استودیوی «پوبا» (Puuba) سازنده بازی Metronomicon در ارتباط با تفاوت قدرت دو کنسول پلیاستیشن ۴ پرو و پروژه اسکورپیوی شرکت سونی و مایکروسافت اعلام کرده که تفاوت فوقالعادهای میان آنها وجود ندارد.
در حال حاضر در مورد پروژه اسکورپیو میتوان گفت که سخت افزار آن یک تکمیل کننده برای ایکسباکس وان محسوب و از پایه منجر به تقویت قابل توجه آن میگردد؛ این در حالیست که شرکت سونی در ارتباط با ارتقای کنسول پلیاستیشن ۴ و ارائه پلیاستیشن ۴ پرو یک رویکرد محافظه کارانه را در پیش گرفته است و برای نمایش ارتقای قابلیتهای آن، برخلاف ارتقای سخت افزاری (همچون پروژه اسکورپیو) تصمیم گرفته تا به ترفندهایی نظیر رندرینگ برای رسیدن به کیفیت ۴k استفاده کند.
سوالی که با آن مواجهایم این است که آیا شرکت سونی در انتشار زود هنگام کنسول پلیاستیشن ۴ پرو اشتباه کرده است؟ آیا این شرکت نباید مدت زمان بیشتری را صبر و سخت افزاری همچون اسکورپیو را به بازار عرضه میکرد؟ همچون شرکت مایکروسافت آیا سونی نبایستی تغییرات قابل توجهی را در کنسول پرو اعمال میکرد؟ اینها سوالاتی هستند که تصمیم گرفتیم از «دنی گارفیلد» (Danny Garfield) به عنوان رئیس استودیوی پوبا که هماکنون بر روی ساخت بازی Metronomicon کار میکند، بپرسیم؛ آقای گارفیلد در پاسخ اعلام کرد:
شخصاً معتقد هستم که تفاوت قابل توجهی میان این دو کنسول وجود ندارد و بهطور کلی بازیکنان باید نگران این موضوع باشند که «آیا این کنسول عملکرد خوبی دارد؟ آیا میتوان با آن به اجرای بازی بپردازیم؟» نکات دقیق و ظریفی در ارتباط با نرخ فریم و رزولوشن میان طرفداران وجود دارد گرچه فکر نمیکنم چنین چیزهایی موجب سردرگمی بازیکنان، مخصوصاً بازیکنان با تجربه و فنی شود.
ما همچنین از آقای گارفیلد در ارتباط با کنسولهای میان نسلی و احتمال ادامهدار بودن آن در آینده سوالاتی پرسیدیم و او در پاسخ گفت:
فکر میکنم این موضوع منجر به تغییراتی روبه جلو خواهد شد. ما هر روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی کامپیوترها و تقویت آنها هستیم. کیفیت ۴k، واقعیت مجازی، GPU، صفحه نمایش جدید و تکنولوژی ذخیره سازی همگی توسعه یافتهاند.
به عقیده من اگر کنسولها بخواهند که در بازار باقی بمانند و جایگاه خود را با عواملی نظیر سازگاری با استریمینگ، سادگی در استفاده و… حفظ کنند، نباید از نظر تکنولوژی از پیسیها عقب بیفتند و معنی آن کوتاه بودن عمر نسلها خواهد بود.
نظر شما در این مورد چیست؟ واقعیت این بوده که شرکت مایکروسافت اکنون دارای کنسول قدرتمندتری نسبت به شرکت سونی است و این موضوع مزیتهایی را در جنگ کنسولها برای آنها به ارمغان خواهد آورد اما بگذارید به چند موضوع اشاره کنیم؛ در زمان عرضه کنسول پرو بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند عرضه زودتر و هزینه کمتر آن منجر به پیروزی نسبت به پروژه اسکورپیو خواهد شد، با توجه به صحبتهای اخیر رئیس ایکس باکس بهنظر میرسد که تفکرات تحلیلگران درست بوده است، چرا که «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) از ابتدای معرفی پروژه اسکورپیو اعلام کرده بود، این کنسول یک دستگاه ویژه است و قیمتی ویژه خواهد داشت و برای افرادی مناسب خواهد بود که به دنبال تجربه واقعی از دنیای بازیها هستند. همچنین اسپنسر یکی از دلایل تاخیر در عرضه پروژه اسکورپیو را توجه به قیمت نهایی آن برای بازیکنان اعلام نمود.
بگذارید توضیحات بالا را اینگونه خلاصه کنیم، پروژه اسکورپیو کنسولی است با قیمتی بالاتر (برخی قیمت ۵۰۰ دلار را پیشبینی کردهاند)، سخت افزاری قدرتمند که کیفیت ۴K را به صورت نیتیو ارائه میکند اما کنسول پلیاستیشن ۴ پرو با قیمتی کمتر (۴۰۰ دلار) و سخت افزاری نه به خوبی پروژه اسکورپیو اما ارتقا یافته، قابلیت ارائه کیفیت ۴k را در برخی موارد به صورت نیتیو و در برخی موارد به صورت آپاسکیل را خواهد داشت، از سویی باید توجه داشت که بازیهای اخیر ایکسباکس با استفاده از قابلیت Xbox Play Anywhere قابلیت اجرا بر روی پیسی را نیز خواهند دارند پس این موضوع مزیت دیگری برای خرید پلیاستیشن ۴ پرو نسبت به پروژه اسکورپیو محسوب میشود گرچه برای قضاوت بهتر باید تا نمایشگاه E3 منتظر بود و دید که قیمت و عناوین پروژه اسکورپیو چه خواهند بود؛ شاید عناوین انحصاری و قیمت پایین دستگاه مزیت فوق العادهای را برای آن به ارمغان آورند.