سرپرست بخش ایکسباکس شرکت مایکروسافت در مصاحبه اخیر خود گفت، کراس-پلی بین کنسولها غیر ممکن نیست هرچند خیلی هم نباید به این موضوع خوشبین بود. «کراس-پلی» (cross-play) به معنی آنلاین بازی کردن بازیکنان مختلف با یکدیگر، علی رغم داشتن کنسولهای متفاوت است.
تقریبا یک ماه پیش بود که بخاطر یک باگ در بازی Fortnite، بازیکنان دو کنسول پلیاستیشن و ایکسباکس توانستند برای اولین بار با یکدیگر بازی کنند. هرچند این باگ خیلی زود توسط سازندگان این بازی برطرف شد و دوباره دیوار بین کنسولها به جای خودش برگشت، ولی باعث شد مایکروسافت به فکر عملی کردن ایده کراس-پلی بیافتد.
بهتازگی مایکروسافت آپدیتی برای بازی Minecraft با نام (Better Together) طراحی کرد که به بازیکنان این امکان را میداد تا توسط کنسولهای ایکسباکس و نینتندو سوئیچ (آپدیت مخصوص این کنسول هنوز منتشر نشده است) و همینطور پیسی بتوانند با یکدیگر بازی کنند. این آپدیت ایرادات زیادی داشت ولی در هر صورت موفق شد کاری که ازش انتظار میرفت را انجام دهد و دنیاهای آنلاین سه ورژن مختلف از Minecraft را باهم یکی کند.
ولی در این میان، سونی زیاد از ایده کراس-پلی استقبال نکرده و به کاربران کنسول پلیاستیشن ۴ خود اجازه تعامل با کنسولهای ایکسباکس و نینتندو را نمیدهد. هرچند مدعی است که این کار را بخاطر طرفداران خودش انجام میدهد.
سرپرست بخش ایکسباکس شرکت مایکروسافت، «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) در مصاحبه اخیر خود مطالبی در رابطه با ایده کراس-پلی مطرح کرد. وی درباره انگیزههای شرکت سونی برای همکاری نکردن با این ایده صحبتی نکرد ولی مدعی شد که ایده کراس-پلی به نفع جامعه گیمرهاست و اگر چیزی به نفع جامعه گیمرها باشد، بهتر است سازندگان بازیها و کنسولها، بیشتر روی آن تمرکز کنند.
اتفاقا ایده کراس-پلی برای سازندههای بازیها هم بهتر است چرا که دیگر نیازی به خلق چندین دنیای آنلاین برای بازیهای خود ندارند و کافیست تا فقط یک محیط آنلاین طراحی کنند. در ادامه میتوانید بخشی از صحبتهای فیل اسنپسر را مشاهده کنید:
من فکر میکنم این ایده به نفع جامعه گیمرهاست و وقتی چیزی به نفع جامعه گیمرهاست، چرا سراغ آن نرویم؟ مخصوصا با توجه به اینکه قصد ما گسترده کردن دنیای گیمینگ است و سعی داریم با ساخت بازیهای بیشتر و فراهم کردن موقعیتهای مناسب بیشتر، مخصوصا برای سازندگان بازیهای مستقل، به این امر دست پیدا کنیم. در حال حاضر اگر شما قصد ساخت یک بازی مستقل را داشته باشید، با توجه به اینکه باید ۵ دنیای آنلاین خلق کنید، کار بسیار سختی دارید. ما باید به سازندگان بازیها کمک کنیم نه اینکه بدتر کارشان را سخت کنیم.
ما با سونی در این رابطه صحبتهای زیادی کردهایم. چرا که با بازی Minecraft، ما یکی از بهترین بازیها، هم از نظر فروش و هم از نظر گیمپلی را، برای آنها خلق کردهایم. این موضوع در رابطه با نینتندو هم صدق میکند. رابطه ما با نینتندو در این مورد خیلی خوب است و آنها از همه نظر برای عملی کردن ایده کراس-پلی در این بازی، با ما همکاری کردند ولی به نظر میرسد سونی نظر دیگری در رابطه با این ایده دارد و به نظر من باید حداقل نقطه نظر خودشان را در این رابطه اعلام کنند…
من واقعا نمیدانم دلیل آنها از مخالفت با این ایده چیست. هرچند یک طرز فکری وجود دارد که میگوید:« افرادی که میخواهند با من بازی کنند، باید کنسولی که من تهیه کردم را بخرند». این موضوع باعث افزایش فروش آن کنسول بخصوص میشود و این طرز فکر چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را رد کرد.
به هر حال ما بازی Minecraft را بهعنوان یکی از موفقترین بازیهای حال حاضر کنسولهای مختلف به صورت کراس-پلی در اختیار بازیکنان قرار دادیم تا تمام افرادی که این بازی را تهیه کردهاند، با وجود کنسولها و پلتفرمهای متفاوتی که دارند، بتوانند در دنیای آنلاین با یکدیگر بازی کنند ولی میدانیم که همه با این ایده موافق نخواهند بود. در هر صورت ایده کراس-پلی یک امر غیرممکن نیست ولی خب یک سری طرز فکرها هم وجود دارند که این ایده را اقتصادی نمیدانند و این طرز فکرها به سادگی تغییر نمیکنند.
به نظر نمیرسد که فیل اسپنسر مخالفت سونی با ایده کراس-پلی را درک کند یا با دلیل آنها موافق باشد. در هر صورت ما هم امیدواریم که سونی در آینده از موضع خود عقبنشینی کند یا حداقل یک دلیل قانع کننده بیاورد.