در اولین قسمت از مقاله «معرفی ۱۲ بازی PC که رایانههای شما را ذوب خواهد کرد» به بررسی چندین عدد از عناوین رایانههای شخصی که قدرت بسیار فراوانی را طلب میکنند و برای اجرای آنها حتی سیستمهای بسیار قدرتمند هم کم میآورند پرداختیم. در دومین قسمت از این مقاله قصد داریم به بررسی ۶ بازی برتر دیگر در این زمینه بپردازیم. با گیمشات در دومین قسمت معرفی ۱۲ بازی PC که رایانههای شما را ذوب خواهد کرد همراه باشید.
معرفی ۱۲ بازی PC که رایانههای شما را ذوب خواهد کرد ؛ قسمت دوم
۶. The Witcher 3 (محصول سال ۲۰۱۵)
انجین: رد انجین ۳
تنظیمات تست شده: + ۲۵۶۰×۱۴۴۰ ultra w/ HBAO
کمترین نرخ فریم: ۴۰
نرخ متوسط فریم: ۵۳
بسیاری از مردم در هنگام انتشار این بازی بی نظیر از سازندگان نسبت به اینکه کیفیت گرافیک نسخه نهایی با تریلرها متفاوت است شکایت کردند. اما این کار احتمالا به دلیل متعادل کردن کارایی بازی با کیفیت جلوههای بصری انجام گرفته است. نکته مهم اینکه بازی همچنان هم قدرت بسیار فراوانی را تقاضا میکند، به خصوص اگر تکنولوژی HairWorks را فعال کنید و بقیه تنظیمات را روی بالاترین حالت قرار دهید؛ کاری که در این تست انجام شده است. به این ترتیب شاهد کاهش کارایی ۲۵ درصدی بازی نسبت به تست معمولی (بدون HairWorks و HBAO+) هستیم و کارت گرافیک بسیار قدرتمند GTX 1080 توانایی اجرای بازی در نرخ فریم بالای ۶۰ را نخواهد داشت و افت شدیدی را شاهد خواهیم بود.
نکته جالبتر اینکه اگر از چندین کارت گرافیک به صورت SLI استفاده کنید، تکنولوژی anti-aliasing داخل بازی که FXAA است با مشکلات بسیار جدی مواجه میشود، بنابراین بهتر است این تنظیمات را داخل بازی غیرفعال کنید و از درایور انویدیا تکنیک FXAA را برای بازی فعال کنید. هنگامی که این کار را انجام دهید، یک کارت گرافیک ثانویه میتواند کارایی بازی را تا حدود ۷۵ درصد افزایش دهد. به این معنا که GTX 1080 SLI تقریبا برای اجرای بازی در وضوح تصویر ۴K و بالاترین تنظیمات در نرخ فریم ۶۰ کاقی خواهد بود.
۵. Ark Survival Evolved (نسخه Early Access سال ۲۰۱۵)
انجین: آنریل انجین ۴
تنظیمات تست شده: ۲۵۶۰×۱۴۴۰ epic
کمترین نرخ فریم: ۲۰
نرخ متوسط فریم: ۳۰
خب قبوله که Ark همچنان در مرحله Early Access قرار داره، اما قرار بود که تا پایان سال جاری نسخه نهایی آن منتشر شود. مدت زمانی بسیار زیادی میشود که بسیاری از بازیکنان و علاقه مندان به این عنوان امیدوار بودند که کارایی بازی بهبود پیدا کند، اما فعلا خبری از این حرفها نیست و بازی از رو به رو به سخت افزار شما خنجر زده، سپس با یک دایناسور غول پیکر از روی جنازه کارت گرافیک بخت برگشته عبور خواهد کرد. با استفاده از تنظیمات گرافیکی «epic»، با سیستم بسیار قدرتمند مورد استفاده تنها موفق به دریافت نرخ فریم ۳۰ خواهیم شد؛ آن هم به سختی، بنابراین فکر اجرای بازی در نرخ فریم ۶۰ را از کله خود خارج کنید. فرقی هم نمیکند که به یک ابجکت بی کیفیت نگاه کنید یا گستره وسیعی از جزیره را نظاره گر باشید. Ark Survival Evolved به بدترین شکلی که فکرش را بکنید اجرا خواهد شد، شاید فکر کنید کاهش تنظیمات گرافیکی و وضوح تصویری دردی به حال شما دوا کند، اما در تنظیمات ۱۴۴۰p medium هم نرخ فریم بازی به سختی در ۶۰ قرار دارد.
