با ما همراه باشید تا در دومین قسمت از مجموعه مقالات نامیان گمنام، به معرفی استودیو کوچک «سوپر برادرز» (Superbrothers) بپردازیم.
در قسمت گذشته که به استودیو Wadjet Eye Games اختصاص داشت، با شما دوستان عزیز راجعبه اهمیت تیمهای کوچکتر بازیسازی صحبت کردم. خیالتان راحت باشد زیرا تا زمانیکه این مقالات مجموعهای در سایت گیمشات روندی جاری داشته باشند، نامی از استودیوهای شهیر و پر جمعیت با صدها عضو نخواهید شنید. تمام رسالت این مقالات و اهداف شخصی بنده حقیر، معرفی افراد کار بلد و خبره حوزه گیم و مهمتر از آن، آشنا کردن جامعه بازیکنان ایران با آثاری خوب، متنوع و متاسفانه عمدتا ناشناخته است.
میگویند شاخههای هنر مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند. با کمی تامل و میزان ناچیزی حساب و کتاب، میتوان تا حدودی به این سخن اعتنا کرد اما مطلقا چنین گفتهای صحت ندارد. اگر نیم نگاهی به تاریخ هنر جهان بیندازیم، نمونههایی را خواهیم یافت که مثال فوق را با حقیقت پیوند دادند و بالعکس. استودیو Superbrothers، اواسط سال ۲۰۰۳ توسط تعدادی از جوانان خلاق اروپایی در شهر کوبِک کانادا تاسیس گشت. یکی از عمده دلایل ناشناخته ماندن این تیم با توجه به گذشت چهارده سال از شکلگیری، فعالیت بیشتر در حوزه طراحیهای هنری و ساخت قطعات موسیقی است که تا به امروز نیز ادامه دارد. استودیو Superbrothers به هیچ عنوان با مقوله بازیهای ویدیویی، غریبه نیست و دلیل عدم تشکیل پروژههای ویدیو گیم در طول این سنوات گذشته را میتوان در کمبود منابع مالی، نیروی انسانی و در واقع نبودن انگیرهای قوی خلاصه کرد. افراد خوش ذوق این تیم کانادایی، این سالها را به بطالت و ساخت پروژهایی روتین بازار سپری نکردند و در کنار کسب درآمد از فعالیتهای جانبی، به افزایش مهارات و دانش راجعبه حوزه بازیهای ویدیویی، سخت اشتغال داشتند. استودیو Superbrothers را میتوان به مرجعی هنر فهم تشبیه کرد زیرا کارکنانی دارد مانند بسیاری از تیمهای شهیر، نبض بازار و جهت باد را دو دستی نچسبیده و اغلب برای دل خود کار میکنند. اگر به منابع موجود مراجعه کنید و داخل سایت رسمی این تیم جستجوهایی را انجام دهید، با سوابق ارزشمند و درخشانشان آشنا خواهید شد. اعضای استودیو Superbrothers از ابتدای تاسیس، مقوله طراحیهای هنری اعم از آرتورک و کانسپتآرت را به جد دنبال میکردند و این تخصص، کماکان در حال گسترش است.
این استودیو در طول حیات و فعالیت طولانیمدت خود، با افراد زیادی کار کرده و برخی اوقات نیز به عنوان ناشر یا حامی، همراه هنرمندان متعددی در زمینههای گوناگون بوده است. خواننده، ترانهسرا و آهنگساز کانادایی «جیم گاتری» (Jim Guthrie) یکی از این افراد بوده که مدتی در کنار تیم Superbrothers فعالیت میکند. گاتری علاوهبر ضبط قطعات مختلف در این استودیو، فعالیتهای شخصی خود نظیر تک خوانی در گروه را انجام میدهد. برخی از آثار مکتوب وی توسط استودیو Superbrothers منتشر و حمایت شدهاند که علاوهبر توضیحاتی جامع راجعبه موسیقی، مبانی مهمی را در زمینه ساخت عناوین شنیداری برای بازیهای ویدیویی شامل میشوند.
Superbrothers: Sword & Sworcery
سال ۲۰۱۱ را میتوان به عنوان ورود جدی و موفقیتآمیز استودیو Superbrothers نامگذاری کرد که با انتشار عنوان خاص Superbrothers: Sword & Sworcery همراه بود. افراد تیم این دفعه علاوهبر طراحی کانسپتآرتهای بازی و گرافیک هنری، همراه استودیو «کاپیبارا گیمز» (Capybara Games) در پروژه برنامهنویسی و ساخت نیز به شکل مستقیمی دخیل بودند. همچنین وظیفه آهنگسازی و تولید قطعات را جیم گاتری بر عهده داشت. Superbrothers: Sword & Sworcery یکی از غریبترین مستقلهای چند سال گذشته به شمار میآید که به هیچ عنوان برای مخاطب عام ساخته نشده و کاملا در خدمت هنر است. شخصیت اصلی قصه مبارزی بینام و نشان بوده که با در اختیار داشتن شمشیر و سپر مخصوص خود، قصد از بین بردن آنتاگونیست داستان و پاکسازی جنگل مرموز محیط و فراهم کردن آسایش موجودات آن را دارد. پس از درگیری ابتدایی، قدرتهای قهرمان داستان تا حد نسبتا زیادی کاهش مییابد و به تسخیر نیروهای دشمنان درمیآید. قصه بازی به شکلی عجیب روایت میشود که قطعا مشابهاش را، داخل هیچ مدیومی به غیر از این شاخه هنر ندیده و نخواهید دید. روحهایی سرگردان در محیط طبیعت محبوس شدهاند و آزادسازی آنها، از جمله کارهای مهمی است که میبایست در طول مراحل انجام دهید.
