همانطور که در جریان هستید، قسمتهای قبلی مجموعه Sniper Ghost Warrior به خاطر خطی بودن بیش از حد مراحل، همواره از طرف منتقدان و بازیکنان مورد سرزنش قرار میگرفتند. گیمپلی قسمتهای قبلی به گونهای بود که بازیکنان فقط میبایست به هدفهای مشخص شده شلیک میکردند و در صورت موفقیت، بازی به مراحل بعدی سوئیچ میشد و باز هم اهداف بیشتری پیش روی بازکنان قرار میگرفت. این فرمول نتوانست بازیکنانی که خواهان تجربه یک عنوان تکتیراندازی خالص بودند را راضی نگه دارد به همین دلیل استودیوی لهستانی CI Games تصمیم گرفت تا تغییراتی را در آخرین قسمت این مجموعه اعمال کند. در بازی Sniper Ghost Warrior 3 دیگر از محیطهای خفقانآور و خطی قسمتهای قبلی خبری نیست و در عوض شاهد مناطق بزرگ و گسترده جورجیا هستیم. قطعا وسیعتر شدن مناطق بازی خبر بسیار خوشی برای طرفداران این بازی بوده است، اما متاسفانه این عنوان دارای مشکلاتی است که این خوشحالی را خیلی زود از بازیکنان سلب میکند.
جورجیا به کوهستانهای خشن و جنگلهای انبوه و وسیع خود معروف است، اما فیلتر رنگهای مرده، مشکلات نورپردازی و بافتهای رنگ و رو رفته و بیکیفیت بازی Sniper Ghost Warrior 3 هیچ شباهتی به نمونه واقعی این منطقه نداشته و این عنوان پتانسیل موجود در این بخش را هدر داده است. جالب است بدانید که بازی Sniper Ghost Warrior 3 بدون هیچ توجیه و هدف خاصی به یک عنوان جهان آزاد تبدیل شده است. شاید در نقشه چند تکه این عنوان فعالیتهایی را از قبیل نجات دادن شهروندان، آزادسازی مناطق اشغال شده و غیره را مشاهده کنید که با انجام آنها امتیازاتی به بازیکنان تعلق خواهد گرفت، اما در حقیقت بدون انجام دادن این ماموریتهای فرعی نیز به قدری امتیاز در بازی به دست میآورید که میتوانید تمامی آیتمها و اسلحههای موجود را خریداری کنید. بنابراین، با خیال راحت میتوانید به این ماموریتهای جانبی بیتوجه باشید و به جرات میتوان گفت که چیزی را هم از دست نخواهید داد.
جدای از نبود انگیزه کافی برای اکتشاف محیط بازی، بازیکنانی که از سر بیکاری بخواهند این دنیا را جستوجو کنند هم ناامید خواهند شد چرا که دنیای طراحی شده برای آن کاملا خالی به نظر میرسد. هرچند استودیوی سازنده تمام سعی خود را کرده تا با قرار دادن شهروندان مختلف در بازی، حس و حال یک جامعه زنده را به بازیکنان منتقل کند، اما وقتی شخصیت اصلی که یک تکاور تا دندان مسلح است، به خانه آنها میرود و شهروندان کوچکترین واکنشی از خود نشان نمیدهد، کم کم این جامعه زنده نیز مصنوعی و بیمغز جلوه میکند.
پیشتر اشاره کردیم که دنیای بازی Sniper Ghost Warrior 3 با الهام از مناطق کوهستانی و جنگلی جورجیا طراحی شده است و جالب اینکه نکات بسیار زیادی را هم از دیگر بازیهای جهان آزاد مانند Far Cry قرض گرفته است، اما در به وجود آوردن یک تجربه دلانگیز همانند منابع مورد الهام خود، ناکام مانده است. در واقع پتانسیل هدر رفته در این بخش باعث شده است که بازیکنان خیلی ساده از نقطه «الف» به نقطه «ب» رفته و هیچ توجهی به محیطهای بازی نکنند.