در سال گذشته صحبتهایی در رابطه با دریافت یک افزونه دایرکت ایکس ۱۲ برای Ark به گوش میرسید تا کارایی بازی را بهبود بخشد و ممکن است هنوز هم این افزونه در دست ساخت باشد. اما با توجه به وضعیت بسیار داغون کارایی بازی، یک افزونه دایرکت ایکس ۱۲ که هیچ، بازسازی تمامی ابجکتهای بازی هم دردی به حال این عنوان دوا نخواهد کرد. بنابراین اگر به سیستم درست و درمانی دسترسی ندارید (حداقل ۱۰۸۰/۱۰۷۰ یا Nano/Fury X) یا یک افزونه که بتواند کارایی بازی را بهبود بخشد، یا دور این بازی را خط بکشید یا به ۳۰ فریم کنسولی با گرافیکی کمی بالاتر از کنسول بسنده کنید.
۴. Rise of the Tomb Raider (محصول سال ۲۰۱۵)
انجین: Foundation
تنظیمات تست شده: ۲۵۶۰×۱۴۴۰ max + VXAO + SMAA
کمترین نرخ فریم: ۴۴
نرخ متوسط فریم: ۵۵
در صورتی که دقت کرده باشید متوجه میشوید که بیشتر عناوین حاضر در این فهرست عناوین مورد حمایت شرکت انویدیا هستند که از کتابخانه تکنولوژیهای GameWorks استفاده میکنند. شاید فکر کنید که GameWorks یکی از دلایلی است که بازیها به طرز بسیار ضعیفی بهینه میشوند که تا حدودی بسیار درست هم است و شرکت انویدیا با این تکنولوژیها موجب نابودی بسیاری از بازیها در زمینه کارایی روی رایانه های شخصی به خصوص کارت گرافیکهای AMD شده است. جدا از یکسری تئوری توطئه که البته مدرکی برای اثبات آنها به جز چند مورد وجود ندارد، GameWorks کتابخانه افکتهای گرافیکی است که انویدیا خلق کرده و برخی از آنها طراحی شدهاند تا چیزهایی را به نمایش بگذارند که شاید تا چندین سال آینده هم شاهد استفاده آنها در بازیها به طور گسترده نباشیم. یکی از همین موارد به تکنولوژیهای به کار رفته در بازی Rise of the Tomb Raider یعنی VXAO و voxel ambient occlusion مربوط میشود که نسل بعدی تکنولوژیهای کیفیت سایه محیطی است و به نوعی نسل جدید تکنولوژی HBAO+ محسوب میشود؛ HBAO+ که هنوز حتی در کارت گرافیکهای سطح بالا هم رایج نیست و مشکلات فراوانی در رندر آنها وجود دارد.