اگر برای نخستینبار به تجربه این عنوان بنشینید، تبحر افراد استودیو Superbrothers در خلق جلوههای بصری و درک والایشان نسبت به گرافیک پیکسلآرت، اولین چیزهایی است که توجهتان را جلب خواهد کرد. بازی در سبک اشاره و کلیک طراحی شده اما حداقل از لحاظ ظاهری، شباهت زیادی به دیگر آثار این ژانر ندارد. گیمپلی در طول چند ساعت بازی، روندی کاملا آرام را سپری میکند که از ریتمی نسبتا یکسان برخوردار است. هر چند این توضیح مختصر، به معنی کند بودن بیش از حد بازی نبوده و کماکان میتوان عنصر هیجان را در این عنوان مشاهده کرد. بازی Superbrothers: Sword & Sworcery از آن دست آثاری است که باید با فراغت خاطر و تحملی فراوان به استقبالش بروید. همه عناصر و محوریتهای سبک، بدون تغییرات وجود دارند. با اشاره و کلیک حرکت میکنید، لمس مناطق مختلف به تعامل با محیط میانجامد، در مبحث شباهتهایی با بازیهای گذشته لیستتان وجود دارد زیرا بن و درونمایه سبک همان است. علت عام پسند نبودن این عنوان نسبت به سایر آثار، از غلظت وجوه هنری و به اصطلاحی عامیانهتر، دلی بودن کلیت آن نشات میگیرد. از زمان انتشار بازی تا به امروز، تعداد مخالفین بازی دستخوش تغییرات فراوانی شد. متنفرین اثر مجذوب نامأنوسی بیبدیل و جادویی محیط آن شدند و از طرفی دیگر، بسیاری از دوستداران بازی تحت تاثیر جو حاکم قرار گرفتند و با شعار تکراری و شبه روشنفکری «همه چیز داستان و فضاسازی نیست» کوبیدن را آغاز نمودند. اما به شخصه هیچ نقصی را در گیمپلی بازی ندیدم و میتوانم با قاطعیت، شمشیر و جادوگری را حتی با گذشت شش سال از انتشار، چند پله بالاتر از عناوین مشابه و همسبک خود به شمار آورم. گاهی تا ساعاتی، درگیر حرکتهای آرام و حل پازلهای محیطی میشوید و هنگامیکه به خیالتان گیمپلی الکن و پوچ جلوه میکند، مینیگیمها از راه رسیده و با دمیدن جانی تازه، به عناصر گیمپلی رنگ میبخشند.
Sword & Sworcery برای استودیو Superbrothers موفقیتهای فراوان و افتخارات بسیار خوبی را به همراه داشت. بهترین طراحی هنری و جلوههای بصری از جشنواره کوچک بازیهای موبایل، جایزه برترین عنوان مستقل، موسیقی متن، طراحیهای هنری، و بهترین بازی موبایل قابل دانلود از فستیوال بازیهای ویدیویی کانادا در سال ۲۰۱۲، تنها بخشی از افتخارات این تیم مستعد و نوپا در زمینه ساخت بازی محسوب میشود. اگر تا این لحظه موفق به تجربه شمشیر و جادوگری نشدهاید، روحیات و علایق خود را بسنجید، سپس وارد این ماجراجویی غریب و ناب شوید.
پس از موفقیت فراوان Sword & Sworcery، در نیمه ۲۰۱۲ و حدودا یک سال از پروژه نخست، استودیو Superbrothers با عنوان انحصاری سونی یعنی Sound Shapes که توسط تیم «کوئیزی گیمز» (Queasy Games) تولید شده، به عرصه بازیهای ویدیویی بازگشت. اما کاناداییهای خوش ذوق، این دفعه در پروژه ساخت شراکتی نداشتند و با استفاده از تخصص محوری همراه با سوابق درخشان، تولید کانسپتآرت و طرحهای مفهومی Sound Shapes را بر عهده گرفتند که طبق معمول، موفقیتآمیز جلوه کرد.
استودیو Superbrothers را میتوان تیمی خلاق، بیحاشیه و وابسته به هنر نامید. پس از مدتها فعالیت و مشکلات مختلف مالی، قریحه کارکنانش کماکان غلیان میکند. چندی پیش در سایت رسمی استودیو Superbrothers ستونی کوچک با مضمون شش سالگی شمشیر و جادوگری کار شد که موجب خوشحالی طرفداران این عنوان گشت و از همه مهمتر، خبر فعالیت مستمر افراد بر روی دومین پروژه رسمیشان پیرامون ویدیو گیم و جذب نیروهای حاذق و فعال در این زمینه را میداد. با توجه به این خبر خوش، میتوان به آینده استودیو Superbrothers برای تولید و انتشار بازیهای ویدیویی بسیار (در صورت همکاریهای بیشتر با سازندگان و ناشرهای موفق)، گسترش ایدههایی بکر و کماکان زنده نگه داشتن واژه هنر امیدوار بود. از عمده فعالیتهای جانبی و همگام با اهداف استودیو Superbrothers، میتوان به تولید محتوا و حمایت از هنرمندان نسبتا نوپا اشاره کرد.