خوشبختانه بازی Sniper Ghost Warrior 3 دارای نکات مثبتی نیز هست. به عنوان مثال همه ماموریتهای اصلی این عنوان از ساختمانهای فرسوده گرفته تا فرودگاههای قدیمی، در مناطق بزرگ و وسیعی اتفاق میافتند. هدف بازیکنان در هر مرحله تغییر کرده و گاهی وقتها ماموریتهای اختیاری نیز درون ماموریتهای اصلی به بازیکنان محول میشود که انجام دادنشان میتواند لذت بخش باشد.
بازی Sniper Ghost Warrior 3 سعی کرده است تا یک شبیهساز بسیار دقیق جنگی باشد تا بازیکنان احساس کنند که به یک تکتیرانداز حرفهای تبدیل شدهاند. بازیکنان در این بازی پهباد کوچکی را در اختیار دارند که به کمک آن میتوانند موقعیت دقیق دشمنان را پیدا کرده و مکانهای مناسب را جهت پنهان شدن و انجام ماموریت، شناسایی کنند. پس از آنکه محوطه شناسایی شد، با استفاده از دوربین اسلحه خود میتوانید بخشهایی از محیط که قابل سعود هستند را پیدا کرده و از آنها بالا بروید، سپس قادر خواهید بود اسلحه خود را در آوردید، آن را برای ثبات بیشتر بر روی سه پایه قرار داده و با تنظیم کردن برد و در نظر گرفتن جهت و سرعت وزش باد، ماشه را فشار دهید و از پاشیده شدن محتوای جمجمه هدف خود بر روی دیوار و به وجود آمدن خطی که گلوله در هوا ایجاد کرده است، لذت ببرید.
شاید با خواندن این موارد فکر کنید که تیراندازی و به انجام رساندن ماموریتها در بازی Sniper Ghost Warrior 3 راحت و ساده هستند، اما برای بازیکنانی که قصد دارند با دقت و حوصله پیشروی کنند، هرکدام از مراحل بازی تقریبا ۲۰ دقیقه طول خواهند کشید. برای شلیک کردن هر چه دقیقتر باید حوصله به خرج داده و حساب شده عمل کنید. البته این حوصله بازیکنان بیجواب باقی نمیماند و بازی با نمایش دادن خارج شدن گلوله از لوله تفنگ و برخوردش با جسم مورد نظر، آن هم به صورت حرکت آهسته لحظات اکشن و بسیار رضایت بخشی را پدید میآورد و بازیکنان را تشویق میکند تا شلیکهای دقیقتری انجام دهند.
لازم به ذکر است که استودیوی سازنده بازی Sniper Ghost Warrior ۳ سبک مختلف به نامهای تک تیرانداز، شبح و جنگجو را برای این عنوان طراحی کرده است که بازیکنان میتوانند از میان آنها یکی را انتخاب کنند.
با به پایان رساندن هر یک از مراحل بازی در این سه سبک (اسنایپ کردن در سبک تک تیرانداز، پیشروی مخفیانه در سبک شبح و تیراندازی و به رگبار بستن مستقیم دشمنان به سبک جنگجو) قابلیتهای متفاوتی در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال لوت کردن خودکار دشمنان و افزایش تاثیر آیتمهای مربوط به پیشروی مخفیانه از جمله این قابلیتها هستند. هر چند این سیستم چندان جدید نبوده و گستردگی آنچنانی ندارد، اما حداقل بازیکنان میتوانند با توجه به مهارتهای خود، یکی از این سبکها را در بازی ادامه داده و قابلیتهای مربوط به آن را آزاد کنند.
البته بازیکنان باید در برخی ماموریتها سبک خود را به طور کامل تغییر دهند و به صورت ترکیبی عمل کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند که این مورد در تکراری نشدن مراحل بازی نقش به سزایی دارد. البته قبول داریم که هیچ کدام از سبکهای بازی مانند سبک تکتیرانداز عالی کار نشدهاند، اما به هر حال، وجود آنها و البته اختیاری بودنشان بهتر از نبودشان است.
