 معجونی است که همه طرفداران سبک تیراندازی اول شخص، چه آنهایی که میخواهند آنلاین بازی کنند و چه افرادی که حالت داستانی را دوست دارند را پوشش میدهد. شاید منتشر شدن قسمت قبل یکی از بزرگترین اشتباهات شرکت اکتیویژن در سالهای اخیر باشد، اما بدون شک انتشار بازی Call of Duty: WW2 پس از آن حرکت اشتباه، دقیقا همان رویایی است که طرفداران قدیمی مجموعه ندای وظیفه برای مدت طولانی در ذهن داشتهاند. Call of Duty: WW2 به بازیکنان یادآور میشود که مجموعه ندای وظیفه به خاطر بخش چندنفره سرگرم کننده و حالت داستانی حماسیاش معروف شده است نه چیز دیگر. شاید برخی از طرفداران مجموعه ندای وظیقه که به دلیل تغییر جهت قسمتهای قبلی از آن زده شدهاند، دیگر رغبتی برای تجربه قسمتهای جدید آن نداشته باشند، اما بدون شک بازی Call of Duty: WW2 دلیل خوبی برای بازگشت به این مجموعه و فراموش کردن خاطرات تلخ Infinite Warfare به شمار میرود.
نتیجهگیری:
بازی Call of Duty: WW2 مصداق بارز بازگشت به ریشهها است. استودیوی اسلجهمر گیمز و دیگر افرادی که در ساخت و تولید این عنوان دخیل بودهاند، تمام تلاش خود را به کار بستهاند تا با ترکیب کردن نکات قوت قسمتهای اولیه و محتوای جدید، یکی از بهترین قسمتهای این مجموعه را خلق کنند و در این مسیر موفق نیز بودهاند. Call of Duty: WW2 تمام ویژگیهای جذاب این مجموعه را در یک پکیج گنجانده است و نسبت به قسمتهای گذشته، ارزش خرید بسیار بالایی دارد.