با سلام و درودی دیگر خدمت به شما کاربران و خوانندگان عزیز گیم شات. باز هم سه شنبه از راه رسید و با قسمت دیگری از سانگ شات در خدمت شما عزیزان هستیم که این هفته به قطعهای حماسی از بازی Mass Effect 3 اختصاص دارد. در ابتدا قصد نداشتیم که نام قطعات و موسیقیهای انتخاب شده سانگ شات را در همان ابتدای کار لو بدهیم. ولی بنا بر مسائل کاری و طبق شروط و قوانین جهانی مجبوریم که این کار را انجام دهیم. به هر حال این شما و این هم قسمت چهارم سانگ شات که امیدواریم از آن لذت ببرید.
طبق رسم هر هفته پس از گشت و گذار در میان OST هایمان و مشورت و نظرخواهی از دوستان و همکاران، تصمیم گرفتیم که سانگ شات این هفته را به قطعه ای حماسی از بازی تحسین شده و به یاد ماندنی Mass Effect 3 اختصاص دهیم که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.
در قسمت گذشته سانگ شات که در آن به معرفی قطعاتی از بازی Alice: Madness Return پرداختیم، گفتیم که سازندگان برای ساخت قطعات و آهنگهای بازی از چند آهنگساز کمک گرفتند. در مورد بازی Mass Effect 3 نیز اوضاع از همین قرار بود و سازندگان پس از قطع همکاری با «جک وال» (Jack Wall) سازنده دو نسخه اول سری Mass Effect، با چندین آهنگساز برای ساخت موسیقی نسخه سوم این سری به توافق رسیدند. با اینکه آهنگسازان این نسخه، همگی از چهرههای شناخته شده و مطرح دنیای موسیقی و آهنگسازی همچون سم هالیک (Sam Hulick) و ساشا دیکیسیان (Sasha Dikicyan) بودند، اما یک نام بیش از دیگران در این لیست خودنمایی می کرد و آن هم کسی نبود، به جز «کلینت منسل» (Clint Mansell).
اولین چیزی که به محض شنیدن و یا دیدن نام کلینت منسل به ذهن میآید، اهنگ زیبا و حماسی Lux Aeterna است که او برای فیلم Requiem of a Dream ساخت. این آهنگساز ۵۴ ساله بریتانیایی ابتدا در گروه راک Pop Will Eat Itself به نواختن گیتار میپرداخت ولی پس از ترک این گروه به ساخت آهنگ برای فیلمها و بازیها روی آورد. او پس از ساخت آهنگهای موفق برای فیلمهای مختلف، آهنگسازی برخی از قطعات بازی Mass Effect 3 را بر عهده گرفت که قطعه Leaving Earth او، آهنگ انتخابی ما برای سانگ شات این هفته است.
طبق روال و تجربه، معمولا بهترین قطعه ساخته شده برای یک بازی را همیشه به عنوان قطعه اصلی یا Main Theme انتخاب میکنند. اما در بازی Mass Effect 3 ، جریان کاملا بر عکس است و موسیقی اصلی بازی، در این حد و اندازه ظاهر نشده است. ولی در عوض قطعه Leaving Earth این بازی تا حد بسیار زیادی خوب از آب درآمد و به یکی از شاهکارهای کلینت منسل تبدیل شد.
کلینت منسل تنها دو دقیقه وقت لازم داشت تا احساسات و هیجان بازیکنان را به اوج خود برساند. این قطعه ترک کردن خانه، یعنی جایی که در بازی به آن تعلق خاطر داریم را به بهترین شکل نشان میدهد. فشرده شدن هر کلاویه پیانو مساوی است با ضربتی بر روحیه بازیکنان. هنگامی که در بازی، کاپیتان اندرسون را تنها گذاشتم و در حال ترک زمین بودم، با هر کوبش آهنگ، روحم به لرزه در میآمد ولی وقتی که نگاههای ناامید آن پسرک و سقوط سفینهای که او در آن حضور داشت را دیدم، آتشی در درونم به پا شد که باعث شد خشم، نفرت و ناامیدی در من فوران کند؛ و آهنگی که در این لحظات میشنیدم به خوبی این آتش را شعله ورتر میکرد. قطعه Leaving Earth با اینکه در القای حس ناامیدی به بازیکن بهترین عملکرد را از خود نشان میداد، ولی در عین حال حس انتقام و وجود امید برای بازپس گیری زمین را نیز به خوبی به بازیکنان منتقل میکرد. به همین دلیل است که این قطعه به یکی از ماندگارترین و در عین حال غم انگیزترین آهنگهای ساخته شده برای بازیهای رایانهای تبدیل شد و خلق چنین شاهکاری از کس دیگری به جز کلینت منسل افسانهای، یعنی کسی که تخصصش خلق آثار حماسی عظیم و گیرا همچون Lux Aeterna است، انتظار نمیرفت.
شما را به شنیدن این قطعه زیبا و شنیدنی دعوت میکنیم.
2 دیدگاه
Behnam
واقعا زیبا بود ممنون
میلاد رضایی منش
خواهش میکنم. خوشحالیم که مورد پسندتون بود.