با سلامی دوباره خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی سانگ شات. امیدواریم که حالتان خوب و خوش باشد. طبق رسم هر هفته باز هم با یک قسمت دیگر از سانگ شات به حضور شما رسیدهایم. اگر تا به حال برایتان این سوال پیش آمده باشد که این سری مقالات چه زمانی به پایان میرسند باید خدمتتان عرض کنم که هیچ وقت! بله، درست خواندید هیچ وقت! چرا که در تاریخ صنعت بازیهای رایانهای به قدری موسیقی خوب و شنیدنی برای بازیها ساخته شده است که فکر میکنم فرزندانم نیز نوشتن سانگ شات را بعد از من ادامه دهند.
از آنجایی که اعضای تیم گیم شات به طور دائم با هم در ارتباط هستند، در اکثر کارها از یکدیگر مشورت و پیشنهاد میگیریم. سانگ شات این هفته نیز با استفاده از همین پیشنهادات انتخاب شده است و باید این قسمت را ممنون و مدیون سردبیر سایت باشیم. او برای این هفته، موسیقی سومین قسمت از مجموعه مافیا را پیشنهاد داد که هم به مذاق من خوش آمد، هم به مذاق دیگر دوستان و امیدواریم که به مذاق شما نیز خوش بیاید. پس این شما و این هم قسمت دوازدهم سری مقالات سانگ شات.
برای اولین بار است که در این سری مقالات از یک مجموعه بازی، موسیقی دو عنوان را مورد بررسی قرار میدهیم. در قسمت اول سانگ شات بود که نسخه اول مافیا را معرفی و بررسی کردیم و حالا پس از یازده قسمت به سراغ شماره سوم مافیا رفتهایم که از همه لحاظ با نسخه اول تفاوت دارد. چه از لحاظ موسیقایی و چه از دیگر جهات. ولی همانطور که میدانید، ما تنها به بخش موسیقی بازی میپردازیم.
درباره کلیت این بازی همین را بگوییم که مافیا ۳ در دهه ۶۰ قرن بیستم و در شهری به نام «نیو بوردو» (New Bordeaux) که به شدت شبیه به شهر «نیو اورلئان» ساخته شده است روایت میشود و داستان زندگی شخصی به نام «لینکلن کلای» (Lincoln Clay) را بیان میکند که طی اتفاقاتی که در بازی پیش میآید، عضو گروههای مافیایی شده و پس از آن به یکی از سردستههای بزرگ این گروهها تبدیل میشود.
با اینکه سازندگان قبل از انتشار بازی، بزرگنماییهای بسیاری از آن میکردند و در تبلیغات نیز به انقلاب در این سری و حرفهایی از این دست اشاره میکردند؛ اما مافیا ۳ نتوانست آنطور که از آن انتظار میرفت ظاهر شود و تا حدودی زیر سایه خوش نامی نسخه اول بازی ماند. ولی توانست برخلاف بخشهایی که باعث ضعیف شدن این بازی شدند، در بخش موسیقی به خوبی خودی نشان دهد و وظیفهی خود که بردن بازیکنان به دهه ۶۰ میلادی آمریکا بود را به خوبی هر چه تمامتر انجام دهد.
آهنگسازی این عنوان را دو آهنگساز آمریکایی و مطرح به نامهای «جسی هارلین» (Jesse Harlin) و «جیم بونی» (Jim Bonney) – که در ادامه به معرفی آنان خواهیم پرداخت – بر عهده داشتند، که توانستند به خوبی از پس کار برآیند و موسیقیای درخور احترام برای مافیا ۳ خلق کنند و سطح آن را تا حد زیادی بالا برند.
جسی هارلین متولد سال ۱۹۷۳ و زاده شده در ایالت پنسیلوانیا آمریکاست. او فعالیت خود در صنعت بازیهای رایانهای را با همکاری با شرکت «لوکاس آرتز» و آهنگسازی برای بازیهایی نظیر Star wars: Force Unleashed و Star wars: Republic Commando آغاز کرد؛ و پس از آن به ساخت قطعات مختلف برای بازیهای رایانهای پرداخت.
دیگر آهنگساز این بازی جیم بونی پر افتخار و بنام است که در طول فعالیت هنری خود موفق به دریافت جوایز متعدد و معتبری، نظیر جوایز «بفتا» و «اسپایک تیوی» شده است. البته گستره فعالیت او تنها محدود به فعالیت در صنعت بازیهای رایانهای نمیشود و طیف گستردهای از جمله ساخت آهنگ برای تیزرهای تبلیغاتی، برنامههای تلویزیونی و مستندها و فیلمهای سینمایی را شامل میشود.
توجه و تاکید بسیار سازندگان و حساسیت بالای آنها در ساخت موسیقی این دو آهنگساز را بر آن کرد که تمامی تلاش خود را صرف ساخت قطعات این بازی کنند. همانطور که پیشتر گفتیم، بازی در دهه ۶۰ میلادی اتفاق میافتد. این دهه را میتوان شروع اوجگیری و شکوفایی سبکهایی مانند راک و پاپ در آمریکای آن زمان تلقی کرد. پس آهنگسازان با علم به این موضوع و با توجه به برهه زمانیای که مافیا ۳ در آن اتفاق میافتد، قطعات بازی را در سبکهایی از جمله راک، بلوز، پاپ و R&B ساختند. میتوان گفت که قطعات این عنوان از تم دراماتیکی برخوردارند که بسته به شرایط و اتفاقات بازی، بر شدت ضرباهنگ، نوع نواختن و سازهایی که در آنها استفاده شدهاند با یک دیگر متفاوتاند. به طور کلی موسیقی تناسب و هماهنگی بسیار خوبی با اتمسفر و جریان بازی دارد و در طول بازی عملکرد دینامیک و سینوسیای از خود نشان نمیدهد. در ساخت قطعات بیشتر از سازهایی مانند گیتار الکترونیک، گیتار باس، درامز، کنترباس و ویلون سل استفاده شده است که هر کدام نمادها و نمایندگان سبکهای نو ظهور آن زمان و پرطرفدار زمان حال هستند.
این عنوان به طور رسمی دارای ۲۶ قطعه است که توسط بونی و هارلین ساخته و تنظیم شدهاند. ولی اگر بخواهیم قطعاتی که در رادیو و جاهای دیگر از بازی میشنویم را به حساب بیاوریم، این تعداد از عدد صد عبور میکند. جالب است بدانید که ۲۸ قطعه متفرقه بازی از آثار مشاهیر سبکهایی مانند راک اند رول هستند. ۲۷ قطعه موفق به کسب عنوان اول در مجله بیلبورد بوده که هر کدام از آنها آثاری زیبا و شنیدنی هستند.
هر چند که این عنوان نتوانست به آرمانهایی که برای خود ترسیم کرده بود برسد اما با توجه به تمامی عواملی که گفته شد، بازی مافیا ۳ حداقل در بخش موسیقی به یکی از عناوین پرمحتوا و قدرتمند در حوزه موسیقی بازیهای رایانهای تبدیل شد و میتوان در این مورد به احترام آن کلاه از سر برداشت.
4 دیدگاه
Behnam
واقعا عالی بودن ممنون
میلاد رضایی منش
درود.
خواهش میکنم. امیدوارم لذت برده باشید
علی
لطفا آهنگهای ۱۹۶۰ اش رو هم بزارید من دنبال اونام!!!
صمدی
چطوری دانلود کنم؟