پس از اتفاقات عجیب و غریب قسمت سوم و پیچش داستانی نسبتا غافلگیرکننده بازی، بروس در ابتدای قسمت چهارم خود را در مکانی غیرقابل پیش بینی پیدا میکند؛ مکانی که استودیو تلتیل سعی میکند شاخ و برگ بیشتری به اقتباس خود از شوالیه تاریکی بدهد اما طبق معمول موفق میشود مخاطب را غافلگیر کند و در حالی که انتظار میرفت در این قسمت به برخی پرسشها پاسخ داده شود، روایت نقش طراح سوال را بر عهده گرفته و امتحانهای بسیار سختی از بروس میگیرد. امتحاناتی که نتایج آن در این قسمت هم مشخص نمیشود و بایستی تا آخرین قسمت فصل اول صبر کنیم تا بتوانیم نگاهی به کارنامه نهایی بتمن بیاندازیم. با گیمشات در نقد و بررسی قسمت چهارم Batman: The Telltale Series همراه باشید.
ماجراهای قسمت چهارم بازی در تیمارستان آرکهام شروع میشود، جایی که بازی به سرعت یکی از معروفترین و محبوبترین دشمنان بتمن را وارد داستان میکند. مانند تمامی شخصیتهای دیگر بازی که با نسخه کامیک بوکی خود تفاوت بسیاری دارند، شخصیت محبوب ما که احتمالا همه فهمیدید چه کسی هستند فعلا با نام «جان دو» شناخته میشوند و به جز ظاهر و خندههای بیمارگونهاش شباهت فروانی به شخصی که ما میشناسیم ندارد، در این قسمت براساس انتخابهای خودتان میتوانید از کمک وی استفاده کنید و البته ایشان هم سوالات فراوانی را در ذهن مخاطب ایجاد میکنند که بایستی برای رسیدن به پاسخشان، آنها را به آرشیو سوالات پاسخ داده نشده بازی اضافه کنید. با وجود اینکه انتظار داشتم این قسمت تبدیل به یک سناریو فرار از زندان به همراه یکی از شخصیتهای منفی بازی باشد، بروس خیلی زود و بدون توجه به هر انتخابی که بکنید از آکهام بیرون آمده و باری دیگر شنل و ماسک به تن میکند و راهی نبرد میشود.
پروسه بدبختی پشت بدبختی زندگی بروس هم در قسمت چهارم با قدرت تمام به روند خود ادامه میدهد و در هر سکانس شاهد افزوده شدن تعداد بیشتری بدخبتی و مصیبت بر سر آخرین بازمانده وینها هستیم. شخصی که به دلیل اعمال گذشته والدینش در قسمت چهارم بیشترین ضربه را از سوی مردم میخورد و هر لحظه احتمال شکست روحی وی وجود دارد. در این قسمت دیگر بروس توانایی فرار از مشکلاتش را با عوض کردن هویت خود ندارد چرا که بروس وین نماد فساد و دروغ در شهر گاتهام محسوب میشود و مردم از وی تنفر دارند؛ آن هم در حالی که بتمن نماد ترس و آشوب شناخته شده و نیروهای امنیتی دل خوشی از وی ندارند. درگیری ذهنی بروس با رخ دادن اتفاقات دیگری مانند از دست رفتن بهترین دوستش و چند مورد دیگر از این هم بیشتر میشود و در این قسمت تاریکی بخش اعظمی از وجود بروس را در بر خواهد گرفت که برای دیدن عواقب آن باز هم بایستی تا قسمت بعدی صبر کنیم.
تلتیل از همان قسمت ابتدایی Batman: The Telltale Series در حال کش دادن داستان بازی برای رسیدن به قسمت پنجم است، طوری که به جرعت میتوان گفت اگر بخشهای فرعی و اتفاقاتی که تلتیل برای طولانی کردن بازی استفاده کرده است را در نظر نگیریم، کل خط داستانی اصلی و روایت آن را میتوان در دو قسمت به سرانجام رساند. به همین دلیل است که داستان بازی با وجود اینکه درام و شخصیت پردازی بسیار بهتری دارد به شدت سریالهای ابرقهرمانی آبکی DC را تداعی میکند که داستان خود را با ایجاد کردن سوالات بیشتر و پاسخهای احمقانه تا ۲۳ قسمت کش میدهند. فقط امیدوارم پایان ساخته تلتیل به مزخرفی اینگونه سریالها نباشید.
