با سلامی دیگر خدمت شما خوانندگان و همراهان همیشگی گیم شات. باز هم امیدواریم که تا اینجای کار نورزتان پیروز بوده باشد و از این روزها لذت کافی را برده باشید. هفته دوم فروردین هم در حال سپری شدن است و با دومین قسمت از سانگ شات که برای عید نوروز در نظر گرفته شده است، در خدمت شما هستیم. با توجه به این نکته که مهلت زیادی تا پایان تعطیلات باقی نمانده است، تصمیم گرفتیم که با بررسی موسیقی سراسر هیجانی و صد البته به یاد ماندنی بازی جنگاوری نوین ۲ (Modern Warfare 2)، شما را کم کم برای بازگشت به فعالیتهای روزمره قبل از تعطیلات آماده کنیم. این شما و این هم قسمت هفتم از سری مقالات سانگ شات.
بازی جنگاوری نوین ۲ به حدی در میان بازیکنان شناخته شده است که به هیچ وجه نیازی به معرفی ندارد و هر چه از این بازی بگوییم تکرار مکررات است. ولی بنا بر رسم و روال مقالات سانگ شات در ابتدا کمی به بازی میپردازیم و سپس به سراغ بخش مورد نظرمان یعنی موسیقی خواهیم رفت.
طبق استانداردهای تعریف شده برای بازیهای سبک اکشن اول شخص، جنگاوری نوین ۲ را میتوان به جرات یکی از پنج شوتر نظامی اول شخص تاریخ دانست. این بازی با ایجاد توازن و بالانس در تمامی بخشها و مولفههای موجود در بازی توانست که عملکرد بی نظیری را از خود به جای بگذارد و به دنبال این عملکرد خوب، جوایز متعددی را نصیب خود کند. البته به اعتقاد اکثر منتقدان و کارشناسان، این بازی موفقیت خود را مرهون کارگردانی عالی و به شدت هالیوودی خود بود؛ که در این میان موسیقی ساخته شده برای این عنوان نقش بسیار مهم و کلیدی ای را در موفق شدن بازی برعهده داشت.
از آنجایی که جنگاوری نوین ۲ خط داستانی نسخه اول را دنبال میکرد و درون مایهای حماسی داشت؛ به طبع نیازمند موسیقی درخور و متناسب با داستان و روند بازی را داشت. در همان ابتدای کار سازندگان تصمیم گرفتند که برای آهنگسازی این بازی، با افراد توانا و حرفهای وارد مذاکره شوند. قبل از انتخاب آهنگساز این عنوان، هر روز از نامهای مشهور و زیادی به عنوان سازنده موسیقی بازی جنگاوری مدرن ۲ یاد میشد. ولی سر انجام پس از شایعههای فراوان، نام دو تن از اسطورههای آهنگسازی، یعنی «هانس زیمر» (Hans Zimmer) افسانهای و «لورن بالف» (Lorne Balfe) دوست داشتنی به عنوان آهنگسازان بازی اعلام شد. کارنامه درخشان این دو آهنگساز از طرفی خیال طرفداران سری ندای وظیفه را راحت کرد چرا که بازیکنان به خوبی با سابقه این دو نفر آشنا بودند؛ ولی از طرف دیگر نیز انتظارات از این دو به شدت بالا رفت.
از هانس زیمر آلمانی و برنده جایزه اسکار همیشه به عنوان یکی از پیشگامان و اسطورههای زنده آهنگسازی یاد میشود. او که اکثر عمر هنری خود را در ساخت آهنگ برای فیلمها گذراند، تا قبل از آهنگسازی بازی جنگاوری نوین ۲ تنها در ساخت موسیقی برای دو بازی Crysis 2 و عنوان انحصاری Beyond: Two souls در صنعت بازیهای رایانه ای به فعالیت پرداخته بود. او با همکاری در ساخت قطعات مختلف برای جنگاوری نوین ۲، سطح جدیدی از آهنگسازی برای بازیهای رایانهای را تعریف کرد. او با تافیق مدرنیسم و کلاسیسم در موسیقی، سبکی تازه را بنا نهاد که به شدت به مذاق بازیکنان و طرفداران خوش آمد؛ و امروز شاهد آن هستیم که این سبک به سرمشق بسیاری از آهنگسازان تبدیل شده است و بسیاری از آنان، از اثرات زیمر برای ساخت آهنگ هایشان الهام میگیرند.
در کنار زیمر، لورن بالف اسکاتلندی که ید طولا و تجربه زیادی در زمینه آهنگسازی برای بازیهای رایانهای داشت؛ با استفاده از مشاوره و راهنماییهای دوست خود یعنی هانس زیمر، به ساخت بسیاری از قطعات موسیقی موجود در بازی پرداخت. در این که کلیه موسیقیهای ساخته شده برای این بازی جزو قویترین و بهترین قطعات ساخته شده در بازیهای رایانهای هستند شکی نیست. اما دو اثر در میان قطعات ساخته شده، بیشتر از بقیه قطعات مورد توجه قرار گرفتند. موسیقی متن (Main Theme) و قطعه «دشمن دشمن من» (The Enemy of My Enemy) دو شاهکاری هستند که خلق کردنشان از دست همه کس ساخته نیست. ضرباهنگ مهیب و حماسی، تلفیق دو سبک موسیقی مدرن و کلاسیک و استفاده مکرر از گروه کر، این قطعات را به آثاری تبدیل کرد که تا مدتها در ذهن باقی خواهند ماند و هیچ کس از شنیدن آنها خسته نمیشود و از آن دسته از قطعاتی هستند که ارزش بارها شنیدن را دارند.
بدون شک این دو آهنگساز با خلق آثار به یاد ماندنی در بازی جنگاوری نوین ۲ کار بسیار بزرگی را در تبدیل این بازی به عنوان یک عنوان شاهکار و قابل احترام انجام دادند، و با این کار نام خود را به عنوان اسطورههای آهنگسازی برای همیشه در ذهن بازیکنان ثبت کردند.
بیش از این منتظرتان نمیگذاریم و شما را به شنیدن این دو اثر زیبا و گوش نواز دعوت میکنیم.