مشکل بزرگ دیگری که با این تکنولوژیها وجود دارد این است که رندر آنها با وجود اینکه به منابع و قدرت بسیار فراوانی نیاز دارد، از دیدگاه بصری تفاوت چندانی با تکنولوژیهای معمولی نسل حاضر ندارد و اگر نگاهی هم به ویدیوها و تصاویر مقایسه این موارد بیاندازید متوجه تفاوت چشمگیری نخواهید شد. حتی در برخی موارد مانند همین تفاوت HBAO+ و VXAO تنها چیزی که به نظر میرسد این است که VXAO فیلتر روشنتری دارد و کمی هم درخشان شده است؛ موردی که حتی نمیتوان گفت از HBAO+ بهتر است. جدا از این موارد که صرفا تبدیل به ابزارهای تبلیغاتی بی ارزش انویدیا شدهاند و به جای کمک کردن به کارایی و اجرای بهتر بازی، تجربه آن را برای بسیار از بازیکنان دچار مشکل میکنند، Rise of the Tomb Raider بدون این موارد هم بازی است که متقاضی منابع فراوانی بوده و فقط فعال کردن همان VXAO موجب کاهش کارایی ۲۰ درصدی بازی خواهد شد! موردی که موجب میشود کارت گرافیک GTX 1080 که ساخته خود شرکت انویدیا است از اجرای بازی در نرخ فریم ۶۰ باز بماند. نکته دیگر اینکه VXAO تنها روی کارتهای پاسکال و معماری Maxwell 2.0 جواب داده و حتی روی دایرکت ایکس ۱۱ هم اجرا نمیشود.
۳. Ashes of the Singularity (محصول سال ۲۰۱۶)
انجین: Nitrous
تنظیمات تست شده: ۲۵۶۰×۱۴۴۰ max
کمترین نرخ فریم: ۲۴
نرخ متوسط فریم: ۳۷
Nitrous که در ابتدا برای یک تک دمو Star Swarm طراحی شده بود تا مزایای APIهای سطح پایین (در آن زمان Mantle شرکت AMD) را به نمایش گذارد، هم اکنون به عنوان انجین Nitrous شناخته شده و سپس برای دایرکت ایکس ۱۲ هم پورت شد و تبدیل به یک بازی استراتژی هم زمان به نام Ashes of the Singularity گردید که میتواند صدها نیرو را به طور هم زمان در تصویر نمایش دهد. در حالت دایرکت ایکس ۱۱، تعداد draw callها موجب به وجود آمدن مشکلات شدید در تنظیمات maximum خواهد شد، در حالی که تنظیمات پایینتر کمک خواهند کرد، Ashes of the Singularity حتی در تنظیمات standard و وضوح تصویر ۱۰۸۰p هم سیستم شما را مجازات خواهد کرد.
برای این تست به یک سطح بالاتر رفته شده و بالاترین تنظیمات گرافیکی بعلاوه بهترین تنظیمات AA، terrain object quality، hadow quality و texture quality فعال شدهاند. به این ترتیب شاهد دومین بازی با کمترین نرخ فریم در کارت گرافیک ۱۰۸۰ هستیم که در این مقاله تست شدهاند (بعد از Ark)، البته این مورد با توجه به سبک بازی بسیار قابل تحملتر است نسبت به یک بازی تیرانداز اول شخص و اما نکته جالب در این بخش اینکه حتی با یک پردازنده ۶ هسته اورکلاک شده، به نظر میرسد پردازش بازی در تنگنا شدید قرار دارد. در مجموع اگر قصد تجربه این بازی را هم دارید، به فکر تنظیمات پایینتر باشد و شاهد خواهید بود که بیشتر سیستمها از پس بازی بر خواهند آمد. یک کارت گرافیک GTX 1050 در وضوح تصویر ۱۰۸۰p و کیفیت standard نرخ متوسط فریم ۳۶ را ارایه میدهد.