دیگر نکته بسیار تاسف برانگیزتر اینکه بازی در طول چهارم قسمت خود کوچکترین توجهی به انتخابهای شما نمیکند و هر انتخابی که کرده باشید باز هم خط داستانی بازی به یک شکل ادامه پیدا میکند. مخاطب پس از انتظار چهار قسمتی برای رسیدن به سرانجام و و رویارویی با عواقب انتخابهایش ناامید میشود و در قسمت چهارم اطمینان پیدا میکنید که انتخابهای بازی برخلاف دیگر آثار تلتیل عواقبی به دنبال ندارند و فقط روشهای مختلفی برای رویارویی با مسئله پیش رو هستند. مشکلی که ضربه فراوانی به داستان بازی میزند و ارزش گیمپلی نداشته بازی را کمرنگتر از گذشته میکند. به خصوص که در ابتدای هر قسمت با جمله «داستان بازی براساس انتخابهای شما تغییر میکند» مواجه میشوید که موجب نارضایتی بیشتر مخاطب نسبت به وضعیت بد این بخش خواهد شد.
صحبت از گیمپلی شد، خوب است یادی کنم از گیمپلی نداشته بازی که همچنان هم پروسه بسیار احمقانه و کند خود را دنبال میکند. مانند همیشه وارد یک صحنه جرم میشود، محیط را با سرعتی ملال آور بررسی میکنید که از دیگر تلاشهای تلتیل برای کش دادن روایت و مدت زمان ۱ ساعته هر قسمت بازی است، سپس چندین سرنخ پیدا میکنید و بایستی آنها را با سرنخهای دیگری که پیدا کردن آنها حتی نیاز به فکر کردن هم ندارد ارتباط دهید. سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد میشود این است که به قول معروف واقعا فاز تلتیل از ساخت و طراحی این بخشها چیست؟ چالشهای بسیار ساده و آبکی این بخش که علاقه مندان به عناوین ماجرایی و معمایی را به خنده وا میدارد، متوقف کردن داستان بازی هم برای این سکانسهای خسته کننده علاقه مندان به بازی (بخوانید سریال تلویزیونی) را عصبانی میکند. بنابراین معلوم است که استودیو تلتیل سعی کرده با افزودن این بخشها مدت زمان گیمپلی بازی را افزایش دهد که از لفت دادنهای بتمن و توقفهای فراوان و بی جای این بخش هدف کاملا مشخص است.
در بخش فنی بازی هم شاهد یکسری باگ و ایرادات فنی هستیم که رد شدن شخصیتها از داخل یکدیگر و تداخل در پخش افکتهای صوتی از جمله مشکلات مربوط به این بخش هستند. در مورد گرافیک و صداگذاری بازی هم که صحبت فراوانی نمیتوان کرد و طراحی محیطهای جدید و صداپیشه شخصیتهای تازه همگی به خوبی انجام شدهاند. این را هم بگویم که در تیمارستان آرکهام با چندین شخصیت شناخته شده دیگر در کامیکها ملاقات کوتاهی خواهید داشت و میتوانید با اقتباس تلتیلی آنها آشنا شوید.
در مجموع میتوان از چهارمین قسمت Batman: The Telltale Series به عنوان ضعیفترین قسمت مجموعه یاد کرد. چرا که جدا از ایرادات فراوانی که در داستان دارد بالاخره ماهیت واقعی این مجموعه را هم لو داده و دیگر راه فراری مانند قسمت بعدی نتایج کارمان مشخص میشود و قسمت بعدی به فلان سوال پاسخ داده میشود کارایی ندارد. به نظر میرسد انتخاب بسیار مهم و سخت پایان این قسمت بالاخره قرار است تغییراتی در داستان بازی ایجاد کند که این مورد را هم موکول میکنیم به قسمت پایانی بازی. تلتیل یادت باشد، این بار دیگر راهی برای پیچاندن مخاطب خود نداری!
2 دیدگاه
محمد مهدی مبارکی
تشکر بابت نقد خوب و سختگیرانت کیان جان
کیان کاظمی
خواهش می کنم محمد عزیز، نظر لطفته.