فروشگاه سیدنی (استرالیا) شرکت مایکروسافت این هفته سرویس Xbox Academy را منتشر کرد که شامل یک سری کلاسهای بازیسازی رایگان با همکاری آکادمی ساخت بازیهای Academy of Interactive Entertainment یا به اختصار AIE میشدند.
AIE یک آکادمی چند ملیتی و غیرانتفاعی است که تمرکز خود را برروی ساخت بازیها، انیمیشنها و جلوههای بصری معطوف کرده است. رویداد صورت گرفته همزمان با دوره تعطیلات عید پاک مدارس استرالیا بوده و تلاش شده تا کودکان کم سن و سال را با مراحل ساخت بازیها و جزئیات آن آشنا کنند و آنها از مسیرهای شغلیای که در این حوزه پس از فارغ التحصیلی پیشرویشان قرار دارد آگاه شوند.
برنامه این دوره شامل بررسی سه بخش مختلف ساخت بازی یعنی طراحی، برنامهنویسی و توسعه آنها برای کنسول ایکس باکس وان شده که توسط مربیان AIE هدایت میشود. هر دوره برگزار شده ذاتاً با یکی از دورههای آکادمی AIE در ارتباط است که به شرکت کنندگان اجازه میدهد تا در ادامه اگر تمایل داشته باشند، آموزشهای خود را ادامه دهند. کلیه هزینههای کلاسهای آموزشی توسط فروشگاه مایکروسافت تامین شده و کلاسها سه ساعته خواهند بود.
ما فرصت این را داشتهایم تا در یکی از جلسات رسانهای این دورهها شرکت و محتوای آن را بررسی کنیم. در مدت برگزاری هر کلاسی، شرکت کنندگان از یک Surface Tablet برای یادداشت نمودن جزئیات مهم، طراحی و وظایف برنامهنویسی استفاده و همزمان مراحل توسعه بازیها برای کنسول ایکس باکس وان اس را میآموختند.
کلاسهای طراحی تمرکز خود را برروی مراحل مفهومی ساخت بازیها قرار داده و هدف آنها تجهیز نمودن دانشجویان با شرایط و ابزاری است که بوسیله آنها قابلیت آنالیز و صحبت در مورد جنبههای مختلف طراحی بازی را داشته باشند؛ همچون هر کارگاه آموزشی در این کلاسها نیز هدف اولیه، آمادهسازی دانشجویان با جو آغازین شروع مراحل ساخت یک بازی است.
در نسخهای که ما از کلاسها شاهد بودیم، هر دانشجو کار خود را با نوشتن یک جزء کوچک از بازی که قصد ساخت آن را دارد شروع میکند، سپس کلاس وارد محیطی شده که در آن میزهای مختلفی قرار داشته و بازخوردهای مختلفی از سوی سایر دانشجویان ارائه و ایدهها و چشماندازهای جدیدی برای شرایطی که دانشجویان یا مکانیک کار آنها در آن قرار دارد معرفی خواهند شد. خود ما نیز به بررسی ایدههای اصلی پرداخته و این موضوع را بررسی کردیم که بهترین روشی که میتوان برای بازیها به جذب مخاطبهایی با سلیقههای مختلف پرداخت چیست، چگونه در بازی خود حالتی را ایجاد کنیم که بازیکنان احساسی که مد نظر ما است را درک و در کنار آن جنبه اقتصادی کار را نیز در نظر داشته باشیم. چگونه پتانسیلی را برای یک بازی ایجاد کنیم تا سرمایهگذاران نسبت به آن دید مناسبی داشته باشند؟
در کلاسهای برنامهنویسی شاهد در اختیار قرار دادن یک نسخه پایهای از موتور ساخت بازیهای بین پلتفرمی، یعنی «یونیتی» (Unity) به هر دانشجویی بودیم. ما آموختیم که چگونه با رابط کاربری گرافیکی موتور یونیتی با ساخت یک جهان ۳ بعدی دارای جمعیت در حضور اجسام مختلفی برروی زمین که دارای شکل و اندازه مختلف هستند بپردازیم و خصوصیاتی را برای آنها تعریف و اجازه دهیم تا این اجسام تعاملات فیزیکی با دنیایی که آن را ساختهایم داشته باشند.
همچنین ما شاهد نحوه نوشتن و وارد کردن کدهای پایهای به اجزاء مختلف در رابط کاربری متنی و نحوه تعامل ابزار ساخت مختلف با یکدیگر بودیم و نحوه تعامل تیمهای پایهای ساخت بازیها را با تیمهای برنامهنویسی و طراح آموختیم. سخنگوی آکادمی AIE به ما توضیح داد که مدت زمان سه ساعته هر کلاس توسط برنامههای هوش مصنوعی کنترل میشوند.
کلاس مربوط به ساخت بازیها برای کنسول ایکس باکس وان نیز شامل آموزش نحوه برنامهنویسی بازیهای بین پلتفرمی بود که بهطور مشخص با تکنیکهای کدنویسی مایکروسافت یعنی Universal Windows Platform در هم آمیخته شده بودند که شامل پلتفرمهای رایانههای شخصی، ایکس باکس، «هولولنز» (Hololens) و تلفنهای همراه میشد. نسخهای از کلاس که در اختیار ما قرار داشت مربوط به یک پروژه پیش شاخته و آموزش نحوه کدگذاری و اعمال پارامترهای مختلف حرکتی و پیکربندی کنترلر ایکس باکس با تصویری از Master Chief بود و در نهایت دانشجویان کار پایانی خود را در درون یک کنسول ایکس باکس وان قرار داده و بهصورت زنده به بررسی آن میپرداختند که به عنوان نمونههای اولیه، رضایتبخش و موجب تشویق آنها بود.
تاکید اصلی این برنامه، امکان ادامه آسان واحدهای درسی و آموزشها و برنامههای سرویس Xbox Academy در خانه بود. موتور بازیسازی یونیتی قابلیت دریافت رایگان را داشته و هر کنسول ایکس باکس وان قادر به ارائه یک کیت ساخت را خواهد داشت. شرکت کنندگان سرویس Xbox Academy قابلیت ذخیره کارهای خود در فروشگاه مایکروسافت را برروی یک فلش USB را خواهند داشت تا پس از مدتی دوباره به کار خود ادامه دهند.
سخنگوی فروشگاه مایکروسافت به ما اعلام کرد که آنها انتظار دارند در حدود ۱۲۰ دانشجو در این دوره تعطیلات حضور یافته و امیدوارند که برنامه Xbox Academy به کار خود در آینده ادامه دهد.
سری جدیدکلاسهای برنامه Xbox Academy از تاریخ ۱۰ تا ۲۲ آوریل مصادف با ۲۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد؛ دانشجویان علاقهمند به حضور در کارگاههای این برنامه، بایستی به صفحه رویدادهای مایکروسافت (Microsoft Events) رجوع کنند.