۲. ArmA 3 (محصول سال ۲۰۱۳)
انجین: Real Virtuality 4
تنظیمات تست شده: ۲۵۶۰×۱۴۴۰ max 4xMSAA
کمترین نرخ فریم: ۲۲
نرخ متوسط فریم: ۴۲
شرکت Bohemia Interactive به ساختن عناوین شبیه ساز نظامی کاملا واقع گرایانه شهرت دارد و تمامی جنگ افزارهای نظامی و نقشههای بسیار عظیم به کار رفته در عناوین این شرکت به این معناست که به یک سیستم بسیار قدرتمند احتیاج خواهید داشت. ArmA 3 در میان PC بازان به قاتل سیستم معروف است و اگر پردازنده قدرتمندی مانند سری core i7 داشته باشید در این بازی تا حدودی به کارتان خواهد آمد. بخش تکنفره بازی مشکل چندانی ندارد، اما مانند بازی Battlefield 1 کافی است پای خود را به بخش چندنفره بگذارید تا با سطح جدیدی از ابزار کشتار رایانه آشنا شوید. در حالی که کارایی بازی با سیستم تست مقاله به راحتی حدود ۸۰ فریم در بخش تکنفره است، وارد یک سرور با ۸۰ بازیکن در جزیزه Stratis که تازه حدود ۳۰ کلیومتر مربع مساحت دارد وارد شوید تا دریافت نرخ فریم ۴۰ هم تبدیل به چالش شود و با نرخ فریم ۲۰ هنگام نبردهای عظیم به بازی بپردازید. پایین آوردن تنظیمات به شما کمک خواهد کرد، اما به نظر میرسد بخش چندنفره ArmA 3 قصد اجرای بهتر را ندارد و حتی کاهش تنظیمات گرافیکی بازی به پایینترین سطح ممکن هم دردی را دوا نخواهد کرد و به سختی میتوانید به نرخ فریم ۶۰ برسید.
۱. Deus Ex: Mankind Divided (محصول سال ۲۰۱۶)
انجین: Dawn
تنظیمات تست شده: ۲۵۶۰×۱۴۴۰ ultra بدون AA
کمترین نرخ فریم: ۴۰*
نرخ متوسط فریم: ۵۰*
و اما این شما و این هم پادشاه این مقاله و قاتل اعظم سیستمهای شما. انتخاب تنظیمات گرافیکی ultra در بازی Deus Ex: Mankind Divided موجب میشود کارت گرافیک شما از جای خود در آمده و به تکههایی به اندازه تعداد پیکسلهای روی نمایشگرتان تقسیم شود. خب، شوخی کردم اما به هر حال بازی میتواند سریعترین کارتهای گرافیکی را هم در بالاترین تنظیمات و وضوح تصویر ۱۴۴۰p به راحتی شکست دهد. تازه بدون فعالسازی ۴xMSAA (* فعالسازی ۴xMSAA در بازی موجب کاهش کارایی ۵۰ درصدی بازی میشود، به این معنا که یک کارت گرافیک GTX 1080 کمترین نرخ فریم ۲۰ و نرخ متوسط فریم ۲۵ را ارایه خواهد داد). فعلا فکر وضوح تصویر ۴K و ultra را از سر خود بیرون کنید که همین یک مورد میتواند نرخ فریم تک رقمی را برای شما به دنبال داشته باشد. ممکن است چندین کارت گرافیک Titan X در حالت SLI بتوانند بازی را بالای ۳۰ فریم در تنظمیات ultra به همراه ۴xMSAA در وضوح تصویر ۴K ارایه دهند. با این حال برخلاف Ark، بازی در تنظیمات بالا بسیار زیبا به نظر میرسد و فقط به دلیل بالا و پایین بردن ارقام و فعالسازی چند تکنولوژی شاهد کاهش نرخ فریم نخواهیم بود.