در برخی از مراحل بازی Sniper Ghost Warrior 3 در محیطهای تنگ و بستهای قرار میگیرید و طبیعتا نمیتوانید از سلاح دوربین دارد خود استفاده کنید و باید بازی را به صورت مخفی کاری یا اکشن پیش ببرید. این مراحل شباهتهای بسیار زیادی به بازیهای Call of Duty و Battlefield دارند با این تفاوت که از لحاظ کیفی نمیتوانند با نمونههای نام برده شده رقابت کنند و طراحی بسیار سطحیتری دارند. مشکلات هوش مصنوعی بازی در چنین ماموریتهایی بیش از پیش آزار دهنده و مضحک جلوه میکند و رفتار دشمنان طوری است که انگار از قصد میخواهند در تیر رس بازیکنان قرار بگیرند و جانشان را فدا کنند! جالب است بدانید که در نیمه دوم بازی به خاطر ظاهر شدن سر و کله دشمنان جدید، این مشکل حادتر نیز میشود.
به همه نقاط ضعف اشاره شده قبلی، مشکلات فنی و باگهای این عنوان را هم اضافه کنید تا وضعیت بغرنج این ساخته استودیو CI Games را به خوبی درک کنید. در نسخه پلی استیشن ۴ این عنوان باگهایی از قبیل بیحرکت ماندن دشمنان، ناپدید شدن و ظاهر شدن بیموردشان به وفور یافت میشود. علاوهبر این، بازی Sniper Ghost Warrior 3 پایداری چندانی نداشته و ممکن است در برخی از مواقع به صورت خودکار از بازی خارج شده و به محیط داشبورد کنسول بروید.
زمانی که بخواهید این بازی را اجرا یا منطقه خود را عوض کنید، تقریبا ۵ دقیقه طول میکشد تا این عنوان بارگذاری شود. حتی مکانیکهای ساده گیمپلی مانند علامتگذاری دشمنان نیز بسیار کند و خسته کننده انجام میشود. گاهی اوقات این قابلیت (علامتگذاری دشمنان) اصلا عمل نمیکند یا اگر هم عمل کند، دشمن اشتباهی را علامت گذاری میکند! نرخ فریم بازی نیز پایداری چندان خوبی ندارد و بارها شاهد بودهایم که بعد از کنار گذاشتن سلاح دوربین دارد، صدای بازی چند ثانیه متوقف شده است.
این مشکلات ریز زمانی آزار دهنده میشوند که ۳ به روزرسانی که استودیوی سازنده قبل از انتشار بازی اصلی منتشر کرده است را نیز نصب کرده و همچنان شاهد باگهای ریز و درشت این عنوان باشید. بدتر آنکه استودیوی سازنده چندین بار تاریخ انتشار بازی Sniper Ghost Warrior 3 را با تاخیر مواجه کرده بود، اما باز هم بازی در برخی از صحنهها جای کار زیادی دارد.
Sniper Ghost Warrior 3 در بهترین حالت یک عنوان درجه دو (درست همانند فیلمهای اکشن متوسطی که استیون سیگال در آنها بازی کرده است) به شمار میرود که استودیوی سازنده آن با کمبود بودجه مواجه شده است. البته شلیک کردن با تفنگ دوربیندار به عنوان یک تکتیرانداز ماهر بسیار لذت بخش است، اما وجود مشکلات گرافیکی، فنی و غیره موجب شدهاند تا پیشنهاد کردن این بازی به دیگران و کسانی که طرفدار این مجموعه نیستند، بسیار سخت باشد.
1 دیدگاه
ahmad-black
هرچند نقد ترجمه ای هست، اما بررسی خوبی نیست واقعا، درسته این بازی اشکالاتی داره، خصوصا بارگذاری های رو مخ، اما حقش حداقل 8 از 10 هست