اعضای استودیوی اید سافتور (id Software) باری دیگر درمورد کنسل شدن ساخت بازی Doom 4 صحبتهایی را انجام دادهاند. آقای کوین کود (Kevin Cloud)، طراح استودیوی اید سافتور که مراحل بسیاری از مجموعه این بازی با نظر او ساخته شدهاند، گفته است که ساخت بازی Doom 4 به خاطر اینکه داستان و فضای آن با این مجموعه سازگار و وفادار نبود، کنسل شده است.
آقای کود گفته است که ما دنیای قسمت چهارم این بازی را جستو جو کردیم و از یک نقطه خاص به بعد این احساس به ما دست داد که این بازی واقعا یک عنوان Doom نیست و بازیکنان از چنین مجموعهای انتظارات دیگری دارند.
یکی از ارکان اصلی بازی Doom 4 این بوده است تا بازیکنان حس همزاد پنداری بیشتری با دنیای بازی و ساکنین آن داشته باشند. آقای مارتی استراتون (Marty Stratton)، کارگردان بازی، گفته است که قسمت چهارم بازی Doom بیشتر شبیه به Call of Doom (اشاره به بازی فوق العاده محبوب استودیوی اکتیوژن) داشت.
بر اساس گفتههای آقای استراتون، این بازی بسیار شبیه به یکی از قسمتهای مجموعه Call of Duty بوده و صحنههای سینمایی، روایت داستانی و شخصیتهای زیادی داشته است؛ همچنین داستان این بازی در کره زمین جریان داشت.
کارگردان استودیوی اید سافتور بیان کرده است که بازی Doom 4 از ارزش تولیدی بالایی برخوردار بود، اما حس و حال بازیهای Doom را در ذهن بازیکنان تداعی نمیکرد. در این بازی بازیکنان مجبور بودند تا سنگر بگیرند و در هر بخشی با زامبیها مبارزه کنند.
او گفته است که قسمت چهارم این بازی یک رویه کاملا متفاوت از مجموعه اصلی به شمار میرفت و تجربه سینمایی جدیدی را با خود به همراه داشت. این بازی به گونهای طراحی شده بود که انگار با یک عنوان کاملا جدید طرف هستیم که نام Doom را یدک میکشد. این بازی اگر ساخته میشد، هیچ خاطرهای از مجموعه Doom را برای بازیکنانی که منتظر آن بودند، زنده نمیکرد.
آقای هوگو مارتین (Hugo Martin)، کارگردان هنری بازی، نیز اخیرا در مصاحبهای بیان کرده است که بازی Doom 4 حسی شبیه به Contact (فیلمی اقتباسی که توسط آقای رابرت زمیکیس در سال ۱۹۹۷ بر روی پرده رفت) به مخاطب القا میکرد.
مارتین گفته است که قسمت چهارم این بازی واقعا فوقالعاده بود، اما طراحی واقع گرایانهای داشت. این بازی بیشتر به تاثیری که حمله جهنمی بر جهان داشت، میپرداخت. من هم علاقه دارم تا چنین داستانی را تکمیل کنم، اما به شرطی که اسم Doom بر روی آن نباشد. برای ساخت این بازی و روایت یک داستان بزرگ مجبور بودیم تا تمامی المانهای مجموعه Doom را قربانی میکردیم. بازی Doom 4 هدف بزرگی را دنبال میکرد.
لازم به ذکر بوده که این اولین باری نیست که اعضای استودیوی اید سافتور درمورد کنسل شدن بازی Doom 4 صحبت کردهاند. در سال ۲۰۱۴ آقای تیم ویلیتس (Tim Willits) از این استودیو اعلام کرده بود که این بازی روح و روان مجموعه Doom را در خود نداشته است.
او گفته است که دلیل کنسل شدن این بازی به خاطر بد بودن طراحی آن نبوده است. مشکل اینجا بود که این بازی روح و روان مجموعه را در خود نداشت. هر بازی و هر مجموعهای یک روح دارد. وقتی به انجام بازی Rage بپردازید، متوجه میشوید که روح مخصوص به خودش را دارد. مشکل بازی Doom 4 این بود که هویت و شخصیت مجموعه خودش را نداشته و از این مشکل رنج میبرد. این بازی روح هیچ کدام از عناوین استودیوی اید سافتور را در خود نداشته است.
لازم به ذکر بوده که شرکت بتسدا (Bethesda) در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که قصد دارد ریبوتی از این مجموعه را در آینده منتشر کند و در نهایت آنها نسخه ریبوت شده بازی Doom را (که با نقدهای جنجالی همراه بود) در سال ۲۰۱۵ برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانههای شخصی منتشر کرد.