یکی از مواردی که میتواند یک عنوان ترجیحا پلتفرمر دوبعدی را جدیتر از یک اثر صرفا برای سرگرمی و گذران اوقات نشان دهد، استفاده از مفاهیم عمیقتر و یا تم و طراحیهای زیبا است. در ادامه مطلب نگاهی به بازی موبایلی Ninja Arashi خواهیم داشت، آنرا معرفی و مورد بررسی قرار میهیم.
چند سالی میشود که این سایه سیاه، پس از موفقیت شاهکاری به اسم Limbo بر سر بخش اعظمی از باریهای پلتفرمر دوبعدی سایه افکنده و به قولی شور داستان درآمده است. بازیهایی که بیدلیل و بدون ذرهای حرف و هدف، فقط سیاه هستند و با کپی برداری دقیق از اثر یاد شده، میخواهند موفق باشند و نامی میان زبانها برای خود اختصاص دهند. کاری با آنها نداریم چون تکلیفشان روشن بوده و نیازی به بحث و صحبت اضافه ندارند. در سنوات گذشته این رویه کمی دچار تغییر و دگرگونی شد و آمدند عناوینی که به جای قرار دادن کاراکتری الکی ناتوان و بی دست و پا، قهرمان ساختند و به مخاطب انگیزه بازی کردن دادند.
بازی Mark Of The Ninja یکی از این آثار بود که در فضایی دوبعدی با اتمسفری بسیار قوی، جامه نینجاها را تن بازیکن میکرد و او را داخل محیطی تاریک وادار به احتیاط و مخفی کاری میساخت. Mark Of The Ninja به اندازهای خوش ساخت و جدید جلوه کرد که تا به امروز نیز، سازندگان به دنبال ساخت عناوینی با الگوبرداری از این بازی هستند و به نوعی نشان نینجا به مرجع تقلیدی گیمی تبدیل شده است.
بازی Ninja Arashi چندی پیش برای تلفنهای هوشمند توسط استودیو Black Panther روانه بازار عناوین موبایل شده و تا به اینجا با اقبال خوبی نیز مواجه گشته است.
در ابتدای بازی Ninja Arashi یک میان پرده یا پیش درآمد کوتاه و کلیشهای اما با طراحی هنری خوب، نمایش داده میشود و کلیت داستان را در چند ثانیه روایت میکند تا بیهدف فقط به دنبال دویدن و کشتار نباشید. شخصی به نام Orochi که گویا حدود ده سال توسط قهرمان اصلی بازی زندانی شده بوده، آزاد گشته و حال در صدد انتقام برآمده است. حال وی فرزند Arashi را گروگان گرفته و به نوعی قصد دارد نینجای قصه ما را به مبارزه دعوت کند. پس از این مقدمه کوتاه، بازی آغاز شده و بازیکن را وارد محیط میکند.
بازی Ninja Arashi دارای محیط و قسمتهای مختلف است که هرکدام دارای تعدادی مرحله میباشند. این مراحل مانند دیگر بازیهای نام آشنای این سبک، شامل فعالیتهایی نظیر عبور از موانع، جمع آوری سکه و امتیاز و کشتن تعداد مشخصی از دشمنان میشود. با توجه به سرعت گیمپلی و سکوبازیهای متعدد، موانع محیطی بسیار خوب و تند و تیز به سراغ مخاطب میآیند و شوخی ندارند. آبشارهای سمی، نیزههای ناگهانی که به سوی آراشی پرتاب میشوند، سنگهای بزرگ و غلتان، مادههای انفجاری مستتر، همگی از موانعی به شمار میروند که بازیکن را با توجه به تعداد محدود جان، مجاب به آزمون و خطا و تکرار میسازند.
بازی Ninja Arashi با توجه به سبک و نوع ساختار، شاید کمی هم مشابه یکی از عناوین سه بعدی و شاخص نینجایی باشد و با اغماض ممکن است بازی Ninja Arashi را یک Ninja Gaiden دوبعدی دانست؛ البته ساخته تیم Black Panther چندان در زمینه دشمنان محیطی، شبیه نینجا گایدن عمل نمیکند. دشمنان مختلف رفته رفته در کلاسهای متفاوت به استقبالتان خواهند آمد اما آنقدر که باید، جلاد نیستند (!) و هوش مصنوعی دشمنان محیطی کمی از این نظر دچار ضعف است؛ به گونهای که اغلب مردن هایتان، به دلیل غافلگیری از اتفاقات ناگهانی، موانع پیش رو و غفلت و سهل انگاری رخ میدهد و رقبا تا زمانی که مستقیم در تیررسشان قرار نگیرید، کاری به کارتان ندارند.
انواع قابلیت ارتقا برای تواناییهای آراشی در بازی تعبیه شده است و پس از اتمام هر مرحله یا پیش از شروع، میتوانید نگاهی به فهرست ارتقا اسلحه و قدرتها بیندازید و آنها را برای کارکرد بهتر تقویت سازید. کاتانا سلاح اصلی آراشی میباشد؛ با استفاده از آن که پس از اتمام فرصت ضربه زدن به صورت خودکار، مجدد در چند ثانیه قابل استفاده خواهد شد میتوان ضرباتی مهلکتر را به دشمنان وارد کرد. تیغهای معروف نینجاها که در شوریکن نام دارد، دیگر سلاح بازی بوده و با پرتاب سریع آن میشود دشمنان را از فواصل دورتر نیز قلع و قمع ساخت.
بازی Ninja Arashi درکل از همه لحاظ شبیه دیگر عناوین ساخته شده مشابه خود است. جلوههای بصری و طراحیهای هنری، بیشباهت به عنوان مبارزهای Shadow Fight نیست و پس زمینههای تاریک با رگههای درختان انبوه، نزدیک به این بازی هستند؛ اما گرافیک هنری Ninja Arashi بسیار زیبا و چشم نواز جلوه میکند و پر واضح بوده که آرتهای دقیق، خلاقانه و دارای جزییات بینظیر بازی، امید از یک تیم منسجم برای ساخت آثاری بهتر را میهد.
بازی Ninja Arashi در یک جمع بندی اثری بسیار خوش ساخت بوده که میتواند با مراحل متنوع و گیمپلی بدون ایراد، موجب سرگرمی و لذت بردن مخاطبان بسیاری شود.