و اما سرنخ اصلی به قتل رسیدن کارت گرافیکها توسط Deus Ex: Mankind Divided به تنظیمات گرافیکی مدرن بازی باز میگردد. مواردی مانند Dynamic lighting، screenspace reflections، tessellation، volumetric lighting، subsurface scattering، cloth physics، parallax occlusion mapping و hyperbolic refractions از این تنظیمات هستند. خوشبختانه شما میتوانید به راحتی بسیاری از این تنظیمات را غیرفعال کنید و شاهد بهبود کارایی بازی باشید. تازه بسیاری از همین موارد هم تفاوت چندانی در وضعیت ظاهر بازی ندارند. با این وجود حتی در پایینترین تنظیمات گرافیکی ممکن در یک GTX 1080، بازی Deus Ex: Mankind Divided موفق به ارایه کمترین نرخ فریم ۹۷ و نرخ متوسط فریم ۱۲۸ میشود. کارت گرافیک GTX 1080 سه برابر کارت گرافیک GTX 1050 سریعتر است، بنابراین کارت گرافیکهای اقتصادی مانند GTX 1050 بازی را در این تنظیمات حدود ۴۰ فریم اجرا خواهد کرد. استفاده از تکنولوژی و سخت افزار به صورتی که حتی قدرتمندین کارتهای گرافیکی هم به گل مینشینند؛ میتوان نتیجه گیری کرد که Deus Ex: Mankind Divided بدون شک کراسیس سال ۲۰۱۶ است. عنوانی که شاید پنج سال بعد، سخت افزاری پیدا شود که بتواند آن را شکست دهد.
و اما در پایان نقل قولی از نویسنده این مقاله آقای جراد والتون (Jarred Walton) را میخوانیم که نکات جالبی در آن نهفته است:
اینکه یک بازی رایانه شخصی من را به محدودیت رساند و مجبورم کرد که آن را ارتقا دهم اتفاق جدیدی نیست. برای من همه این قضایا از زمانی شروع شد که Wing Commander را روی یک ۲۸۶ ۱۲MHz اجرا کردم. اولین رایانه شخصی که من خریدم کمتر از ۶ ماه سن داشت هنگامی که این بازی منتشر شد و من یافتم که پردازنده ۱۶ بیتی من کاری که یک پردازنده ۳۸۶ مدل ۳۲ بیتی میکند را نمیکند. در آن زمان مشکل EMS یا Expanded Memory بود. من پردازنده همچنان جدید ۲۸۶ خود را فروختم و با پرداخت ۵۰۰ دلار دیگر قدرتمندترین ۳۸۶ ممکن در آن زمان (۳۳ مگاهرتز) را خریداری کردم و حافظه RAM را هم در همین پروسه دو برابر کردم. در آن زمان ۴۸۶ هم در دسترس بود، اما به بودجه یک نوجوان ۱۷ ساله نمیخورد، مثل این بود که الان بروید یک Core i7-6950X را به قیمت ۱۶۵۰ دلار خریداری کنید.
چیزی که فکر کردن به آن دیوانه وار است، با وجود اینکه ۳۰ سال از آن زمان میگذرد و پردازنده ۶ هسته i7 من حدود ۱۰۰ هزار برابر ۲۸۶ ۱۲ مگاهرتزی قدیمی من قدرتمندتر است. قانون مور ممکن است مرده باشد، اما ۱۰ سال بعد هم شاهد سیستمهای قدرتمندی نسبت به چیزی که الان داریم خواهیم بود که مجموعه دیگری از بازیهای متقاضی منابع بسیار بالا را به وجود خواهند آورد.
خب به پایان دومین و آخرین قسمت از مقاله معرفی ۱۲ بازی PC که رایانه های شما را ذوب خواهد کرد رسیدیم. در اجرای کدامیک از عناوین بالا به مشکل برخوردید؟ بازی قدرتمند دیگری را هم سراغ دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
2 دیدگاه
ahmad
مقاله خوبی بود. خسته نباشید
گرافیک ویچر ۳ خیره کننده است!
سپاس
PEYMAN666
Witcher 3 روی کارت گرافیک قدیمی من ۶۷۹۰ یک گیگ با پردازنده i3 روی وضوح تصویر HD خیلی خوب اجرا شد. خیلی بازی خوش ساختیه. حتی تصورش رو نمی کردم با سیستم من بتونه اونطور کیفیت خروجی بده با فریم ۶۰ تا ۴۵
از اون طرف Rise of the Tomb Raider قشنگ اذیت می کرد و افت فریم داشتم توی حداقل تنظیمات گرافیکی.
ممنون بابت مقاله