با سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی سانگ شات. امیدواریم که حالتان خوب بوده باشد و در این هوای بهاری بیشتر در دامان طبیعت باشید تا در دامان پیسی یا کنسولتان. باز هم سه شنبه از راه رسید و ما نیز طبق رسم هر هفته با دستی پر و سانگ شاتی جدید به سراغ شما آمدهایم. پس با ما تا انتها همراه باشید.
همانطور که میدانید تاکنون با ۹ شماره از سانگ شات در خدمتتان بودهایم و سرانجام پس از گذشت چند ماه، ما نیز طعم دو رقمی شدن را چشیدیم. گویی همین دیروز بود که با همکاران، صحبتها و هماهنگیهای شروع این بخش جدید را انجام دادیم. به هر حال تمام این اتفاقات، گذر عمر و سپری شدن زمان، آن هم با سرعت باد را به ما یادآوری میکند.
با تمام این تفاسیر از بحث اصلی دور نمیشویم و به اصل ماجرا، یعنی قسمت جدید سانگ شات که آن را به موسیقی بازی Rome: Total war اختصاص دادهایم، میپردازیم. این شما و این هم قسمت دهم سانگ شات.
انتخاب موسیقی بازی برای این قسمت از سانگ شات برخلاف اکثر قسمتها، نه زمان برد و نه ما را به تکاپو انداخت. هنگامی که همکاران از سوژه این هفته پرسیدند، بیدرنگ پاسخ دادم Rome: Total war و به همین راحتی و سادگی که میخوانید، موسیقی منتخب برای قسمت دهم سانگ شات انتخاب شد.
بازی Rome: Total war برای شخص من یکی از پنج بازی برتر و فراموش نشدنی تاریخ بازیهای رایانهای است. چرا که به معنای واقعی با این بازی زندگی کردم و با تک تک لحظاتاش خاطره دارم. این بازی در سال ۲۰۰۴ به طور انحصاری برای پلتفرم پیسی منتشر شد. سبک این بازی ترکیبی از استراتژیک نوبتی (Turned Base) در قسمت نقشهی بازی و استراتژیک همزمان (Real Time) در قسمت نبردها بود.
Rome: Total war را از هر لحاظ که به آن نگاه میکردید، یک بازی تمام عیار و عالی در سبک خودش بود و شاید هنوز هم به اذعان بسیاری از وبسایتها و مجلات معتبر بازیهای رایانهای، این بازی یکی از پنج بازی برتر در سبک استراتژیک و یکی از بازیهای ماندگار در میان تمامی عناوین منتشر شده این صنعت تلقی میشود.
اگر اهل بازیهای استراتژیک باشید، حتما به این امر واقف هستید که در بازیهای استراتژیکِ نوبتی که صبر حوصله زیادی را میطلبند، تنها عامل موسیقی است که مانع عدم خروج بازیکنان از این بازیها میشود. اوضاع در بازیهای استراتژیک همزمان نیز تا حدودی به همین منوال است، البته با این تفاوت که در این نوع بازیها برای القای هیجان بیشتر به بازیکنان در هنگام نبرد با دشمنان، باید موسیقی تهیه شود که آدرنالین بازیکنان را تا حد زیادی بالا ببرد.
این مسائل را گفتیم تا بدانید که آهنگسازی برای بازیای مانند Rome: Total war تا چه حد میتواند سخت و چالش برانگیز باشد. چرا که آهنگساز این دست بازیها باید حواساش را هم به بخش نوبتی بازی معطوف کند و هم برای بخش هم زمان آن چارهای اندیشیده باشد. اما شاید برای افرادی مانند ما، این کار دشوار به نظر برسد، ولی برای شخصی مانند «جف فان دایک» (Jeff Van Dyck) کانادایی این کار به راحتی آب خوردن بود.
این آهنگساز با تجربه و پر افتخار، کار خود در آهنگسازی برای بازیهای رایانهای را در سال ۱۹۹۲ میلادی و با همکاری با شرکت الکترونیک آرتز ـ در زمینه ساخت آهنگ برای بازیهای ورزشی ـ شروع کرد. اما اولین حضور او به عنوان آهنگساز در سری بازیهای توتالوار به ساخت موسیقی برای بازی «شوگان: توتال وار» (Shogun: Total War) برمیگردد. تجربه و تبحر او در آهنگسازی برای این بازی به حدی بود که به خاطر ساخت موسیقی برای بسته کامل این بازی تحت نام Shogun Total War: Warlord Edition در سال ۲۰۰۱، موفق به کسب جایزه «بفتا» (BAFTA) شد. این موفقیت باعث شد که سازندگان فان دایک را برای ساخت موسیقی بازیهای بعدی خود برگزینند.
از آنجایی که بازی Rome: Total War در مناطق وسیعی از دنیای باستان اتفاق میافتاد و اکثر کشورها با فرهنگهای مختلف را در خود گنجانده بود، پس موسیقیای را طلب میکرد که جهانی باشد. فان دایک نیز با علم به این موضوع، قطعات بسیاری که کاملا متناسب با فرهنگهای مختلف بودند خلق کرد و همه را راضی نگه داشت. او سال بعد از ساخت موسیقی این بازی، باری دیگر نامزد دریافت جایزه بفتا شد ولی این بار از دست یابی به آن بازماند.
به گفته فان دایک، او از قطعات ساخته شده برای فیلم گلادیاتور (به کارگردانی رایدلی اسکات و آهنگسازی هانس زیمر)، برای ساخت برخی از قطعات بازی الهام گرفته است، که نتیجه این اقتباس و الهام را میتوانیم به وضوح در قطعاتی همچون «Divinitus» مشاهده کنیم. نکته جالب توجه درباره قطعاتی همچون Divinitus که از صدای سوپرانو در آنها استفاده شده است، حضور «آنجلا فان دایک» (Angela van Dyck) همسر این آهنگساز به عنوان خواننده در آنهاست.
بیش از این شما را منتظر نمیگذاریم و به گوش دادن برخی از قطعات منتخب این بازی شاهکار دعوتتان میکنیم.